هشدار نسبت به استفاده بی‌رویه ازسونوگرافی

سلامت نیوز: رئیس انجمن رادیولوژی ایران می‌گوید که میزان سقط جنین در کشور با انجام سونوگرافی متخصصان زنان افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، دكتر ‌ جلال‌شكوهی پیش از این نیز نسبت به تصمیم غیركارشناسی وزارت بهداشت مبنی بر آموزش سونوگرافی توسط متخصصان زنان‌و زایمان بدون استفاده از نظرات مشورتی رادیولوژیست‌ها انتقاد كرده بود و اینك نیز ادامه اجازه انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان را سبب خودارجاعی، سوءاستفاده مالی و افزایش میزان سقط‌جنین در كشور می‌داند و می‌گوید: علاوه بر موارد یادشده امكان گزارش نادرست از وضعیت جنین و افزایش موارد‌سقط جنین قانونی در كشور رخ می‌دهد و یك متخصص زنان به‌راحتی می‌تواند در گزارش سونوگرافی خود اعلام كند كه صدای قلب جنین شنیده نشد و دستور سقط قانونی جنین را صادر كند كه این رویه برخلاف سیاست افزایش جمعیت كشور نیز هست. ضمن اینكه در تمام دنیا برای جلوگیری از این تخلفات اجرا و قضاوت یا تشخیص و درمان را جدا می‌كنند و متخصصان رادیولوژی هیچ انتفاعی از نوع درمان، جراحی یا هر اقدام دیگری مانند سقط جنین ندارند، به همین علت گزارش تصویربرداری را واقعی و صادقانه تنظیم می‌كنند اما در مورد پزشكان متخصص این احتمال وجود دارد كه با توجه به منافع خود گزارش دروغ و دستكاری شده ارائه دهند و متأسفانه هیچ نظارتی نیز در این مورد وجود ندارد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران می‌گوید: البته نمی‌خواهیم همه پزشكان و متخصصان زنان را متهم كنیم، 95درصد پزشكان از این تخلفات پاك هستند اما 5درصدی هستند كه تخلف می‌كنند و برای كسب سود بدون اینكه نیازی باشد، برای هر مراجعه‌كننده سونوگرافی انجام می‌دهند و گزارش آن را نیز به دلخواه خود با توجه به درمان مورد نظرشان تنظیم می‌كنند تا به سود بیشتر برسند.

این سخنان در حالی است كه مدیركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، در مصاحبه‌ای در سال۱۳۹۴ اعلام كرده كه گزارش سونوگرافی در صلاحیت حرفه‌ای متخصصان زنان و زایمان نیست میردهقان گفته بود: متخصصان زنان كه دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند می‌توانند از این وسیله در مطب‌ها به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده كنند اما حق دادن گزارش و گرفتن وجه در قبال آن را ندارند چرا كه در صلاحیت حرفه‌ای‌ آنان نیست. همچنین دریافت وجه از سوی متخصص زنان برای انجام سونوگرافی تخلف محسوب می‌شود. وزیر بهداشت نیز در مصاحبه‌خود با یكی از رسانه‌ها با نقیصه عنوان‌كردن سونوگرافی‌های بی‌رویه متخصصان زنان و زایمان اعلام كرد: برخلاف رویه فعلی نباید از این بابت از مردم هزینه‌ای دریافت شود و اگر امسال این نقیصه را نتوانستیم برطرف كنیم، حداقل كاهش می‌دهیم.

سونوگرافی به چه شرطی؟
دكتر محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشكی كشور نیز انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان در كشور را منوط به شروطی دانسته و می‌گوید: «نخستین شرط این است كه متخصصان زنان، باید تنها به‌عنوان یك ابزار تشخیصی از سونوگرافی استفاده كنند و برای بیمار ارجاعی انجام نشود. دوم آنكه در تابلوی خود به هیچ عنوان قید نكرده باشند كه سونوگرافی انجام می‌شود چون تبلیغ محسوب می‌شود. سوم آنكه در سر نسخه هم قید نشود. همچنین بابت سونوگرافی نباید از بیمار وجهی دریافت كنند و در نهایت چون متخصص زنان تنها باید از سونوگرافی به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده كند، نباید گزارشی را هم بنویسد. بنابراین، اگر این موارد رعایت نشود تخلف شده و چنانچه گزارش تخلفی به ما ارجاع شود، حتما پیگیری خواهیم كرد.»

موضوع انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان البته واكنش رادیولوژیست‌ها را هم به‌دنبال داشته چرا كه آنها معتقد هستند كه این كار در تخصص رادیولوژیست‌هاست و اینكه برخی از متخصصان زنان بابت سونوگرافی وجه دریافت می‌كنند و تازه وجهی هم كه دریافت می‌كنند از تعرفه تعیین‌شده برای رادیولوژیست‌ها بیشتر است، خود یك نتیجه دیگر است.

27هزار دستگاه تصویربرداری و فقط 3200متخصص رادیولوژی
حسین كرم‌پور، نایب‌رئیس انجمن رادیولوژی ایران معتقد است كه اجازه انجام خدمات تصویربرداری به پزشكان متخصص كه دوره آن را نگذرانده‌اند، موجب تجاری‌سازی‌ پزشكی در كشور می‌شود و این نگاه جدید باعث شده كه طی 3سال گذشته 27هزار دستگاه تصویربرداری وارد كشور و در بیمارستان‌ها توزیع شود، درحالی‌كه فقط 3200متخصص رادیولوژی در كشور داریم، معنی این حرف این است كه خدمات تشخیصی با این دستگاه‌های وارداتی كه بسیاری از آنها چینی، بی‌كیفیت و غیراستاندارد هستند را افراد و پزشكانی غیر از متخصصان رادیولوژی ارائه می‌كنند و این یعنی امكان خطر و آسیب به سلامت مردم. همچنین اگر قرار باشد به جای 3200متخصص رادیولوژی 35هزار دستگاه تصویربرداری به مردم خدمات‌رسانی كنند، این كار هم مخاطرات سلامت مردم را بیشتر می‌كند و هم برخلاف اقتصاد مقاومتی است چون باعث خروج انبوه ارز از كشور بدون بررسی و كارشناسی علمی می‌شود. ضمن اینكه بسیاری از متخصصان زنان دستگاه سونوگرافی را در مطب خود قرار داده و بابت یك سونوگرافی 85هزار تومانی بین 250 تا 500هزار تومان پول می‌گیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha