یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 19207

کبد یک پنجم آلمانی‌ها پوشیده از چربی است. پزشکان هشدار می‌دهند که الکل تنها عامل ایجادکننده بیماریهای کبدی نیست. حتی بدون قطره‌ای الکل امکان دارد فرد به بیماری خطرناکی مانند "سیروز" (التهاب شدید کبد) مبتلا شود.

گلوله‌ی چربی در بالای شکم

میلیون‌ها آلمانی دارای بیماری چربی کبد هستند. اما با بی‌توجهی از کنار آن می‌گذرند. در صورتی که کبد یکی از حیاتی‌ترین غده‌های بدن محسوب می‌شود و فعالیت‌های مهمی از جمله تصفیه خون و هضم غذا را بر عهده دارد. کبد برای بسیاری از اعمال سوخت‌وساز بدن ضروری است. در صورت از کار افتادن کبد، فرد تقریبا به فاصله‌ی یک روز جان خود را از دست می‌دهد.

کبد زرد رنگ، زنگ خطر

یکی از دلائل بی‌توجهی نسبت به چربی کبدی این است که این مشکل بدون به جا گذاشتن علائم حاد به آرامی پیشرفت می‌کند. پس از مدتی سطح کبد پوشیده از چربی می‌شود و هنگام سونوگرافی صفحه کامپیوتر کبد را با رنگی روشن نشان می‌دهد. "کلاوس نیدراو" (Claus Niederau) متخصص بیماری‌های کبدی در آلمان می‌گوید: «با نخستین نگاه می‌توان به راحتی پی برد که مقدار زیادی چربی روی کبد ذخیره شده است.» در حین عمل‌های جراحی نیز می‌توان مشاهده کرد که کبد رنگ طبیعی خود را از دست داده و به زردی می‌زند و اندازه آن به طور غیرطبیعی بزرگ شده است. وزن کبد سالم تقریبا ۱۵۰۰ گرم است، در حالی که وزن کبد پوشیده از چربی دو برابر می‌شود.

وضعیت تهدید‌آمیز در آلمان

پزشکان برآورد کرده‌اند که در آلمان در بین هر پنچ نفر یک نفر آنها با کبدی ناسالم زندگی می‌‌کند. این بیماری بین افراد مسن رایج‌تر است. به طوری که یک چهارم افراد بالای ۵۵ سال کبدی ناسالم دارند.

در گذشته بیماری کبد چرب به ندرت وجود داشته، اما امروزه مشاهده این بیماری برای پزشکان تبدیل به امری روزمره شده است. حتی در میان کودکان نیز مواردی پیدا می‌شود که کبد آنها وضعیت تهدیدآمیزی پیدا کرده است. "نیدراو" می‌گوید: «در چند سال گذشته نیمی از افرادی که نزد من می‌آید دارای چربی کبد هستند.»

بسیاری از پزشکان مقدار کمی چربی روی کبد را بی‌ضرر می‌دانند. اما عده‌ای دیگر از اپیدمی‌ای خبر می‌دهند که جدی گرفته نمی‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این مشکل در ۱۰ درصد از بیماران تنها در حد تورم جزئی باقی نمی‌ماند، بلکه باعث عفونت نیز می‌شود. در برخی موارد بیماری به طور مزمنی پیشرفت می‌کند و سرانجام تبدیل به "سیروز" (التهاب شدید کبد) می‌شود. افراد مبتلا به "سیروز" با خطر تخریب کامل کبد مواجه هستند.

الکل تنها مسبب بیماری‌های کبدی نیست

تا به حال همیشه الکل به عنوان عامل اصلی ایجاد چربی کبد شناخته شده بود. اما اکنون مواردی چون اضافه وزن و دیابت نوع دوم در آسیب رساندن به کبد گوی سبقت را از الکل ربوده‌اند. "میشائیل مانس" متخصص بیماری‌های کبدی می‌گوید: «ما باید از این ذهنیت که آسیب‌های کبدی همیشه با مصرف الکل گره خورده، فاصله بگیریم.»

۷۵ درصد از افرادی که دارای اضافه وزن هستند و نیمی از افراد مبتلا به بیماری قند، کبدی با اندازه‌ای غیرطبیعی دارند. افراد چاق نسبت به افراد دیگر شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های حاد کبدی هستند. این افراد حتی اگر در طول عمر خود قطره‌ای الکل هم مصرف نکرده باشند، باز در معرض ابتلا به "سیروز" قرار دارند.

کاهش وزن، فعالیت بیشتر و تغذیه‌ای سالم از مواردی هستند که می‌توانند از بزرگ شدن کبد جلوگیری کنند. اما معمولا این بیماری به موقع تشخیص داده نمی‌شود، زیرا بالا رفتن چربی در کبد دردی ایجاد نمی‌کند. در عین حال یکی از علائم بارز چربی کبد، بالارفتن آنزیم‌های کبدی در خون است.

DW

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha