عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: پذیرش دانشجوی رشته های پرستاری و پیراپزشکی بدون کنکور در مقطع کاردانی، سلامت مردم و بیماران را تهدید می کند.

تبعات پذیرش دانشجوی کاردانی پرستاری و پیراپزشکی بدون کنکور

سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: پذیرش دانشجوی رشته های پرستاری و پیراپزشکی بدون کنکور در مقطع کاردانی، سلامت مردم و بیماران را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،حسین علی نسائی اظهارداشت:

در سنوات گذشته که مسئولین وزارت بهداشت تصمیم به پذیرش کاردانی بدون کنکور داشتند در جلسه ای با حضور اعضای برد رشته ها که ۱۴ نفر بوده اند همگی با اینکار مخالفت کرده اند ولی مسئولین وزارتخانه توجه نکرده و کار خود را انجام داده اند.

وی با انتقاد از اینکه فقط برای رشته پرستاری این کار عملی نشده است، افزود: چون وزارت بهداشت از اعتراضات گسترده پرستاری هراس دارد. بقیه گروه ها هم باید فعالیت های خودشان را گسترده و نظام مند کنند تا بتوانند اعمال فشار و قدرت نمایند.

علی نسائی ادامه داد: به نظر می رسد هدف از پذیرش بدون کنکور در این رشته ها تضعیف رشته های پرستاری و پیراپزشکی، به نفع سیستم پزشک سالار است تا سایر گروه ها در سیطره و در خدمت پزشکی باشند.

وی گفت: پذیرش کاردانی بدون کنکور نتیجه ای جز تضعیف این رشته ها و ورود افراد ضعیف به این رشته ها ندارد و دود آن به چشم مردم و بیماران خواهد رفت.

علی نسائی افزود: در حال حاضر با توجه به پرطرفدار بودن رشته های علوم تجربی و گروه های پرستاری و پیراپزشکی و تجمع تعداد زیاد داوطلب کنکور در آزمون تجربی پذیرش بدون کنکور کار عجیب و بی مبنایی است.

وی گفت: مسئولین وزارت عنوان می دارند که این پذیرش در مناطق محروم است ولی این دلایل پذیرش بدون کنکور آن را توجیح نمی کند. کنکور یک مبنای اصولی و خارج از سلیقه در کشور ماست و نباید خارج از آن برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی پذیرشی صورت گیرد، در غیر این صورت به سلامت مردم آسیب وارد خواهد شد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، اظهارداشت: مسئولین می توانند به جای پذیرش بدون کنکور، پذیرش بومی دانشجویان از طریق کنکور افزایش دهند تا مشکل کمبود نیروی برخی مناطق حل شود و نیاز به چنین روش های غیر اصولی نیست که زیرساخت و شرایط آن در کشور ما فراهم نیست.

وی گفت: برخی مسئولین وزارت بهداشت عنوان می دارند که شبکه های بهداشت با پذیرش بدون کنکور و از طریق مجتمع های آموزش سلامت ارتقاء یافته اند! به هیچ عنوان چنین چیزی صحیح نیست. آموزش گروه های پزشکی و پیراپزشکی از طریق دانشگاه ها و دانشکده ها و از طریق کنکور معتبرتر است ولی اکنون با اینکار شاهد تنزل این گروه ها و رشته ها خواهیم بود و باعث کاهش تلاش دانشجویان برای ارتقاء علمی در قبل از کنکور خواهد شد.

علی نسائی افزود: رشته هایی همچون اتاق عمل و هوشبری از رشته های پرطرفدار هستند و همیشه داوطلبان با رتبه های بسیار خوب از آن استقبال می کنند. لذا پذیرش بدون کنکور این رشته ها و سایر رشته های مورد بحث هیچ جایگاهی ندارد و توقع داریم هرچه سریع تر این روال غلط برچیده شود و پیشنهاد جایگزین هم برای پاره ای از کمبودها افزایش پذیرش بومی آن هم فقط از طریق کنکور است.

وی در پایان گفت: در سنوات اخیر از سال ۸۶ رشته های اتاق عمل و هوشبری به دلیل نیاز به تخصص و مهارت کافی به کارشناسی ارتقاء یافتند ولی هم اکنون شاهد هستیم که دوره های کاردانی و آن هم بدون کنکور احیاء شده است و این پس رفت و بازگشت به عقب است و دلایل ذکر شده از سوی دست اندرکاران عجیب و نامفهوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha