معاون فنی مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: متأسفانه نرم‌افزارهای بیمارستانی نتوانسته‌اند، جایگاه مناسبی در زمینه مدیریت فرایند، تنظیم منابع و مسائلی از این دست داشته باشند.

سیدرضا مظهری در دومین كنگره مدیریت بیمارستان‌ها كه در سالن همایش‌ رازی برگزار شد، افزود: با ورود فن‌آوری‌های رایانه‌‌ای به عرصه خدمات، تحول چشمگیری در سرعت بخشیدن به فرآیندهای ارائه خدمت به وجود آمد.

وی گفت: حیطه فراگیری این تكنولوژی از سطح ارائه دهنده خدمت تا سطح مدیریت و تصمیم‌گیری، نظارت و كنترل قابل تصور است و تقریباً می‌توان گفت كمتر جایی در عرصه سازمانی می‌توان یافت كه IT حرفی برای گرفتن نداشته باشد. با این وجود متأسفانه در عرصه سلامت این فن‌آوری هنوز نتوانسته است، جایگاه واقعی خود را بیابد.

معاون فنی مركز توسعه شبكه ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: سیستم‌های موجود در گستره عظیم نظام سلامت فقط بخش‌هایی از مراكز ارائه دهنده خدمات بستری و مراكز تشخیصی را شامل شده و هنوز حیطه‌های مرتبط با نظام‌های مراقبتی و PHC را در بر نگرفته است.

مظهری گفت: اشكالی كه وجود دارد این است كه نگاه ما به بهره‌گیری سیستم اطلاعات سلامت بیشتر غیر فعال و انفعالی است تا فعال و نفوذی. به عبارت دیگر سیستم‌ها بر اساس سفارش مدیرانی طراحی شده است كه بیشترین تلاش را كرده‌اند تا فرایندهای جاری و سنتی موجود را ظاهری الكترونیك و دیجیتالی ببخشند.
وی افزود: این بدان معناست كه تغییرات محتوایی كمتری مورد نظر قرار گرفته و فقط فرم‌های كاغذی به فرم‌های نرم‌افزاری تبدیل شده است و گردش كار بین باكس‌های مختلف نیز كمتر دستخوش تغییر شده است.

معاون فنی مركز توسعه شبكه ارتقای سلامت وزارت بهداشت اضافه كرد: یكی از خواص IT خاصیت Enabler بودن آن است كه طراحان سیستم را به تفكری جدید و كارآمدتر برای ترسیم فرایندها و گردش كار وا می‌دارد بازهم با كمال تأسف می‌توان اینگونه بیان كرد كه در عرصه سلامت و حتی در طراحی سیستم‌های نرم‌افزار بیمارستانی از این خاصیت مهم IT كمتر استفاده شده است.

مظهری گفت: تحلیل آماری و پردازش‌های هوشمند اطلاعات با پیش‌فرض‌های تنظیمی قبلی، ارائه قالب‌ها و چهارچوب‌های تصمیم‌گیری برای مدیران و هدایت آنها به سمت مدیریت صحیح و اتخاذ تصمیمات درست از نیازهای اساسی یك مدیر است به خصوص مدیرانی كه در سیستم‌های پیچیده‌‌ مسئولیت دارند.

وی افزود: متأسفانه نرم‌افزارهای بیمارستانی نتوانسته‌اند، جایگاه مناسبی در زمینه مدیریت فرایند، تنظیم منابع و مسائلی از این دست داشته باشند. به عبارت دیگر ظرفیت سوم ورود نرم‌افزارها به عرصه‌های بیمارستانی در بخش‌های تصمیم‌ساز هنوز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha