دبیراجرایی پنجمین سمینار سالیانه مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به شیوع فراوان برخی از بیماری‌های داخلی نظیر بیماری‌های روماتولوژیك موثر در كاهش قدرت بینایی، گفت: بسیاری از بیماری‌های التهابی، ایمنی چشم را به مخاطره می‌اندازند.

دكتر حسین ضیایی اردكانی در جمع خبرنگاران با بیان اینكه این سمینار برای نخستین بار با مشاركت پزشكان گروه داخلی (فوق تخصصان روماتولوژی) برگزار می‌شود، اظهار كرد: علت آن شیوع بیماری‌های سیستم ایمنی و التهابی و تاثیر آن بر روی كاركرد چشم است.

وی درمان مشكلات چشمی این دسته از بیماران را دشوار برشمرد و افزود: برخی از داروهای مصرفی آنها پرهزینه است.

دبیر اجرایی پنجمین سمینار گروه و مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به حضور چهار میهمان خارجی از كشورهای سوییس، تونس و فرانسه در این سمینار اشاره كرد و افزود: همچنین اساتید برجسته چشم پزشكی ایران در این سمینار سه روزه حضور دارند.

دكتر ضیایی اردكانی با اشاره به ارایه 64 سخنرانی، گفت: پنجمین سمینار سالیانه مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با عنوان بیماری‌هایی التهابی و ایمنی چشم 12 امتیاز بازآموزی مدون برای جراحان و متخصصان بیماری‌های چشم و متخصصان داخلی دارد.

به گزارش ایسنا، دكتر علیرضا رمضانی استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم در حاشیه این سمینار با بیان اینكه با وجود فراوانی بیماری‌های التهابی در كشور میزان و شدت درگیری چشمی متفاوت است، افزود: این بیماری‌ها در برخی موارد به علت شدت عارضه به كوری فرد منجر می‌شود.

وی با بیان اینكه كم بینایی ناشی از بیماری‌های التهابی برگشت پذیر یا ناپذیر است، گفت: التهابات چشمی طیف وسیعی از تظاهرات از یك التهاب و درد خفیف تا نابینایی متفاوت است.

این جراح و متخصص بیماری‌های چشم، عفونت و بیماری‌های روماتولوژیك را از علل التهابات چشمی عنوان كرد و یادآور شد: این التهابات در مواردی ارثی است.

دكتر رمضانی از بیماری «فوكس» به عنوان یكی از بیماری‌های التهابی چشم یاد كرد و در ادامه به هموطنان توصیه كرد كه در صورت بروز علایمی چون احساس درد در چشم، تاری، قرمزی و اختلال در تطابق دید و دیدن اجسام شناور در چشم به متخصص مربوطه مراجعه كنند.

وی با بیان اینكه بیماری‌های روماتولوژیك نظیر روماتیسم، بهجت، لوپوس، ساركوئیدوز و برخی بیماری‌های عفونی چون سیفلیس، سل و توكسوپلاسموز باعث بروز التهابات چشمی می‌شود، گفت: سل بیماری هزار چهره‌ای است كه تظاهرات متفاوتی از انواع نهفته تا بسیار شدید منجر به مرگ و یا حتی بیماری مزمن با سیر كند دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه در جریان ابتلا به بیماری سل، چشم‌ها هم از درگیری مصون نیستند، افزود: التهابات چشمی ناشی از باكتری سل مزمن و پیشرونده است.

دكتر رمضانی با بیان اینكه در این بیماری بخش‌های قدامی و خلفی چشم مبتلا و فرد به مرور به كاهش و ضعف دید دچار می‌شود، در ادامه یادآور شد: در مواردی ابتلای افراد به سل با معاینه و تظاهرات چشمی تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینكه امروزه با شیوع ایدز در سراسر دنیا به علت ضعف سیستم ایمنی سل هم فراوانی بسیاری دارد، گفت: از این رو همه پزشكان باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این فوق تخصص بیماری‌های شبكیه و ویتره " پارس پلن نایتیس" را شایع‌ترین علت التهاب لایه‌های چشمی در كودكان برشمرد و در پایان یادآور شد: در این سمینار سخنرانی با موضوع كاربرد داروهای ضد التهابی و بیماری‌های چشم ارایه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha