عضو هیئت مدیره بیمارستان میلاد گفت: برای بیمارستان‌ها به ویژه با مالكیت دولتی و عمومی اهداف معین و روشنی تعریف نمی‌شود.

شهرام غفاری در دومین كنگره مدیریت بیمارستان‌ها كه در سالن همایش‌ رازی برگزار شد، افزود: از آنجایی كه ارائه خدمات، توزیع و مصرف منابع در بخش بهداشت و درمان و به ویژه بیمارستان‌ها همانند سایر بخش‌های دولتی از كارآمدی لازم برخوردار نیست. بسیاری از سیاستگذاران نظام سلامت ساختار سلسله مراتبی و انعطاف‌ناپذیر سازمانی را از عوامل اصلی این عملكرد نامطلوب می‌دانند و لذا اخیراً به اصلاحات در ساختار سازمانی بیمارستان‌ها توجه بیشتری معطوف شده است.
عضو هیئت مدیره بیمارستان میلاد افزود: مدیریت بیمارستان‌ها، عمدتاً به دلیل تنوع خدمات و حیاتی بودن آنها، نسبت به سایر مراكز درمانی و صنعتی كاری به مراتب دشوارتر است و برای بیمارستان‌ها به ویژه با مالكیت دولتی و عمومی اهداف معین و روشنی تعریف نمی‌شود.
غفاری اضافه كرد: مدیران این مراكز موظفند در كنار ارائه خدمات با كیفیت استاندارد و مطلوب، كسب رضایت مشتریان، استفاده بهینه از منابع و اداره اقتصادی مراكز درمانی نسبت به تعهدات اجتماعی خود نیز وفادار باشند و با ارائه خدمات مورد نیاز افراد فقیر و همچنین تولید خدمات زیان‌ده در راستای انجام وظایف اجتماعی و گسترش عدالت اقدام كنند.
وی گفت: در بیمارستان‌های عمومی نظارت و كنترل عموماً بر روی داده‌‌ها است و شاخصی برای اندازه‌گیری عملكرد و پایش موفقیت مدیران در دستیابی به اهداف تعریف نمی‌شود. در نظام‌های عمومی و دولتی افراد درگیر در نظارت عموماً به دنبال اهداف غیر درمانی از جمله ایجاد شغل و موقعیت مناسب (شغل پردرآمد یا مناسب به لحاظ اجتماعی) است.
غفاری افزود: به دنبال عدم رضایت از عملكرد ساختار سازمانی حاكم بر مراكز دولتی، عمومی و همچنین نتایج ضعیف حاصله از مدل هیئت امنایی، سیاستگذاران نظام سلامت به سمت اداره هیئت مدیره‌ای (شركتی) بیمارستان‌ها قدم برداشتند كه در آن ضمن استفاده از ساز و كار بازار برای اداره بهینه بیمارستان‌ها عمل به تعهدات اجتماعی كماكان با حفظ مالیكت دولتی بیمارستان‌ها مورد تأكید است.
عضو هیئت مدیره بیمارستان میلاد اضافه كرد: بیمارستان‌های شركتی به دلیل قابلیت دسترسی و مشخص بودن اهداف سازمانی، استقلال و شفافیت ساختار اجرایی و نظارتی و استفاده از ساز و كار رقابت در بازار سرمایه، تجهیزات و مواد مصرفی، نیروی كار و خدمات تولید شده قادرند در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریتی موفق‌تر عمل كنند.
وی گفت: در ساختار شركتی تأمین بودجه بیمارستانی از محل فروش خدمات است و نه یك بودجه از پیش تعیین شده و مدیریت بیمارستان در حفظ و استفاده از درآمد مازاد حاصله دارای اختیارات و آزادی عمل بیشتری است كه به نوبه خود باعث ایجاد انگیزه برای رقابت و بهبود عملكرد می‌شود.
غفاری افزود: باید دید كه هیئت مدیره‌ای شدن بیمارستان‌ها تا چه اندازه‌ای توانسته چالش‌های پیش‌روی بیمارستان‌های دولتی را كاهش دهد. هر چند اداره بیمارستان‌ها به صورت هیئت مدیره‌ای باعث ارتقای عملكرد این مراكز شده است اما نتایج حاصله از پایداری لازم برخوردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha