معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: متاسفانه هیچ گزارشی از شهرداری نداریم که از عوارض محیط زیستی چه استفاده ای می کند.

شهرداری با عوارض محیط زیستی که دریافت می کند، چه کار می کند؟

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: متاسفانه هیچ گزارشی از شهرداری نداریم که از عوارض محیط زیستی چه استفاده ای می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ صبح امروز نشست خبری سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با مسائلی چون سدسازی، آلودگی هوا، پسماندها و ... برگزار شد.

آلودگی هوا

متصدی در ابتدا به درباره یکی از مباحث اصلی محیط زیست انسانی گفت: مهمترین موضوعی که ما دنبال می کنیم آلودگی هوا است. نسبت به سال 92 روز های پاک و سالم ما 28 روز افزایش یافته است.

او ادامه داد: غلظت آلاینده های موجود در هوا هم نسبت به سال گذشته روندی کاهشی داشته است، یعنی این روز ها شاخص آلودگی هوای ما در روز های آلوده زیر 110 است.

متصدی در رابطه با تلاش‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا در حال انجام است، گفت: در بحث آلودگی هوا علاوه بر کار کردن روی آلودگی شهر ها، روی منابع آنها هم کار می کنیم، برای مثال در بسیاری از نیروگاه ها تولید مازوت ممنوع شده است.

معاون محیط زیست انسانی افزود: امیدواریم مازوت مصرفی در نیروگاه ها به زیر 10 درصد برسد، نیروگاه های اطراف کلان شهر ها هم قطعا باید گاز سوز باشند.

کاهش آلاینده های سمی

متصدی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این چند سال دولت تدبیر و امید موفقیت آمیز بود، بحث کاهش آلودگی هوا است.

متصدی با اشاره به اینکه اندازه گیری و کاهش آلاینده های سمی هم اقدامی بسیار مهم است گفت: یکی از فعالیت های خوب دیگر، کاهش آلاینده های سمی بوده است. سال 91 آلاینده های سمی 20 برابر، آلاینده های الان بوده اند. این یعنی غلظت این آلاینده ها از 600 «پی‌پی‌بی» به 15 تا 20 پی‌پی‌بی رسیده است.

او ادامه داد:‌ آلاینده‌های سمی علاوه بر اینکه هیچ بویی ندارند، تأثیر بسیار زیادی در ایجاد سرطان و انواع بیماری‌ها می‌گذارند.

او سپس ابراز امیدواری کرد که ایران در موضوع آلاینده های سمی به استاندارد روز برسد.

مونوکسیدکربن از هوای ایران خارج شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آلاینده مونوکسیدکربن از سیستم کشور حذف شده و دیگر نمی‌توانند نقشی در آلودگی هوای کشورمان داشته باشد.

متصدی افزود: در حال حاضر سطح منوکسید کربن تقریبا در همه کلانشهرها در حد پاک است و در طول دو سال گذشته در کلانشهرها روزی را نداشتیم که میزان منوکسیدکربن بیش از حد مجاز باشد و شاخص ما در این زمینه به بالاتر از عدد 60 نرسیده است.

وی گفت: با کاهش سنسورهای اندازه‌گیری مونوکسید تا حد امکان سنسور مربوط به اندازه‌گیری آلاینده‌های سمی و خطرناک را افزایش خواهیم داد و در تلاشیم که این سیستم‌های آلایند‌ه را به تدریج پیش‌روی اهدافمان قرار دهیم.

متصدی با بیان اینکه این اتفاق محصول تلاش هایی در زمینه اصلاح سوخت، خودرو و. .. است این موفقیت را به خروج سرب از سیستم سوخت کشور در سال های 82 و 83 تشبیه کرد.

مصوبه برش یک ساله کاهش آلودگی هوا

متصدی در رابطه با مصوبه ای به که در زمینه کاهش آلودگی آب و هوا به اسم مصوبه برش یک ساله کاهش آلودگی هوا ارائه شده است گفت: مباحثی مثل توسعه مترو، تایم شروع و پایان مدارس و اداره ها و تعطیلات زمستانی مدارس در این طرح مطرح شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید این عزم جدی را در رابطه با آلودگی هوا نداشته است زیرا که دو تصویب نامه در ارتباط با بحث آلودگی هوا داشته که نشان از جدیت دولت دارد. همچنین در طول هشت سال فعالیت دولت قبل یک مصوبه در رابطه با آلودگی هوا داشته‌اند که آن هم اجرا نشد ولی در دولت تدبیر و امید این بحث به جدیت در حال پیگیری است.

لایحه هوای پاک

او گفت: بحث دیگری که در مجلس جدید دنبال می کنیم، لایحه هوای پاک است که در مجلس قبل به سرانجام نرسید.

متصدی ادامه داد: لایحه‌ هوای پاک را که در مجلس قبل مطرح بود مجددا در مجلس جدید دنبال کردیم و امیدواریم بحث تقویت لایحه هوای پاک را داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی بیان کرد: همچنین کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس به دنبال پیگیری این موضوع هستند و امیدواریم در نیمه اول سال لایحه هوای پاک به قانون هوای پاک تبدیل شود. این لایحه قانونی است که به همه موضوعات آلودگی هوا با توجه به شرایط روز پرداخته است.

ارزیابی های زیست محیطی

متصدی گفت: در این دولت هیچ پروژه ای بدون مجوز زیست محیطی شروع نشده است.

او البته در رابطه با پروژه هایی که از دولت قبل شروع شدند گفت: 156 پروژه از دولت قبلی باقی مانده اند که هیئت دولت باید آن ها را بررسی کند و در رابطه با آنها تصمیم گیری شود. این ها پروژه هایی هستند که از دولت قبل شروع شده اند و منجر به تخریب های زیست مجیطی هم شده اند، هر کدام از آنها مطابق شرایط ما نباشند تعطیل می شوند.

شهرداری با عوارض آلایندگی که دریافت می کند، چه کار می کند؟

معاون محیط زیست انسانی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در بحث عوارض آلایندگی بر اساس تبصره ای که وجود دارد این عوارض وارد شهرداری می شوند.

او اما به یکی از مشکلات سازمان حفاظت از محیط زیست با این تبصره اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ گزارشی از شهرداری نداریم که از این عوارض چه استفاده ای می کنند.

متصدی گفت: در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و پیشنهاد سازمان این است که درآمد حاصل از عوارض برای کاهش آلایندگی و همچنین کاهش آلودگی هزینه شود.

متصدی گفت: این نقص قانونی اسن دلیل آن عدم نظارت سازمان محیط زیست بر این عوارض است.

او افزود: این قانون به شکلی یک منبع درآمد است اما باید به کاهش آلودگی هوا کمک کند. امیدواریم بخصی از عوارض به شکل وام به خود صنعت داده شود تا آلودگی را کاهش دهند.

متصدی در رابطه نقش نظارتی بر قانون عوارض گفت: قطعا سازمان محیط زیست باید ناظر این قانون باشد.

پسماند ها

معاون محیط زیست انسانی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی‌ها و بررسی‌های انجام شده مصوبه‌ای را آماده کرده و پیشنهاد داده‌ایم که در حال نهایی شدن است تا بتوانیم در برنامه سه ساله، 50 درصد میزان مصرف کیسه پلاستیک را کاهش دهیم. این مصوبه تا هفته آینده برای دولت ارسال خواهد شد.

متصدی با بیان اینکه اولویت بحث پسماندهای استان‌های شمالی کشور است گفت: توافقی با مدیران استانی و به خصوص سه استان شمالی کشور انجام داده‌ایم.

او در رابطه با پسماند های بیمارستانی هم گفت: هماهنگ هایی با وزارت بهداشت انجام دادیم تا انتقال و امحا پسماند های بیمارستانی جدا از پسماند های شهری انجام شود.

معاون ابتکار از انتقال برخی از پسماندها به کشورهای خارجی هم خبر داد.

متصدی ادامه داد: قبلا یکی از مشکلات در رابطه با پسماندها این بود که واردکنندگان یا تولیدکنندگان مسئولیت پسماندهای خود را برعهده نمی گرفتند.

خروج خودرو فرسوده تابع واردات خودرو

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره خودروهای فرسوده گفت: خروج خودرو های فرسوده تابع وارد خودرو است.

او افزود: یعنی واردکننده خودرو مجبور است به ازای هر خودرو یک یا چند خودرو را از رده خارج کند، به همین دلیل کاهش میزان خروج خودرو از رده فرسوده به علت کاهش واردات خودرو است.

شرایط ورود خودروهای برقی

ما به استفاده از خودرو های هیبریدی یا برقی تاکید زیادی می کنیم زیرا استفاده از خودرو های دیزلی تجربه ای غلط بوده است.

او ادامه داد: خودرو های دیزلی ذراتی را تولید می کنند که وارد خون می شود و حتی منجر به افزایش کلسترول می شود. در کشور ما دو عامل دیگر هم این موضوع را تشدید می کنند یکی این که مردم ما از این خودرو ها مراقبت نمی کنند و گازوییل استاندارد هم در ایران وجود ندارد.

او همچنین خبر داد که خودروهای برقی در ایران افزایش یافته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha