سازمان غذا و دارو به عنوان پاشنه آشیل وزارت بهداشت، از جایگاه ویژه ای در حوزه سلامت کشور برخوردار است. بطوریکه کوچکترین تحریکات و تغییرات در این سازمان، زیر ذره بین رسانه ها قرار می گیرد.

پشت پرده استعفای مرد شماره یک نظام دارویی کشور

سلامت نیوز:سازمان غذا و دارو به عنوان پاشنه آشیل وزارت بهداشت، از جایگاه ویژه ای در حوزه سلامت کشور برخوردار است. بطوریکه کوچکترین تحریکات و تغییرات در این سازمان، زیر ذره بین رسانه ها قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، چندی پیش شایعه ای مبنی بر استعفای دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو به گوش رسید. مراجعین به سازمان غذا و دارو زمانی که با امضای معاونین زیر برگه ها و نامه ها مواجه شدند، غیبت رئیس قدرتمند را به خوبی درک کردند. عدم حضور دکتر دیناروند در مراسم روز داروساز نیز به این شائبه دامن زد. بالاخره وزیر بهداشت در همان مراسم از خستگی معتمد خویش در امور دارویی گفت و با اشاره تلویحی به منتقدین سیاست های دارویی از اذیت کردن سازمان غذا و دارو سخن راند.

همین اشاره وزیر کافی بود تا به سرعت شایعات در خصوص جایگزین دیناروند در بین اهالی سلامت دست به دست شود، از چشم پزشک آشنای دیرینه وزیر تا یک مدیر تحصیل کرده اقتصاد در لیست شایعات قرار گرفتند. عدم حضور نام حتی یک داروساز در این لیست بیش از پیش جامعه داروسازان را نگران کرد.

دلیل استعفای مرد شماره یک نظام دارویی دولت تدبیر چه بود

دکتر محمود هادی پور دهشال داروساز و کارشناس بیماران خاص در خصوص «اذیت کردن رئیس سازمان غذا و دارو» می گوید: عمده فشارها بر سازمان غذا و دارو از جانب کسانی است که فرقی میان وزارت صنعت و وزارت بهداشت قائل نیستند. این افراد بدون در نظر گرفتن مطالبات بیماران و الزامات نظام سلامت خواهان حمایت چشم بسته و بدون قید و شرط از تولیدات خویش هستند. در سال های اخیر این گروه با استفاده از لابی های فراوان و با توسل شعاری به مقوله «حمایت از تولید» سازمان غذا و دارو را منگنه کرده اند.

وی در خصوص اهمیت راهبرد در حمایت از تولید داخل، اضافه می کند: برخوردهای شعار زده و تصمیمات خلق الساعه با واژه حمایت نتیجه ای جز ایجاد صنعتی ناتوان در بازارهای رقابتی نخواهد داشت. مصاحبه های مدعیان مظلومیت تولید داخل موید ایجاد صنعتی است که بدون حمایت صد در صدی دولت یک روز دوام نخواهد آورد. نمی توان کیفیت محصولات و شرایط تولید محصولات را با داروسازی کوبا مقایسه کرد ولی در قیمت گذاری مبنای محاسبه را برندهای معتبر دارویی دانست. مدعیان ارزانی تولید داخل روشن کنند که چند برابر قیمت تولیدات منطقه ای داروی خود را عرضه می کنند و برای شفاف سازی حداقل نام چند دارو را که بدون ملاحظات سیاسی به بازارهای معتبر جهانی وارد شده اند، ذکر فرمایند.

این کارشناس بیماران خاص، دومین منتقدین سازمان غذا و دارو را کسانی دانست که معتقد به تصویب ضوابط  مناسب و اجرای این ضوابط هستند.

هادی پور خواسته این دسته از افراد را منطقی می داند و می گوید: سازمان غذا و دارو باید در تدوین ضوابط و نظارت بر حسن اجرای ضوابط از نمایندگان جامعه مدنی و کارشناسان مستقل بهره گیرد تا بتواند اعتماد عمومی را در این خصوص جلب نماید. ضوابطی که در سازمان های اجرایی بدون در نظر گرفتن نگرانی ها و چالش های واقعی در جامعه تدوین می شوند در عمل موجد بازاری بی ثبات و کاهش انگیزه سرمایه گذاری دراز مدت هستند. چنین منشی در عرصه داروسازی، اقتصادی کوتاه مدت و شکننده ایجاد کرده است.

این داروساز در خصوص جایگزین رئیس سازمان غذا و دارو، نگرانی هایی دارد و می گوید: تغییر رئیس سازمان در مدت باقی مانده از عمر دولت یازدهم به هیچ وجه معقول نیست.  ایجاد مدیریت حرفه ای در ساختاری مبتنی بر اصول علمی، امری پسندیده است ولی در شرایطی که حتی پست های اداری و مالی وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر در اختیار پزشکان است، سپردن ریاست سازمان متولی غذا و داروی کشور به فردی غیر داروساز منطقی به نظر نمی رسد. خدا را شکر که چنین شایعاتی هنوز توسط هیچ منبع رسمی تایید نشده است.

به هر حال دکتر دیناروند این روزها به دفتر کار خود در خیابان فخر رازی بازگشته است ولی عدم تمایل وی به حضور فعال در مجامع مختلف و امتناع وزارت بهداشت از اعلام موضع رسمی، بازار شایعات را همچنان داغ نگه داشته است.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha