احمدعلی کیخا گفت: باید ببینیم با حذف یارانه کود، چه آسیب هایی در کمین کشاورزان است و سیاست های لازم را برای آن آسیب ها ببینیم و اگر چنین سیاست های جبرانی دیده نشود این برنامه راهی به کار نخواهد داشت.

قبل از حذف یارانه کودِ کشاورزی،باید به دنبال سیاست های جبرانی باشیم

سلامت نیوز: احمدعلی کیخا گفت: باید ببینیم با حذف یارانه کود،  چه آسیب هایی در کمین کشاورزان است و سیاست های لازم را برای آن آسیب ها ببینیم و اگر چنین سیاست های جبرانی دیده نشود این برنامه راهی به کار نخواهد داشت.

به گزاش سلامت نیوز، برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع قطع فوری یارانه کودهای کشاورزی و با حضور مهندس ایرج خسرو شاهی رئیس هئیت انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور و احمدعلی کیخا عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

مهندس ایرج خسرو شاهی تعلق یارانه به محصولات استراتژیکی و کالاهای اساسی به صورت مستقیم را لازم دانست و گفت: وقتی به خود کود، یارانه اختصاص پیدا می کند، بخش اعظمی از آن صرف صنایع دیگر می شود و کشاورز از آن بی بهره می شود. در نتیجه افزایش مصرف کود ایجاد می کند و این افزایش باعث می شود مشکلاتی در بهداشت و محیط زیست و سلامتی انسان و دام به وجود آید و کالا قاچاق می شود.

وی تاکید کرد: رانت و سوء استفاده و حیف و میلی که در این یارانه کود به دست می آید، هزینه هایش به مراتب از منفعت آن بیشتر است. ما خواستاریم تا روش پرداخت یارانه را اصلاح کند.

وی پیشنهاد داد: دولت می تواند این یارانه را بر اساس کالا به خود کشاورز بدهد.
رئیس هئیت انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور اظهار داشت: متاسفانه در بازار کودهایی وجود دارد که از نظر مواد موثر خیلی پایین هستند، و اکثرا وارداتی هستند و این سبب شده بسیاری از کارگران کشور به خاطر تعطیلی کارگاه های تولید کود، بیکار شوند.
احمدعلی کیخا به ضرورت حمایت دولت از کشاورزان گفت: انجام فعالیت های کشاورزی نه فقط در ایران بلکه در سایر نقاط دنیا، بدون دخالت دولت در بسیاری از موارد دارای توجیه اقتصادی نیست، بنابراین در زمینه های مختلف دولت ها بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار می دهند، چراکه منافع حاصل از کشاورزی فقط به زارعین بر نمی گردد.

وی به چگونگی حمایت ها اشاره و بیان داشت: اما اینکه این فعالیت ها چگونه باشد که علاوه بر فعالیت اقتصادی که دارند جلوی آسیب ها را هم بگیرد. در گذشته بحث بر این بود که یارانه به کشاورزی داده شود از جمله بذر ارزان، کود ارزان، ماشین آلات ارزان ولی الان در توسعه کشاورزی بحث هایی مطرح است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اظهار با اینکه با بالا رفتن قیمت کود کشاورزان دو واکنش را از خود نشان خواهند داد، عنوان کرد: کشاورزان میزان مصرف کود برای یک محصول، در منحنی تولیدشان پایین تر می آورند و کمتر می کنند و هم محصولات از لحاظ کمی و کیفی پایین می آید. ولی وقتی این قیمت خیلی بالا برود ممکن است تولید یک محصول دارای توجیه اقتصادی نباشد و آن را با محصول دیگری جایگرینی کند و ممکن است این اتفاق در واکنش دوم کشاورز رخ دهد.
وی تاکید: لذا در ارتباط با مصرف کود باید کشاورزان را هدایت کنیم تا به سمت مصرف بهینه کود و کودهای مناسبتر بروند.

کیخا متذکر شد: باید ببینیم با حذف یارانه کود، چه آسیب هایی در کمین کشاورزان است و سیاست های لازم را برای آن آسیب ها ببینیم و اگر چنین سیاست های جبرانی دیده نشود این برنامه راهی به کار نخواهد داشت.

وی توصیه کرد: بهتر است حذف یارانه کود به صورت تدریجی باشد و سپس این یارانه به بخش های دیگر در حوزه کشاورزی داده شود.

خسرو شاهی با رد این موضوع که با حذف یارانه کودهای کشاورزی قیمت آن افزایش می باید، گفت: اتفاقا قیمت کودها، صد در صد ارزان می شود. امروز کود اوره را شرکت های دولتی وزارت کشاورزی خرید می کنند در حالی که به کشاورزی که توزیع می کنند با قیمیت بالاتر از قیمت جهانی عرضه می شود. انجمن ما آماده است تا کود اوره را خود وارد و یا از داخل تامین کند و به کشاورز، ارزان تر از وزارت کشاورزی تحویل دهد.

وی به کیفیت محصولات کشاورزی اشاره داشت و گفت: با حذف یارانه کود، کیفیت محصولات بالاتر می رود و افزایش راندمان خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: در اصل یارانه به کارخانه دار خارجی داده می شود و اشتغال آنها را در پی دارد. امروز وزارت کشاورزی در حدود 150 تن کود سوپر فسفات تریپل خرید می کند در حالیکه وقتی از کود داخلی استفاده کند ارزان تر تمام می شود. متاسفانه یارانه بیشتر برای خارجی ها است و سوبسیت به کشاورز تعلق نمی گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha