امام جمعه موقت تهران با ارائه راهكارهایی به منظور اصلاح الگوی مصرف و با بیان اینكه داروهای فراوان در اكثر خانه‌ها بیداد می‌كند، گفت: این امر یك واقعیت است كه جای انكار ندارد. علت هم آن است كه مردم تصور می‌كنند هرچه بیشتر دارو مصرف كنند در روند بهبودی تسریع بیشتری حاصل می‌شود. علاوه بر این فرهنگ، پزشكان هم در نسخه نویسی خود چیزی كم نمی‌گذارند.

آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، در نخستین همایش ملی بسیج سلامت و اصلاح الگوی مصرف با اشاره به نام گذاری سال جاری به نام حركت به سوی اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری، گفت: برگزاری همایش‌های تخصصی به ویژه در عرصه سلامت و درمان در اصلاح الگوی مصرف بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: الگوی مصرف با یك سال و دوسال اصلاح نخواهد شد. همواره یكی از مشكلات این نام گذاری‌ها آن است كه معمولا با شعار برگزار می‌شوند و عملی كه مقام معظم رهبری بر آن عنایت دارند را تحقق نمی‌كند. امسال نیز مسائل سیاسی كشور مزید بر این مشكل شد و تقریبا در ماه پایانی سال باید بگوییم كاری در خور شان با این نام گذاری صورت نگرفته اما به حمدالله جرقه كار زده شده است.

خاتمی با بیان اینكه در روایات اسلامی اصلاح الگوی مصرف به عنوان یك امر دینی تلقی شده ادامه داد: واژه اقتصاد تقریبا مترادف اصلاح الگوی مصرف است. اقتصاد یعنی میانه روی؛ نه زیاد مصرف كردن و نه كم مصرف كردن. واژه‌های اسراف و تبذیر واژه‌های متقابل اصلاح الگوی مصرف هستند؛ اسراف به معنی خرج بیشتر از نیاز و تبذیر به معنای خرج در بی‌نیازی است. اسراف از محرمات مسلم شرعی است.

وی، درست معنا كردن اصلاح الگوی مصرف را از جمله اموری دانست كه در نهادینه كردن این هنجار تاثیر دارد و گفت: برخی‌ها گدابازی‌ها را به حساب اصلاح الگوی مصرف می‌گذارند كه این امر جفا به نام گذاری‌ مدبرانه مقام معظم رهبری است. از طرف دیگر محروم كردن خود از نعمت‌های حلال خداوند هم ضد ارزش است. در مجموع اصلاح الگوی مصرف، درست مصرف كردن است.

عضو شورای مركزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در عرصه‌های فردی، سیاسی، اجتماعی و پزشكی این هنجار فرهنگی باید به عنوان یك ارزش تلقی شود. تا زمانی كه امری به عنوان یك ارزش تلقی نشده، نهادینه نمی‌شود. به منظور موفق شدن بیش از پیش در اصلاح الگوی مصرف باید رسانه‌ها به ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران بیشتر در این زمینه كار كنند. ساخت فیلم‌های كوتاه و بلند بسیار می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی در ادامه بر برنامه ریزی و ارائه الگو در عرصه‌های مختلف به منظور نهادینه كردن اصلاح الگوی مصرف تاكید كرد و گفت: به منظور برنامه ریزی شایسته، باید آینده نگر بود. الگوی مصرف با شعار اصلاح نخواهد شد.

خاتمی در پایان بر رعایت اولویت‌ها در عرصه فردی و اجتماعی به منظور اصلاح الگوی مصرف تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha