یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

هورمون ها وظیفه ای حیاتی در بدن انجام می دهند. هورمون ها در سیستم درون ریز به عنوان پیام رسان شیمیایی از طریق جریان خون در بدن حرکت می کند . به عنوان مثال، برخی از هورمون ها عملکردهای جسمی و بعضی از آن ها سرعت رشد مو و ناخن را کنترل می کند.

نشانه های به هم خوردن تعادل هورمونی

سلامت نیوز: هورمون ها وظیفه ای حیاتی در بدن انجام می دهند. هورمون ها در سیستم درون ریز به عنوان  پیام رسان  شیمیایی از طریق جریان خون در بدن  حرکت می کند . به عنوان مثال، برخی از هورمون ها عملکردهای جسمی  و بعضی از آن ها سرعت رشد مو و ناخن را کنترل می کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بیشتر زنان این تغییرات هورمونی را خوب می فهمند.با وجود این شرایط و بیماری های دیگر موجب اثرات مشابه می شود . این مطلب به شما کمک می کند تا بفهمیدآیا علایم  هورمونی که تجربه می کنید علایم بیماری تیروئید، دیابت یا بارداری است.

علایم بیماری تیروئید:
* روال  کار روده به طور چشمگیری تغییر کرده است
گاهی اختلال در غده تیروئید باعث  افزایش تعداد دفعات اجابت یا باعث یبوست می شود. وقتی هر کدام از این تغییرات پس از سال ها منظم کار کردن رخ می دهد،  می تواند نشانه ای از بیماری تیروئید باشد.


* چشم ها بزرگ تر می شود
بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی رایج وشایع ترین نوع پرکاری تیروئید است که مردم تجربه می کنند.
این بیماری  باعث می شود بافت های ملتهب در پشت  پلک های  بالا  اتفاق بیفتد وبه فردخیره شوید .  آیا  اخیرا کسی به شما گفته که  چشمان شما بزرگتردیده می شود؟


* رشد موها متوقف شده
هورمون تیروئید مسئول رشد مو نیز است. بنابراین، پرکاری تیروئید نیز می تواند به کاهش یا  زبری مو روی سرتان و جاهای دیگر  منجرشود.


* فراموشی پیدا کردید
پرکاری تیروئید ،می تواند روی توانایی مغز  برای  ایجاد خاطرات و  توجه کردن تاثیر بگذارد و یا تغییراتی در ظرفیت حافظه کوتاه مدت نشان دهد. آیا اخیر چیز های کوچک را فراموش می کنید؟ این نیز ممکن است نشانه ای از یک عدم توازن هورمونی باشد.


* خشکی پوست
پر کاری تیروئید یعنی خشک شدن پوست  به دلیل  کندتر شدن سوخت و ساز پوست برای تولید چربی. اگر اخیرا متوجه خشکی پوست شده اید  بدانید که دچار عدم تعادل هورمونی شده ا ید.

علایم بیماری قند:
* دچار عفونت قارچی شده اید
آیا می دانید که بیماری قند یکی از بیماری هایی است که متوجه آن نمی شویم؟ تخمین زده شده است که حدود 30 میلیون نفر از داشتن این بیماری بی خبر هستند.دیابت زمانی  رخ می دهد که بدن به اندازه کافی انسولین هورمونی تولید نمی کند، در نتیجه میزان گلوکز در جریان خون افزایش پیدا می کند. عفونت قارچی  زیاد نیز می تواند نشانه دیابت باشد.


*تکرر ادرار
دیابت روی عملکرد پانکراس تاثیر می گذارد و این یعنی  کلیه ها پر کار می شود و سعی می کند تا قند اضافه را دفع کند. آیا اخیرا متوجه این ناراحتی شده اید؟

علایم بارداری:
* لثه ها از حالت طبیعی خونی تر است
بارداری باعث تغییرات شگفت هورمونی می شود  که هنگام مسواک زدن مشخص می شود. برای پیشگیری از دفع جنین به عنوان یک مهاجم خارجی هورمون پروژسترون تولید می شود.


 * پاها بزرگ تر به نظر می آید
پروژسترون بیش از حد باعث شل شدن رباط ها وآماده کردن بدن برای یک زایمان آسان می شود . این تاثیر تنها محدود به یک قسمت نیست  و نتیجه  انبساط را  در پا ها نیز خواهید دید. بالا رفتن اندازه کفش می تواند علایم بارداری باشد.


* طعم فلز در دهان حس می کنید
در بارداری هورمونی به نام  HcG  تولید می شود. این هورمون می تواند حالت تهوع و استفراغ نیز ایجاد کند. علایم دیگر افزایش میزان HcG طعم فلزی عجیب در دهان  است که بر اثر ایجاد تغییر در حس چشایی به وجودمی آید. در صورت پیدا کردن طعم فلزی در دهان بدانید که میزان هورمون شما بر اثر بارداری دارد تغییر پیدا می کند.


* افزایش لکه های قهوه ای
زنان باردار دچار افزایش میزان استروژن نیز می شوند.این افزایش هورمونی بروز ملانین و  رنگ دانه های پوست را افزایش می دهد و اغلب روی گونه ها، سینه و جاهای دیگر ظاهر می شود. این  ها علایم شایع بارداری است.


 منبع: سایت نیوزویک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha