تک تک زنانی که در سرای مهر، محل نگهداری و آموزش زنان کارتن‌خواب، زندگی می‌کنند دغدغه خودشان را دارند؛ هر کدام‌شان هنری دارند که در خیابان‌ها و پاتوق‌های مصرف مواد فراموش شده بود. حالا زنانی که روزی فقط پایپ و زرورق در دستان‌شان دیده می‌شد و همه هنرشان فرار از دست ماموران بود، قالی می‌بافند، زیورآلات درست می‌کنند، گل می‌کارند و هر کدام، حرفی برای گفتن دارند.

شناسنامه «عاریه» برای‌کودکان خیابانی

سلامت نیوز: تک تک زنانی که در سرای مهر، محل نگهداری و آموزش زنان کارتن‌خواب، زندگی می‌کنند دغدغه خودشان را دارند؛ هر کدام‌شان هنری دارند که در خیابان‌ها و پاتوق‌های مصرف مواد فراموش شده بود. حالا زنانی که روزی فقط پایپ و زرورق در دستان‌شان دیده می‌شد و همه هنرشان فرار از دست ماموران بود، قالی می‌بافند، زیورآلات درست می‌کنند، گل می‌کارند و هر کدام، حرفی برای گفتن دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، مریم، گردنبندها و تسبیح‌هایی را که درست کرده بود، نشان می‌دهد: «هر کدام را که دوست دارید، بردارید. اینها کار دست است.» زن‌هایی که یک روز کارتن‌خواب بودند و بعضی‌هایشان مجبور بودند برای اینکه از حادثه‌ها دور باشند شکل پسرها دربیایند، حالا در اینجا کار می‌کنند.

سیاوش شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در بازدید از سرای‌مهر «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها»، از محل آموزش و زندگی زنان کارتن‌خواب که حالا روزهای بهبودی و پاکی‌شان را بالا می برند، بازدید کرد.


او در حاشیه این بازدید می‌گوید: «باور اینکه در این شهر مرکزی وجود دارد که در آن به زنان و کودکان کارتن‌خواب توجه می‌کنند، سخت است. اما اگر بتوانیم این مرکز را عمومی کنیم که تمامی زنان کارتن‌خواب برای درمان به آن مراجعه کنند وضعیت کارتن‌خواب‌ها قطعا بهتر از الان خواهد شد.»


او با بیان اینکه متاسفانه حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد امپراتوری گربه‌هاست، معتقد است: «برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد به جای اینکه به یکدیگر کمک کنند به صورت هم چنگ می‌اندازند. به نظر من باید فدراسیونی تشکیل داد که تمامی ان‌جی‌اوها در آن عضو باشند و از تجربیات هم استفاده کنند. تشکیل چنین جایی به نفع همه است؛ زیرا از تجربیات هم استفاده می‌کنند.» شهریور تاکید می‌کند: «باید سرای مهر را به مرکزی آموزشی درمانی تبدیل کرد که تمام زنان و کودکان  که در تهران کارتن‌خواب هستند بتوانند از امکانات این مرکز استفاده کنند.»

 می‌توانستند قدم‌های محکم‌تری بردارند
او در مورد طرح‌ها و کارهای مختلفی که برای کاهش کارتن‌خوابی انجام می‌شود، می‌گوید: «شاید خیلی از سازمان‌ها مانند شهرداری، بهزیستی و... کارهای مختلفی در این حوزه انجام داده باشند، اما متاسفانه تمامی نتایج آنها مقطعی و کوتاه بوده و باز شاهد همان معضل و مشکلات هستیم.» به گفته شهریور، شهرداری تهران وظیفه‌ای برای انجام خیلی از کارها در این حوزه ندارد. البته شهرداری نیتش خیر بوده اما نتوانسته کار خوب و درستی انجام بدهد. او می‌افزاید: «به نظر من سازمان‌ها بهتر است که بودجه‌هایشان را در اختیار ان جی او‌هایی که در این راه درست کار کرده‌اند، قرار بدهد تا موضوع کارتن‌خوابی زودتر و بهتر حل شود.»

یکی از مشکلاتی که برخی مادران کارتن‌خواب همیشه با آن رو‌به‌رو هستند این است که کودکان‌شان شناسنامه ندارند و به همین دلیل از رفتن به مدرسه محروم می‌شوند. شهریور در مورد اینکه استانداری چه برنامه‌ای برای کودکان بدون شناسنامه دارد، می‌گوید: «استانداری تهران تلاش‌های زیادی کرده که بتواند موضوع کودکان بدون‌شناسنامه را حل کند؛ اما به دلیل اینکه این مشکلی است که گرفتاری‌های امنیتی و انتظامی دارد نمی‌توانیم مستقل عمل کنیم.»


او می‌افزاید: «بیش از دو سال است که استانداری پروژه‌ای را برای کودکانی که از نداشتن شناسنامه رنج می‌برند، کلید زده است و بر اساس آن می‌خواهیم برنامه‌ای را تهیه کنیم که برای این کودکان شناسنامه «عاریه» صادر شود که از درس و مدرسه عقب نیفتند. البته گرفتن آزمایش ژنتیک هم راه‌حل دیگری است که می‌توان با آن گواهینامه‌ای را برای بچه‌ها صادر کرد.

به هرحال نرفتن به مدرسه می‌تواند به بدنه‌ جامعه آسیب بزند.» او تاکید می‌کند: «قرار است بخشی از هزینه طرح صدور شناسنامه برای کودکان کارتن‌خواب را فرمانداری و شهرداری بر عهده بگیرند. البته قدم اول این است که فرهنگ‌سازی لازم برای اینکه این کودکان بتوانند به راحتی درس بخوانند، انجام شود. نباید اجازه بدهیم به خاطر یک موضوع سرنوشت و آینده‌شان خراب شود.»

شهریور معتقد است دولت تدبیر و امید تلاش‌های زیادی را انجام داده تا آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند. این موضوع را به راحتی می‌توان از عملکرد این سال‌ها فهمید که حداقل اقدام‌هایی در این راه انجام شده است. او می‌گوید: «در دولت‌های قبل گام مثبتی برای کارتن‌خواب‌ها برداشته نشده است و دولت تدبیر و امید توانسته با شجاعت در این راه قدم بر‌دارد. حالا شاید انتقادهایی به طرح‌ها وارد باشد، اما به هر حال باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی کاری انجام دهیم که در این راستا باید یک نفر از جایی کار را شروع می‌کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha