«کنترل هوشمند و ثبت تخلفات خودروهای فاقد معاینه فنی در سراسر تهران از آذرماه آغاز می‌شود.» انتشار همین یک خط خبر کافی است تا کسانی که معاینه فنی ندارند حساب کار دستشان بیاید و خود را هر چه سریع‌تر به مراکز معاینه فنی برسانند و صف طویلی از خودروها به وجود آید.

ضرب‌الاجل پلیس صف معاینه فنی را شلوغ کرد

سلامت نیوز:«کنترل هوشمند و ثبت تخلفات خودروهای فاقد معاینه فنی در سراسر تهران از آذرماه آغاز می‌شود.» انتشار همین یک خط خبر کافی است تا کسانی که معاینه فنی ندارند حساب کار دستشان بیاید و خود را هر چه سریع‌تر به مراکز معاینه فنی برسانند و صف طویلی از خودروها به وجود آید.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، صف‌های انتظاری که باید بیش از 4 ساعت در آن بمانید تا بتوانید یک برچسب معاینه فنی دریافت کنید. نکته جالب دراین‌بین دو برابر شدن مبلغ معاینه فنی از 11 هزار تومان به 22 هزار تومان بود. برای آنکه از وضعیت این روزهای مراکز معاینه فنی مطلع شویم، سری به مرکزمعاینه فنی بیهقی زده و با صف طول و درازی از خودروهایی روبه‌رو شدیم که منتظر دریافت معاینه فنی بودنند تا بتوانند یک سال با لبخند از مقابل دوربین‌های راهنمایی رانندگی عبور کنند.
سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگوی روز گذشته‌اش درباره زمان اجرای طرح «کاهش» یا همان LEZ در پایتخت به ایسنا توضیح داد: «از شهریورماه، جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج و فرد به‌وسیله دوربین‌ها انجام می‌شود اما این جرائم شکل ارشادی داشته و نیازی نیست تا رانندگانی که نداشتن معاینه فنی خودروی‌شان به‌وسیله دوربین ثبت‌شده مبلغی را پرداخت کنند.

برابر تصمیمات اتخاذ شده از مهرماه خودروهای فاقد معاینه فنی به‌وسیله دوربین‌های کنترل محدوده زوج و فرد جریمه ‌شده و مبلغ جریمه نیز باید پرداخت شود و دیگر حالت ارشادی ندارد. البته در حال حاضر جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به شکل دستی توسط مأموران انجام می‌شود و این موضوع ربطی به کنترل محدوده توسط دوربین نداشته و جریمه‌های آن باید پرداخت شود.

از آذرماه در سراسر شهر تهران از طریق سیستم دوربین‌های ثبت تخلفات، معاینه فنی خودروها کنترل ‌شده و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند. درواقع می‌توان اینطور گفت که از مهرماه جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی فقط در محدوده زوج و فرد با دوربین انجام می‌شود اما از آذرماه این طرح در تمام شهر تهران به‌وسیله دوربین‌ها اجرا خواهد شد. مبلغ جریمه برای نداشتن معاینه فنی 50 هزار تومان خواهد بود.»

بی‌برنامگی مراکز معاینه فنی و معطلی‌های چندساعته
زمانی که مسوولان ترافیک شهری هشدار دادند از 15 شهریورماه، بعد از اجرایی شدن طرح کاهش (LEZ) برای راننده هر خودروی فاقد معاینه فنی به ازای هر بار ورود به طرح زوج و فرد، پیامک ارشادی ارسال خواهد شد و این پیامک‌ها با آغاز مهرماه به جریمه‌های 50 هزارتومانی تبدیل می‌شوند همه به تکاپو افتادند؛ اما یکی از معضلات مراکز معاینه فنی بی‌برنامگی آنها در زمان پذیرش هزاران خودرویی است که در این روزها مجبورند ساعت‌ها در صف معاینه منتظر بمانند.

به همین دلیل اگر می‌خواهید جزو 100 نفر اول خودروهای معاینه فنی باشید از ساعت 6 صبح به آنجا بروید شاید تا 6 بعدازظهر نوبت به شما برسد! بنابراین چند پیشنهاد به این مراکز داده ‌شده است به امید آنکه با رعایت آنها کمی از این بی‌نظمی‌های کلافه کننده کاسته شود. اول ‌از همه بهتر است با اعلام جدول زمان‌بندی یا تنظیم فرایند نوبت‌دهی اینترنتی زمان و مکان مراجعه شهروندان به مراکز را منظم کنند.

سپس به مراکز معاینه فنی دستور دهند از تمام ظرفیت خود برای پذیرش و معاینه خودروها استفاده کنند. همچنین با توجه به‌ناچار بودن شهروندان برای انتظار چندساعته حتی‌المقدور از دریافت هزینه‌هایی مانند حق پارک و کسب سود از این طریق صرف‌نظر کنند. آنطور که به نظر می‌رسد شاید تمام خودروها در این مدت ‌زمان کم موفق به دریافت معاینه فنی نشوند. احتمال دارد در این صورت کمی این مدت ‌زمان تمدید شود.

800 هزار خودرو ضربدر 11 هزار تومان
آمار نشان می‌دهد حدود 800 هزار خودرو در تهران معاینه فنی ندارند. حالا فارغ از آنکه این تعداد خودرو در این مدت‌ زمان کم با این تعداد مراکز محدود معاینه فنی تهران چه ازدحامی را به وجود می‌آورند؛ وقتی مطلع می‌شویم هزینه 11 هزار تومان معاینه فنی دو برابر شده و 22 هزار تومان دریافت می‌کنند ناخودآگاه ماشین‌حساب‌ها بیرون می‌آید و 800 هزار خودرو ضربدر 11 هزار تومان می‌شود که به عبارتی 8 میلیارد و 800 میلیون تومان سود به... بهتر است برای این جمله پایان باز بگذاریم. 

البته این نکته را هم باید اشاره‌کنیم که این افزایش 100 درصدی نرخ معاینه فنی خودرو نسبت به سال گذشته طبق قانون، مرجع تعیین تعرفه معاینه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، هیأت دولت است. در بخشنامه‌ای که توسط آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور صادر شد، نرخ تمامی خدمات ارائه‌ شده از سوی بخش عمومی، باید بدون تغییر باقی بماند، مگر اینکه مصوبه هیأت دولت برای افزایش تعرفه‌ها، وجود داشته باشد.

لذا طبق این بخشنامه وزیران عضو یکی از کارگروه‌های دولت بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی  نرخ هزینه‌های معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها شامل خودروهای سبک عادی و گازسوز را برای سال 1395 برای آزمون خودروهای سبک بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز ۲۲ هزار تومان، بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (بدون مخزن) ۱۰ هزار تومان، بازرسی چشمی مخزن ۱۲ هزار تومان، خودروهای سنگین گازوییل‌سوز ۳۵ هزار تومان، گازسوز ۲۲ هزار تومان، بازرسی چشمی قطعات (به‌جز مخزن) ۱۰ هزار تومان و بازرسی مخزن به ازا هر مخزن ۱۲ هزار تومان تعیین‌ شده است.

مردمِ خسته در انتظار
این روزها مراکز معاینه فنی شلوغ‌ترین روزهای سالشان را تجربه می‌کنند. صف‌های طولانی که به نظر می‌رسد بعید است تا ساعت 6 بعدازظهر تمامی‌شان موفق به دریافت برچسب و برگه معاینه فنی بشوند.

مخصوصاً آنهایی که مشکل فنی هم دارند و باید آنها را برطرف کنند و بار دیگر در این صف طولانی بایستند تا نوبتشان شود. گرمای هوا هم بر طولانی شدن این مدت‌زمان می‌افزاید و آنهایی که ماشین مدل‌بالاتری دارند در ماشین‌های دربسته‌شان نشسته و با کولر روشن در انتظارند و آنهایی که خودروی‌شان نفسی برای روشن کردن کولر ندارد؛ یا در ماشین را باز گذاشته‌اند یا بیرون آمده‌اند و ماشین‌هایی جلویی‌شان را می‌شمارند تا ببیند کی نوبت آنها می‌شود.

یکی از رانندگانی که چهارمین ساعت انتظار خود را می‌گذراند، می‌گوید: «10 روز به تمام شدن معاینه فنی‌ام مانده است اما آنقدر نگران این جریمه‌ها هستم که دیگر گفتم بیایم و خیال خودم را راحت کنم؛ اما فکر نمی‌کردم با این صف طولانی مواجه شوم. باید در این زمان‌ها برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.» راننده دیگری نیز می‌گوید: «من ساعت‌ها در صف ایستادم معاینه فنی‌ام را هم گرفتم اما می‌گویند مشکل دارد و بازهم باید در این صف طولانی بیاستم واقعاً در این گرما خیلی سخت است.» راننده دیگری هم در این زمینه می‌گوید: «از یک‌سو با ساعت کم‌کاری و ازدحامی که در مراکز معاینه فنی وجود دارد موجب می‌شود مالکان خودروها ساعت‌ها در نوبت بمانند و از سوی دیگر با این ‌همه گرفتاری کاری و زندگی مردم، چگونه انتظار دارند تا ابتدای شهریور تمامی خودروها معاینه فنی دریافت کنند؟» مسوول یکی از باجه‌های معاینه فنی درباره ازدحام خودروها برای دریافت معاینه فنی می‌گوید: «متأسفانه ما برای دقیقه 90 ساخته‌شده‌ایم. ا

ز اول سال این موضوع گفته‌شده بود اما کسی گوشش بدهکار نبود. شاید اگر تا قبل از این روزها می‌آمدند می‌توانستند در عرض 20 دقیقه نهایت یک ساعت برگه معاینه فنی‌شان را دریافت کنند اما حالا می‌بینید که باید بیشتر از 4 ساعت در صف انتظار بایستند. اگر تمام‌کارهایمان را در آخرین زمان نگذاریم اینطور نمی‌شود.

این روزها تا ساعت 6 بعدازظهر حضور داریم اما نمی‌دانم کفاف این جمعیت را می‌دهد یا خیر؟» با توجه به چنین ازدحام و اعلام آخرین فرصت برای دریافت معاینه فنی باید منتظر بمانیم و ببینم که این مراکز برای جلوگیری از این ازدحام و ساعت‌های انتظار چه فکری می‌کنند و از سوی دیگر آیا در این مدت تمام خودروها می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha