دانشمندان نوعی نانو ماده جدید ابداع کرده اند که می تواند در بدن انسان باعث رشد و ترمیم غضروفهای آسیب دیده شده و از میزان تاثیرات آسیبهای مفصلی بکاهد.

یکی از بزرگترین خطرهایی که در زندگی حرفه ای ورزشکاران را تهدید می کند آسیبهای وارد آمده به غضروف در مفاصل بدن است. انسانها در زمان بزرگسالی توانایی ترمیم غضروفها را ندارند و معمولا پس از آسیب دیدگی این بخشهای حساس باید زندگی خود را به همراه مفاصل دردناک و آرتروز ادامه دهند.

دانشمندان دانشگاه نورث وسترن برای اولین بار راه حلی قابل قبول را برای این مشکل یافته اند این محققان نانو مواد فعال زیستی را ابداع کرده اند که می تواند رشد غضروفهای جدید را در بافت زنده بهبود داده و بدون استفاده از عوامل گران قیمت رشد به ترمیم غضروف بپردازد.

تاثیرات اقتصادی و اجتماعی حاصل از آسیبهای غضروفی ناشناخته است اما تاثیرات اقتصادی آرتروز در کشوری مانند آمریکا در حدود 65 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در شیوه جدید که فرایند استفاده از آن اسیبهای کمتری را برای بیمار به همراه دارد، نانو رشته های زیستی فعال سلولهای بنیادین موجود در مغز استخوان را تحریک کرده و باعث تولید غضروفی حاوی پروتئین کلاژن نوع دو از اصلی ترین پروتئینهای موجود در غضروفهای مفصلی می شود و به این شکل مفصل آسیب دیده را ترمیم می کند. این ماده به منطقه آسیب دیده مفصل تزریق شده و توده ای از اتصالات مولکولی که برای ترمیم و بازسازی غضروف ضروری به شمار می رود را به وجود می آورد.

نتایج مقایسه این شیوه ترمیمی با شیوه "شکاف خرد" در حیوانات نشان داد نتایج استفاده از این نانو مواد بسیار قابل توجه تر بوده و برای دستیابی به این نتایج نیازی به استفاده از مواد پرهزینه رشد نخواهد بود. این ماده به مدت یک ماه در بدن باقی خواهد ماند و پس از آن به تدریج جذب بدن شده و غضروف طبیعی جایگزین آن خواهد شد.

بر اساس گزارش گیزمگ، استفاده از این شیوه در کنار تکنیکهای رایج جراحی با آسیب کم می تواند به بازتوانی افراد سرعت بخشیده و فرایند تخریب و فرسایش غضروفها را در بدن انسان به تاخیر انداخته و یا متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha