عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: حدود نیمی از هزینه‌های ملی سلامت و گاهی تا 80 درصد از هزینه‌های جاری و عمرانی بخش بهداشت و درمان در بیمارستان مصرف می‌شود.

حمیدرضا صفی‌خانی در دومین كنگره مدیریت بیمارستان‌ها كه در سالن همایش‌ رازی برگزار شد، افزود: سازماندهی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای دسترسی مناسب همگان به مداخلات اثربخش، از وظایف مهم دولت‌ها در همه نظام‌های سلامتی است.
وی گفت: نقطه عطف این مداخلات یكپارچگی و ادغام ساختار ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است كه در 2 سطح عمودی و افقی انجام می‌پذیرد. یكپارچگی و ادغام، در حقیقت، به معنای نظام‌سازی برای تصمیم‌گیری و واگذاری ارائه خدمات به ارائه‌كنندگان معتبر است و معمولاً تمركز زدایی و تمایز نقش خریداران و ارائه‌كنندگان مهمترین گام عملیاتی در این عرصه محسوب می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: علاوه بر یكپارچگی خدمات، ‌ارتقای كارآیی از طریق تركیب خدمات، تنظیم سطح و توزیع مصرف، اعتبار بخشی و رتبه بندی فراهم‌كنندگان خدمات، توافق بر سر نرخ ارائه خدمات، انتخاب شیوه‌های پرداخت مناسب و تركیب عقلانی آنها می‌تواند، راهگشای مدیران بخش سلامت در تضمین فراهم آوری خدمات بهداشتی و درمانی برای همه باشد.
صفی‌خانی گفت: واقعیت این است كه نظام ارائه مراقبت‌های بهداشتی، درمانی و در رأس آن بیمارستان را نمی‌توان تابع قواعد و سیاست‌های بازار دانست، با این حال، عملاً در كشاكش انگیزشی بین بخش دولتی مبتنی بر بروكراسی اداری، بودجه‌ریزی عمومی و بخش خصوصی مبتنی بر رقابت بازار و سود سرمایه، استقرار نظام خرید راهبردی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: خرید راهبردی فرایندی مستقل و تخصصی است كه باید آن را كاملاً مجزا از نظام ارزشیابی كنونی بیمارستان‌ها دانست.
وی افزود: در واقع رویكرد خرید راهبردی بیمه‌ گران است كه در كنار بررسی مستمر بسته خدمتی پذیرفته شده است كه بازبینی ساختار ارائه و پایش كیفیت مراقبت‌های فراهم شده، زمینه‌ای را فراهم می‌كند تا واسطه‌‌های خرید به عنوان خریداران آگاه بهترین ساختار ارائه خدمات درمانی مورد نیاز و مناسب‌ترین قیمت و روش خرید خدمات را انتخاب كنند.
صفی‌خانی گفت: بیمارستان‌ها به عنوان بزرگترین و یكی از عملیاتی‌ترین واحدهای فراهم‌‌كننده خدمات در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی شناخته می‌شوند كه بیشترین منابع در بخش بهداشت و درمان را به خود اختصاص می‌دهند.
این كارشناس اقتصاد سلامت افزود: در حدود نیمی از هزینه‌های ملی سلامت و گاهی تا 80 درصد از هزینه‌های جاری و عمرانی بخش بهداشت و درمان در بیمارستان مصرف می‌شود. همچنین تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی آموزش دیده بخش بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.
وی گفت: گستردگی وظایف بیمارستان باعث می‌شود كه در نبود استراتژی هدفمند برای اداره این نهاد عظیم، اتلاف سرمایه در بیمارستان‌ها بسیار بیشتر از سایر بخش‌های بهداشتی درمانی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: مطالعات نشان می‌دهند كه اجرای پروژه‌های اصلاحی بر مبنای شیوه‌های خرید راهبردی و اصلاح روش‌های مدیریتی ناكارآمد در بیمارستان قادر است حدود 44 درصد از هزینه‌های غیر پرسنلی بیمارستان را در بیمارستان‌های دولتی كاهش دهد.
صفی‌خانی اضافه كرد: بر این اساس، جای خالی خرید راهبردی در نظام ارائه خدمات سلامت كاملاً مشهود است، فرایندی كه می‌توان با پرداختن به آن بهبود كارایی و كیفیت ارائه خدمات بیمارستانی را انتظار داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha