دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 191823

آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی قوی‌ هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند و می‌توانند در شرایطی که میکروب‌های خطرناکی ایجاد عفونت کرده‌اند، نجات‌دهنده زندگی بیمار باشند. اما مصرف این داروها روند افزایشی داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر افزایش مصرف در میان بزرگسالان، آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان نیز دو برابر میزان لازم تجویز می‌شود.

افزایش ابتلا به دیابت با مصرف آنتی‌بیوتیک

سلامت نیوز: آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی قوی‌ هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند و می‌توانند در شرایطی که میکروب‌های خطرناکی ایجاد عفونت کرده‌اند، نجات‌دهنده زندگی بیمار باشند. اما مصرف این داروها روند افزایشی داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر افزایش مصرف در میان بزرگسالان، آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان نیز دو برابر میزان لازم تجویز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، دانشمندان در مطالعات خود به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهد بین مصرف آنتی‌بیوتیک و افزایش بیماری‌های مزمن ارتباط وجود دارد. براساس مطالعه جدیدی که در ژورنال Nature Microbiology منتشر شد، دیابت نوع یک با مصرف آنتی‌بیوتیک ارتباط دارد. این نوع دیابت، یک بیماری خودایمنی است که تاثیرات ژنتیک دارد و از جنگ جهانی دوم به بعد به میزان فزاینده‌ای کودکان را تحت تاثیر قرارداده است. محققان مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک معتقدند گسترش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها از دلایل افزایش ابتلا به دیابت بوده است.

این پژوهشگران می‌گویند آزمایش روی موش‌ها نشان می‌دهد هرچقدر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در سال‌های اولیه زندگی بیشتر باشد ابتلا به دیابت تسریع و حتی تقویت می‌شود. در واقع، آنتی‌بیوتیک‌ها که باکتری‌ها را ازبین می‌برند، درحال تغییر ترکیب میکروبیوم (مجموع ژنوم تمام میکروب‌هایی که در سوخت و ساز و ایمنی بدن نقش دارند و بدن انسان میزبان آنهاست) هستند. تغییر میکروبیوم بر سوخت و ساز تاثیر گذاشته و فرد را نسبت به بیماری‌هایی مثل دیابت مستعد می‌سازد.

مطالعات اپیدمی‌شناسی نیز نشان می‌دهند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در سال‌های اولیه زندگی، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی روده و دستگاه گوارش، آلرژی و آسم را افزایش می‌دهد. همه اینها گویای آن است که آنتی‌بیوتیک‌ها با ایجاد اختلال در میکروبیوم درحال تغییر سوخت و ساز و سیستم ایمنی بدن انسان هستند و والدین و پزشکان باید در مصرف و تجویز آنها برای کودکان دقت زیادی به خرج بدهند.

منبع: time.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha