سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 191917

مشکلات اجرای طرح تحول سلامت کماکان ادامه دارد و تا زمانی که پایه‌های اصلی آن همچون تجمیع بیمه‌ها انجام نشود، نمی‌توان به اجرای بدون نقص آن دل بست.

تجمیع بیمه‌ها به دولت بعد موکول شد

سلامت نیوز: مشکلات اجرای طرح تحول سلامت کماکان ادامه دارد و تا زمانی که پایه‌های اصلی آن همچون تجمیع بیمه‌ها انجام نشود، نمی‌توان به اجرای بدون نقص آن دل بست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، درست در روزهایی كه مجلس تلاش می‌كند تا با الحاقیه‌ای 8هزار میلیارد تومانی، بدهی طرح تحول سلامت را جبران كند؛ مقاومت وزارت رفاه در برابر اجرای طرح تجمیع بیمه‌ها اتفاقی است كه اجرای بزرگ‌ترین طرح دولت در حوزه اجتماعی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

وزیر بهداشت كه تلاش بسیاری برای تجمیع بیمه‌ها كرده و حتی خردادماه امسال گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال استعفای او در اعتراض به عدم‌اجرای این طرح نیز شنیده می‌شد، حالا تجمیع بیمه‌ها را به دولت آینده حواله داد. بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، دكتر قاضی‌زاده هاشمی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور، با انتقاد از فرصت 3ساله‌ای كه برای تجمیع بیمه‌ها در این دولت وجود داشت و از دست رفت، گفت: متأسفانه ما این فرصت مغتنم را از دست دادیم اما امیدواریم برای دولت آینده این مشكل حل شود. وزیر بهداشت هفته گذشته نیز اعتراف كرده بود كه «در دولت در مورد تجمیع بیمه‌ها رودربایستی وجود دارد.»

از سوی دیگر برخی كارشناسان نیز می‌گویند كه بخشی از دولت بنای اجرای تجمیع بیمه‌ها را ندارد. به‌عنوان مثال، معاون فرهنگی‌ و اجتماعی مركز پژوهش‌های مجلس یكی از كسانی است كه معتقد است عزمی در دولت برای انجام این كار نیست. ایروان مسعودی با اشاره به نقص‌های برنامه ششم در اجرای طرح تحول سلامت می‌گوید كه «هرچند در این برنامه سطح‌بندی براساس نظام ارجاع آورده شده ولی هیچ الزامی بر استقرار نظام ارجاع نیز وجود ندارد.»

    توپ تجمیع بیمه‌ها در زمین مجلس

وزیربهداشت البته رودربایستی داشتن با قانون تجمیع بیمه‌ها را متوجه بهارستان‌نشینان نیز می‌داند. دكتر قاضی‌زاده هاشمی اوایل شهریور‌ماه و در جریان بررسی برنامه ششم گفته بود كه «نمایندگان مجلس باید در ارتباط با تصویب و الزام كردن این موضوع از حالت رودربایستی خارج شوند و این موضوع را تعیین تكلیف كنند و اگر چنین موضوعی در برنامه ششم توسعه تصویب شود ما می‌توانیم در همین مدت باقیمانده اقدامات مناسبی در ارتباط با سامان بخشی منابع مالی در بیمه‌ها داشته باشیم.»

البته این خواسته وزارت بهداشت مورد خواست مجلسی‌ها نیز هست چنان‌كه هفته گذشته چندین جلسه كاری كمیسیون بهداشت به این امر اختصاص داشت و تصمیماتی هم اتخاذ شد. در همین باره سخنگوی كمیسیون بهداشت، درباره جلسه‌ای كه با حضور وزرای رفاه و بهداشت برگزار شد به همشهری گفت:

«مسئولان 2وزارتخانه و نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیشنهادهای خود درخصوص تعیین تكلیف تجمیع بیمه‌ها را مطرح كردند.» خضری عضو كمیسیون اجتماعی هم به همشهری گفت كه در این جلسات مسئولان وزارت رفاه در برابر اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها مقاومت كرده‌اند.

این در حالی است كه اوایل تابستان امسال نیز جلساتی برای رفع اختلاف میان 2وزارتخانه بهداشت و رفاه در كمیسیون بهداشت مجلس برگزار شده بود كه نهایتا مقرر شد مواد قانون مربوط به تجمیع بیمه‌ها مجددا در برنامه ششم توسعه تكرار و پس از به رأی گذاشته‌شدن در صحن علنی مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ ‌شود. هرچند بهارستان‌نشینان نسبت به تجمیع بیمه‌ها نظر مساعدی دارند، اما به‌نظر می‌رسد، زور تأمین اجتماعی بیشتر است و تا زمانی كه وزارت رفاه نسبت به تجمیع بیمه‌ها نظر مساعدی نداشته باشد، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

تعلل دولت در تجمیع بیمه‌ها و اختلاف وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت

در قانون برنامه پنجم توسعه، ایده تجمیع بیمه‌ها و تشكیل سازمان بیمه سلامت ایران به قانونی تبدیل شد كه اساسنامه آن در روزهای پایانی سال90به تصویب هیأت دولت رسید و بر مبنای آن قرار شد، بخش‌های بیمه‌های درمانی كلیه صندوق‌های موضوع ماده۵ قانون مدیریت خدمات كشوری و ماده۵ قانون محاسبات عمومی كشور در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام شوند.اگرچه تجمیع بیمه‌ها از همان اول منتقدانی داشت، اما در دولت یازدهم، اختلاف‌ درباره این طرح به وزرای كابینه نیز رسید.

از یك سو علی ربیعی، وزیر رفاه این طرح را بحران‌زا خطاب كرد و از سوی دیگر وزیر بهداشت، ‌عدم‌اجرای آن را بحران‌زا خواند. در ادامه جهانگیری و نوبخت 2معاون رئیس‌جمهور، درباره اختلافات 2وزارتخانه رفاه و بهداشت بر سر بیمه‌ها میانجیگری كردند و نهایتا كار به‌خود رئیس‌جمهور نیز كشیده شد و محمدباقر نوبخت مأمور رسیدگی به این اختلافات شد. اما ظواهر امر نشان می‌دهد كه این اختلاف كماكان ادامه دارد و با شرایط فعلی نمی‌توان امیدی به اجرای آن تا پایان این دولت داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha