داستان جزیره آشوراده سال‌هاست تبدیل به داستان جزیره سرگردانی شده، سرنوشت تنها جزیره دریای خزر که قرار بود کلید توسعه استان‌های مجاور خود باشد، مدت‌هاست قفل شده و باز شدنش نیاز به شاه‌کلیدی اساسی دارد.

سلامت نیوز:داستان جزیره آشوراده سال‌هاست تبدیل به داستان جزیره سرگردانی شده، سرنوشت تنها جزیره دریای خزر که قرار بود کلید توسعه استان‌های مجاور خود باشد، مدت‌هاست قفل شده و باز شدنش نیاز به شاه‌کلیدی اساسی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، اما مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حالی که تنها یک سال به انتخابات مرحله بعدی ریاست‌جمهوری و اعمال تغییرات در کابینه دولت باقی مانده است، از اجرایی شدن طرح مطالعاتی آشوراده در چارچوب تفاهمنامه با سازمان حفاظت از محیط‌زیست خبر داد.

پس از آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد، مصوبه واگذاری جزیره آشوراده، یکی از اصلی‌ترین مناطق حفاظتی پناهگاه حیات وحش میانکاله که در دولت اصلاحات، بعد از طی مشکلات بسیار بر سر مالکیت این جزیره تهیه شده بود، از سوی سازمان بازرسی کل کشور باطل شد تا احمدی‌نژاد بتواند در سال‌های آخر ریاست‌جمهوری‌اش امتیاز سرمایه‌گذاری در تنها جزیره دریای خزر را به یک شرکت تولید مواد لبنی به نام «صباح ابراهیمی» واگذار کند.

اما با شروع دولت یازدهم و ریاست معصومه ابتکار در این سازمان، صحبت از طرح توسعه این جزیره در قالب توسعه گردشگری در راستای تفاهمنامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به میان آمد که محل مناقشات فراوانی بود. این طرح در ابتدا با مخالفت مشاوران و مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست همراه بود، اما حالا این سازمان با سازمان میراث فرهنگی کشور پس از سه سال به تفاهم رسیده است و تا پایان امسال طرح اجرایی می‌شود و تنها مخالفان ماجرا همچنان فعالان و دوستداران محیط‌زیست هستند که نگران آینده این منطقه حفاظت‌شده و حیوانات آن هستند.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 1395، سرانجام از عملیاتی شدن تفاهمنامه دو سازمان میراث فرهنگی و محیط‌زیست درباره این جزیره خبر داد و گفت: «طرح مطالعاتی آشوراده در چارچوب تفاهمنامه با سازمان محیط‌زیست عملیاتی شده و در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.»


او همچنین افزود: «مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست نباید مصداق این ضرب‌المثل «نه خود خورد نه کس دهد» شوند. باید از این مناطق به صورت صحیح استفاده و مدیریت شود. اینکه هیچ‌کس وارد این مناطق نشود و هیچ‌رفت‌وآمدی نداشته باشد باعث ضرر این مناطق می‌شود. باید از مناطق حفاظت‌شده بهره‌برداری کرد و گردشگران بتوانند در چارچوب مقررات سازمان محیط‌زیست از آنها بهره گیرند که هم منبع درآمد باشد و هم بهتر حفظ شود.»

  طرحی برای کل جزیره
نگرانی دوستداران محیط‌زیست زمانی شدت بیشتری گرفت که اجرای طرح گردشگری آشوراده به جای آنکه به معاونت گردشگری و کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی واگذار شود به معاونت سرمایه‌گذاری آن سپرده شد. درباره جزئیات اجرایی شدن طرح مطالعاتی آشوراده، سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به «فرهیختگان» گفت: «قرار بود پس از انجام کار مطالعاتی آشوراده و تعیین نقشه‌راه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، محیط‌زیست و استانداری برنامه مربوط به جزیره به اجرا درآورده شود، در حال حاضر مشاور سازمان حفاظت از محیط‌زیست برنامه را مطالعه کرده و تاییدهای محیط‌زیستی آن ابلاغ شده است.»


شیرکوند در پاسخ به اینکه این پروژه در کدام زون جزیره اجرایی می‌شود، گفت: «این طرح برای کل جزیره است. اما تعیین محدوده دقیق را مشاور سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی تعیین می‌کند و هنوز به مراحل اجرایی نرسیده‌ایم که دقیق بگوییم در کدام قسمت است. پس از اینکه نقشه طرح بین سه دستگاه مربوط نهایی شد، به مرحله اجرا می‌رسد.»


معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: «هنوز وضع نهایی مشخص نیست و بعد از اعلام نظر مشاور طرح به‌طور قطعی مشخص می‌شود، اما یقینا سازه‌هایی در این جزیره ایجاد می‌شود که سازگار با شرایط اقلیمی و محیطی آشوراده باشد. امیدواریم امسال به مرحله‌ای برسد که کار اجرایی شروع شود.»


چرا آشوراده مهم است؟
جزیره آشوراده در استان گلستان را می‌توان قلب تپنده میانکاله دانست؛ زیستگاه غنی و منحصربه‌فردی در دریای خزر که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. جریانات دائمی آب و رسوب‌گذاری‌های طبیعی سبب‌شده تا این جزیره به مرکزی برای تولید مثل ماهی‌های دریای خزر تبدیل شود. آشوراده از معدود زیستگاه‌های باقی‌مانده فوک خزر، کوچک‌ترین فوک جهان به شمار می‌رود.

همچنین در این جزیره، «شنگ» (سمور آبی)، انواع اردک‌های ماهی‌خوار (اردک چشم طلایی و مرگوس‌ها)، پلیکان‌ها، فلامینگو و باکلان نیز دیده شده است. رسوب‌خورهای اطراف آشوراده باعث شده تا پوشش جلبکی و گیاهی در این محدوده ایجاد شود که منبع غذایی غنی برای قوهای گنگ، قوی کوچک، چنگرها و سایر انواع مرغابی‌ها محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha