شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 192145

اگر یك متخصص زنان دستگاه سونوگرافی داشته باشد و بخواهد برای تشخیص وضعیت مادر سونوگرافی كند نباید در برابر آن پولی بگیرد. این موضوعی است كه بارها از سوی وزارت بهداشت عنوان شده اما همچنان این تخلف ادامه دارد. دخالت بین‌رشته‌ای در پزشكی حسابی صدای نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران را درآورده است

تجارت،کمر درمان را شکسته است

سلامت نیوز:پشت پرده‌های حوزه سلامت انگار پایانی ندارد و هر روز ابعاد تازه‌تری از تخلفاتی آشكار می‌شود كه در اغلب آنها هم پای برخی پزشكان در میان است. این بار نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران، از وجود مافیای واردات دستگاه‌های سونوگرافی چینی و همچنین آموزش‌های سه روزه سونوگرافی به متخصصان زنان و زایمان، پرده برداشت؛ اقدامی كه از نگاه این متخصص با افزایش سقط جنین بی‌ارتباط نیست. در عین حال مسئولان عزمی برای برخورد با تخلفات حوزه پزشكی ندارند چراكه به باور نایب رئیس مجلس مسئولان همه نمك‌گیر پزشكان متخلف شده‌اند!

دارو و تجهیزات پزشكی به دلیل سود و حساسیت بالای حوزه سلامت جزو مقولات مافیا‌خیز است، حالا هم آنطور كه نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران خبر می‌دهد، یك شركت واردات تجهیزات پزشكی در حالی كه قیمت یك دستگاه سونوگرافی حدود ۱۰ میلیون تومان است، با واردات این دستگاه از چین و فروش آنها به متخصصان زنان و زایمان، سود سرشاری از این محل می‌برد.
  
كار غیر‌قانونی بیخ گوش وزارت بهداشت
دریافت وجه برای سونوگرافی در مطب‌ها غیرقانونی است و اگر یك متخصص زنان دستگاه سونوگرافی داشته باشد و بخواهد برای تشخیص وضعیت مادر سونوگرافی كند نباید در برابر آن پولی بگیرد. این موضوعی است كه بارها از سوی وزارت بهداشت عنوان شده اما همچنان این تخلف ادامه دارد. دخالت بین‌رشته‌ای در پزشكی حسابی صدای نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران را درآورده است: «وقتی تشخیص و درمان در دست یك نفر باشد، باعث بروز مشكلات و مفسده مالی می‌شود، به طوری كه شاهد خود‌ارجاعی پزشك در تشخیص و درمان بر اساس روش خودش خواهیم بود.»

وی با اشاره به مجوز وزارت بهداشت برای ۶۰ پریناتولوژیست به منظور آموزش سونوگرافی، تأكید می‌كند: دریافت وجه برای سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان در مطب‌ها غیرقانونی است.


كرم‌پور به هزینه ۷ میلیون تومانی دوره آموزشی سونوگرافی اشاره كرد و می‌افزاید: اقدام متخصص زنان و زایمان برای سونوگرافی، منجر به تشدید سقط جنین در مطب‌ها می‌شود، زیرا تشخیص و درمان در اختیار پزشك است. كرم‌پور به ماجرای آموزش سونوگرافی توسط یك شركت تجهیزات پزشكی به متخصصان زنان و زایمان اشاره می‌كند و می‌گوید: آموزش‌هایی كه باید در مدت چهار سال توسط رادیولوژیست‌ها ارائه شود، در مدت سه روز و زیر نظر افراد غیر‌پزشك آموزش داده می‌شود.


وی با انتقاد از اینكه وزارت بهداشت با این اقدامات مافیایی برخورد نمی‌كند، ادامه می‌دهد: در استانی كه سه متخصص رادیولوژی طرحی خانم حضور داشتند، به نقطه‌ای دیگر منتقل شدند و عنوان كردند كمبود رادیولوژیست داریم.
  
سیاست در سلامت
كرم‌پور با اشاره به چالش‌ها و مشكلات رادیولوژیست‌های كشورمان معتقد است: آمیختگی سیاست و سلامت به ضرر مردم است. از نگاه وی در دوره اخیر شاهد سیاست‌های اقتدارگرا در حوزه سلامت هستیم، به طوری كه علم را زیرپا می‌گذارند، قوانین بالادستی را نادیده می‌گیرند و همه این اقدامات منجر به آسیب سلامت مردم می‌شود. این متخصص با بیان این مطلب كه برای تحول در نظام سلامت باید نظام ارجاع را پیاده‌سازی می‌كردیم، می‌افزاید: متأسفانه ۵ درصد جامعه پزشكی كه از تمكن مالی بالایی برخوردارند و به دنبال ثروت‌اندوزی هستند، شعار عدالت در سلامت و پاكدست را سر می‌دهند در حالی كه ۹۵ درصد جامعه پزشكی كشور از شرایطی كه دارند، راضی نیستند.


وی با انتقاد از نگاه تجاری حاكم بر حوزه پزشكی در كشور، می‌گوید: متأسفانه به اسم مناطق محروم، شاهد آموزش‌های غیرعلمی هستیم كه هیچ كاركرد مثبتی برای رفع محرومیت در حوزه سلامت كشور ندارد.
  
نمك‌گیری مجلس، ‌قوه‌قضائیه و دولت
مسعود پزشكیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم كه از منتقدان همیشگی تفاوت و تبعیض میان جامعه پزشكی است، می‌گوید: ‌مكانیسم پرداخت به پزشكان منصفانه نیست چراكه به افراد با‌سواد یكسان حقوق متفاوت پرداخت می‌شود.

پزشکیان با اشاره به حقوق 40 میلیونی چند مدیر در كشور مدعی شد: «سال‌هاست در خصوص دریافت‌های میلیونی برخی پزشكان تذكر داده می‌شود اما هیچ كس توجه نمی‌كند، در واقع به نظر می‌رسد هم قوه‌قضائیه، هم مجلس و هم دولت از این پزشكان منتفع و به وسیله آنها ویزیت می‌شوند، متأسفانه این مسئولان با این دسته از پزشكان قراردادهای خلاف قانون دارند كه در این خصوص پیگیری لازم صورت نمی‌گیرد.»
نایب رئیس مجلس معتقد است، مكانیسم پرداخت باید یكسان باشد. به باور وی تفاوت حقوق به میزان دو یا سه برابر شاید پذیرفتنی باشد اما تفاوت به میزان ۱۰ تا ۲۰ برابر بین حقوق‌های دریافتی پزشكان پذیرفتنی نیست، در این زمینه مسئولان به جای سیاه‌نمایی باید جسارت داشته باشند و به مردم حقیقت را بگویند.
  
هزینه منابع در محل غیرقانونی
وی با انتقاد از هزینه‌كرد منابع طرح تحول نظام سلامت در سایر بخش‌ها می‌افزاید: این منابع برای ساخت بیمارستان‌ها، تجهیز و افزایش سرانه پزشكان صرف شد، در واقع اگر هم قرار به هزینه‌كرد از این منابع برای بخش‌های مذكور ‌بود باید در مناطق با جمعیت كمتر از ۲۰ هزار نفر هزینه می‌شد.
پزشكیان با یادآوری اینكه یك درصد از منابع ارزش افزوده باید به روستاییان تعلق می‌گرفت، می‌افزاید: متأسفانه این منابع در محل‌هایی دیگر هزینه شد، همچنین از ۱۰ درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها كه باید برای فقرا و محرومان هزینه می‌شد، همه مردم بهره بردند در حالی كه فقرا از آن بی‌بهره ماندند.
  
افزایش شكاف با مدیریت نادرست
نایب رئیس مجلس تصریح می‌كند: متأسفانه هر مسئولی در كشور معتقد است كار خود را به درستی انجام داده، اما اگر همه به درستی عمل كرده بودند وضعیت بدین شكل نبود، مشكلات امروز نشئت گرفته از اشتباهات مسئولان داخلی است.
پزشكیان معتقد است، دولت در مورد طرح تحول نظام سلامت اگر در چارچوب قانون عمل می‌كرد مشكلات امروز پیش نمی‌آمد. وی می‌افزاید: با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت، نظام ارجام شكل نگرفت و همچنان پزشكان در چند مركز مشغول فعالیت هستند، به علاوه اینكه پیشگیری نیز اولویت پیدا نكرد، پرداخت‌ها هم خارج از سطح‌بندی انجام می‌گیرد.


پزشكیان با اشاره به تأكید قانون برنامه پنجم توسعه بر خرید راهبردی، عدم‌هزینه‌كرد خارج از سطح‌بندی و پرداخت بر اساس عملكرد می‌گوید: هیچ كدام از این موارد اجرا نشد، از این رو در برنامه ششم توسعه باز تكرار خواهیم كرد. متأسفانه جامعه ‌به شكلی مدیریت شده كه فاصله طبقاتی و شكاف بین گروه‌های مردمی زیاد شده است، وزارت بهداشت و درمان نیز به این نتیجه رسیده كه راه را نباید به این شكل می‌رفت اما متأسفانه جسارت بیان اشتباهات را ندارد.
منبع : روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha