چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 191969

خشک شدن بیش‌ازحد دهان بیماری نیست بلکه می تواند علامت بیماری باشد. به گفته کارشناسان هر آنچه باعث ایجاد تغییراتی در آب یا الکترولیت در بدن ‌شود، می‌تواند تشنگی ایجاد کند.

دلایل تشنگی زیاد

سلامت نیوز:خشک شدن بیش‌ازحد دهان بیماری نیست بلکه می تواند علامت بیماری باشد. به گفته کارشناسان هر آنچه باعث ایجاد تغییراتی در آب یا الکترولیت در بدن ‌شود، می‌تواند تشنگی ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر با وجود مصرف  زیاد مایعات و کم‌رنگ بودن ادرار،  بازهم نیاز پیدا می کنید آب زیادی بنوشید، این امر نمی‌تواند طبیعی باشد و باید با پزشک مشورت کنید. در این مطلب به نقل از نیوز ویک به چند دلیل تشنگی بیش‌ازحد پرداخته‌ شده است.

* کم‌خونی:
کمبود گلبول‌های قرمز که اکسیژن حمل می‌کند، می‌تواند ایجاد تشنگی کند. این روش  برای جبران خون از  دست رفته است. کم خونی انواع مختلفی دارد که درمان‌های متفاوتی نیز خواهد داشت.


* قاعدگی:
قاعدگی به‌ویژه اگر خون‌ریزی شدید باشد، فرد دچار تشنگی می‌شود که ارتباط مستقیم  با از دست دادن خون دارد. علاوه بر آن قاعدگی می‌تواند باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی شود و در حجم مایعات در بدن اختلال ایجاد کند.


* فشارخون پایین:
  زمانی که بدن تشخیص می دهد فشارخون افت پیداکرده است، با ایجاد تشنگی سعی می‌کند فشارخون را بالا ببرد. بیماری فشارخون علل متفاوتی دارد و یکی از آن ‌ها استرس مزمن است  که می‌تواند علایم متعددی مانند اضطراب، افسردگی سرگیجه  و تشنگی شدید ایجاد کند.


* مواد غذایی ادرار آور:
 مصرف برخی از مواد غذایی باعث پرکاری کلیه‌ها می‌شود که به دفع بالای ادرار  و میل زیاد  نوشیدن آب برای جبران مایعات ازدست‌رفته منجر می‌شود. مواد غذایی مدر شامل  خربزه ، جعفری ، کرفس و...و نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه است


* کمبود آب:
کمبود آب بدن موضوع بسیار جدی است و می‌تواند  به  صرع، کاهش فشارخون ، ازکارافتادن کلیه، کما و حتی مرگ  منجرشود. برخی علل کمبود آب شامل استفراغ، اسهال و تعریق بیش‌ازحد است .


* دیابت:
 یکی از علایم بیماری دیابت، تشنگی بیش‌ازحد است. زیرا بدن سعی می‌کند قند اضافه موجود در خون را  از طریق کلیه‌ها دفع کند. این امر یعنی دفع مایعات از بدن  به کم آبی بدن و تشنگی منجر می‌شود.


* خشکی دهان:
خشکی دهان از عوامل تشنگی شدید است. بیماری خشکی دهان چند نوع است  و یکی از آن ها در پی ناتوانی غدد بزاق برای  تولید بزاق ایجاد می شود. خشکی دهان می‌تواند به بوی نامطلوب دهان و سختی در جویدن نیز منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha