رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: با توجه به اینكه سالانه 25 تا30 هزار کودک معلول متولد می شوند؛ سازمان بهزیستی كشور با همكاری دانشگاهای علوم پزشکی استانها و دفاتر رسمی ازدواج، مشاوره های ژنتیک و آزمایشات ژنتیک را برای افراد نیازمند الزام کرده است.

رویکرد سازمان بهزیستی، تقویت مراکز اجتماع محوری است

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: با توجه به اینكه سالانه 25 تا30 هزار کودک معلول متولد می شوند؛ سازمان بهزیستی كشور با همكاری دانشگاهای علوم پزشکی استانها و دفاتر رسمی ازدواج، مشاوره های ژنتیک و آزمایشات ژنتیک را برای افراد نیازمند الزام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر انوشیروان محسنی بند پی، رئیس سازمان بهزیستی كشور در گفتگو با برنامه «کارنامه» شبكه رادیویی سلامت با تاكید بر ارجحیت پیشگیری بر درمان، افزود: مهمترین استراتژی، سازمان بهزیستی كشور، پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و معلولیت هاست كه در راستای بیشگیری از معلولیت ها  غربالگری شنوایی سنجی را از 54 درصدی که در سال 92 تحویل گرفتیم به بالغ بر 75 درصد درسال 94 رساندیم و تعهد کردیم که در سال 95 به بالای 90 درصد برسانیم.

وی در ادامه بیان كرد: برای پیشگیری از تنبلی چشم که یکی از مهمترین علت نابینایی وکم بینایی در افراد کمتر از 40سال است، هدفمان این است که درسا ل  95 به 90 درصد برسانیم.

محسنی بند پی ادامه داد: مهمترین کار سازمان بهزیستی كشور در2 سا ل اخیر، پیشگیری از معلول زایی است که به دلیل اختلالات ژنتیکی و اختلالات متابولیکی رخ می دهد.

وی با بیان اینكه سالانه 25 تا30 هزار کودک معلول متولد می شوند، گفت: در این زمینه ما ورود علمی داشتیم.24 مركز مشاوره ژنتیك و آزمایش ژنتیک را با خودمان همکار کردیم و مداخلات خوبی را در این زمینه داشتیم. برای اینکه آن شواهد و مستندات کافی راکه  قانونی داشته باشیم و این را اجبارکنیم در سه استان کشور شامل کرمان، یزد و مازندران پایلوت کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی كشور در ادامه افزود: مشاوره های ژنتیک و آزمایشات ژنتیک را برای افراد نیازمند الزام کردیم. دراین زمینه دانشگاهای علوم پزشکی استانها و دفاتر رسمی ازدواج همکار بهزیستی شدند و بهزیستی محوریت کار بود؛ كه در این دو سال 1300 سقط قانونی داشتیم تا از معلول زایی در آحاد جامعه پیشگیری کنیم.

وی اعتیاد وطلاق را دو آسیبی دانست که بیشتر از بقیه خودش را نشان می دهد ، و گفت: دربحث اعتیاد تمام تلاشمان را در تقویت محافظ وکاهش عوامل خطر گذاشتیم. 5/97 درصد آحاد جامعه که الان پاک هستند و معضل اعتیاد راندارند نسبت به پیشگیر ی و نسبت به صیانت از ابتلا به این معضل اقدام کردیم که آگاهی آنها را نسبت به این پدیده مخرب افزایش دهیم و خانواده ها را نسبت به این مسئله آگاه کردیم.

محسنی بندپی با بیان اینكه روی 5/2 درصد ی که مشکل دارند، مداخلات علمی و تخصصی داشتیم؛ ادامه داد: رویکرد سازمان بهزیستی، تقویت مراکز اجتماع محوری است و حلقه ای که به این امر کمک می کند، توانمند سازی افراد دچار معضل نسبت به اشتغال، مسکنو حرفه آموزی آنهاست كه در استراتژی و دستور کار سازمان بهزیستی است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور در پایان با بیان اینكه طبق بند ج  تبصره 16 که منابع تسهیلات اشتغال زایی در اختیار ماست، اظهارداشت: منابع تسهیلات اشتغال زایی و مسکن در اختیار ماست. ما 5 درصد این ها را به بهبودیافتگان این امر قرار دادیم  تا به چرخه خانمان سوز اعتیاد دوباره برنگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha