دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 191819

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر درامد پزشکان به صورت پلکانی پرداخت می شود و هر پزشکی بعد از سقف تعیین شده هر تعداد بیمار ویزیت کند درامد مازادی بر درآمد های قبلی خود اضافه می کند اما در روش جدید قوانینی وضع می شود که با بالا رفتن درآمد پزشکان مالیات بر این درآمد نیز به صورت پلکانی بالا می رود و به گونه ای می شود که قسمت عظم آن به خزانه بر خواهد گشت.

درآمد پزشکان کاهش می یابد

سلامت نیوز: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر درامد پزشکان به صورت پلکانی پرداخت می شود و هر پزشکی بعد از سقف تعیین شده هر تعداد بیمار ویزیت کند درامد مازادی بر درآمد های قبلی خود اضافه می کند اما در روش جدید قوانینی وضع می شود که با بالا رفتن درآمد پزشکان مالیات بر این درآمد نیز به صورت پلکانی بالا می رود و به گونه ای می شود که قسمت عظم آن به خزانه بر خواهد گشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، درآمد بالای پزشکان در جامعه شهرت دارد و به طور کلی همه می دانند که پزشکان جز قشر مرفه جامعه به حساب می آیند. حتی گاهی اتفاق می افتد که برطرف کردن جان انسان ها از سوی پزشکان به نوعی تجارت تبدیل می شود.

طبق بررسی های انجام شده در راستای مقایسه درآمد پزشکان با درآمد دیگر شغل ها ملاحظه می شود که درآمد پزشکان در سالهای گذشته افزایش بسیار زیادی داشته است.

برای محاسبه میانگین حقوق مشاغل، دو برابر حداقل حقوق را به عنوان میانگین حقوق در نظر گرفته ایم: کمترین حقوق مربوط به کارگران و پرستاران می باشد. میانگین حقوق کارگران در سال گذشته یک میلیون تومان و «پرستاران» یک و نیم میلیون تومان است!

پس از آن مهندس ماهر با میانگین حقوق 4 میلیون تومان و اساتید دانشگاه نیز با درآمد 4 میلیون تومان در ردیف بعدی قرار می گیرند.

این درحالی است که متوسط حقوق تمام وقت، مربوط به 176 ساعت کاری در بیمارستان دولتی یا بخش عمومی متخصص اورولوژی ماهانه 26 میلیون تومان، متخصص جراح چشم 30 میلیون تومان، متخصص زنان و زایمان 31 میلیون تومان، متخصص گوش و حلق و بینی» 32 میلیون تومان، جراح قلب 38 میلیون تومان، متخصص ارتوپدی 49 میلیون تومان و جراح مغز و اعصاب 65 میلیون تومان ماهانه درآمد دارند!

همه این ناعدالتی ها در کنار خدماتی که به بیماران ارائه می شود و همچنین نابسامانی در سیستم بیمه ای کشور باعث ایجاد نارضایت های بسیار زیادی در بین مردم شده است. به همین دلیل به سراغ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا دلیل این ناعدالتی ها و بی برنامه گی ها را از وی جویا شویم.

علی نوبخت در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوعات و با اشاره به بحث بیمه سلامت عمومی اظهار داشت: متاسفانه یکی از ایرادات حوزه سلامت نا هماهنگی های موجود در بیمه است، بررسی های به عمل آمده نشان می هد که بیمه سلامت ایرانیان آنگونه که باید نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند و به عبارت دیگر مبالغ بسیار زیادی قرض بالا آورده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این بیمه به بسیاری از پزشکان، و پرستاران و واحد های تولیدی که خدمات ارائه داده اند و یا جنس خود را عرضه داشته اند بدهکار هستند، در واقع خدمات ارائه شده اما چون بیمه پولی به آنها نداده است، باعث ایجاد یک چرخه معیوب در سیستم پرداخت ایجاد کرده است.

وی با یان اینکه مجلس راکاری برای گزر از این وضعیت ارائه داده است گفت: در لایحه ترمیم بودجه 95 دولت درخواست یک فوریت بررسی این موضوع را داشت که مجلس با آن موافقت کرده است، این موضوع در کمیسیون بهداشت نیز مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد مبلغ 8000 میلیارد تومان از طریق اوراق بهادرا در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد تا از طریق بورس اوراق را بفروش رسانده و بدهی خود را پرداخت کند.

نوبخت در ادامه گفت: مطابق قانون سازمان بیمه سلامت زیر مجموعه وزارت کار است، اما با توجه به اینکه هزینه های بیمه باید از طریق وزارت بهداشت تامین شود باعث یک نوع بی ثباتی در سیستم پرداخت ها شده اند، بنابراین در مجلس تصمیم بر این شد که مدیریت بیمه و در واقع تولیت بیمه سلامت به زیر نظر وزارت بهداشت و درمان بازگردد.

وی گفت: البته مبلغ 8000 میلیارد تومان هم کلیات و هم جزیاتش توسط مجلس تصویب شده اما قسمت دوم بحث مربوط به اصلاحاتی است که به لایحه برنامه ششم افزوده شده و بعد از موافقت دولت باید در مجلس هم مصوب شود تا ضمانت اجرایی داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به نارضایتی های عمومی نسبت به عملکرد و درامد پزشکان همچنین ادامه روند دریافت زیرمیزی توسط پزشکان و همچنین کاهش تکریم بیماران نیز گفت: نظر مجلس هم این نیست که درامد پزشکان به این میزان افزایش داشته باشد.

وی گفت: درآمد برخی از پزشکان ما چندین برابر یک استاد دانشگاه، مهندس است، حتی برخی از پزشکان عمومی و تخصصی هستند که از برخی اساتید خود که در قسمت های علوم پایه دانشگاه های علوم پزشکی فعال هستند، به طور مثال از آناتمویست ها، فارماکولژیست ها و یا جنین شناس ها و بسیاری از اساتید دیگر حوزه پزشکی در بیمارستان ها فعال هستند و حقوق دریافتی آنها بسیار پایین است و به ندرت کسانی در بینشان هست که دریافتی آنها به ده میلیون برسد بیضشتر دریافت می کنند.

وی گفت: این درحالی است که برخی از پزشکان در قسمت های جراحی و کلینیکی ده ها برابر بیشتر از اساتید خود دریافتی دارند، بنابراین باید کاری کرد تا دریافتی ها قدری عادلانه تر شود، برای همین تصمیم گرفته شده برای پزشکانی که در بیمارستانها و کلینیک ها هستند و خدمات ارائه می دهند مقراراتی وضع گردد تا درامد مازاد آنها به خزانه بازگشت داده شود و همه درآمد های سلامت روانه جیب پزشک نشود.

این نماینده گفت: با این حساب پیش بینی می شود که با اجرای این قانون درآمد پزشکان کاهش پیدا خواهد کرد. البته حسابرسی درامد پزشکان با مجلس نیست اما کاری که در این خصوص در مجلس صورت گرفته این است که درآمد مالیاتی که از محل یک درصد ارزش افزوده از جیب مردم پرداخت می شود صرف نیازمندان و مستمندان شود.

وی گفت: اولین قدم هم این است که این درآمد حاصل از یک درصد ارزش افزود صرف بیمه افراد نیازمند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و نهاد های دیگری که در این کار مشارکت می کنند شود و مازاد آن صرف هزینه های دیگر شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در سالهای گذشته توقع پزشکان بالا رفته و دولت نمی تواند درآمد این افراد را کاهش دهد گفت: این مانند ماجرای فیش های حقوقی خواهد بود و همان طور که دولت تصمیم گرفت درآمد مدیران را کاهش دهد این بار هم تصمیم گرفته شده تا درآمد پزکان کاهش یابد پس بنابراین همه باید خود را با قوانین تطبیق دهند.

وی گفت: شواری عالی حقوق و دسمتزد در حال حاضر درحال بررسی و تعیین میزان درآمد پزشکان است و در روزهای آتی میزان آن را مشخص خواهد کرد، با این حال پزشکان هم جزئی از جامعه هستند و باید شرایط کشور را درک کنند.

وی گفت در حال حاضر درامد پزشکان به صورت پلکانی پرداخت می شود و هر پزشکی بعد از سقف تعیین شده هر تعداد بیمار ویزیت کند درامد مازادی بر درآمد های قبلی خود اضافه می کند اما در روش جدید قوانینی وضع می شود که با بالا رفتن درآمد پزشکان مالیات بر این درآمد نیز به صورت پلکانی بالا می رود و به گونه ای می شود که قسمت عظم آن به خزانه بر خواهد گشت.

وی در پایان گفت: البته این به نظر دولت بستگی ارد که چه میزان از درامد را به خزانه باز گرداند ولی با توجه به پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد که در این روش بیش 70 درصد از درامد های پزشکان به خزانه باز خواهد گشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha