پس از اینکه یک پزشک فارغ‌التحصیل دوره عمومی، تعهدات خدمت خود را پشت ســـر گذاشت، برای تبدیل‌شدن به متخصــص، وارد دورانی سه تا پنج‌ساله می‌شود که به آن رزیدنتــــی یا دستیاری تخصصی گفته می‌شود.

اعتراض به اختلاف فاحش درآمد میان دستیاران پزشک و سایر متخصصان

سلامت نیوز-*نوید مقدم: پس از اینکه یک پزشک فارغ‌التحصیل دوره عمومی، تعهدات خدمت خود را پشت ســـر گذاشت، برای تبدیل‌شدن به متخصــص، وارد دورانی سه تا پنج‌ساله می‌شود که به آن رزیدنتــــی یا دستیاری تخصصی گفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، درکنار تمام مشکلات، ورود به دستیاری و سختی غیراستاندارد آن که هم پزشک و هم بیماران را آزار می‌دهد، یکی از مسائلی که دغدغه هرروزه بسیاری از دستیاران است، مسئله درآمد آنها در این دوران است. در اکثر کشور‌های جهان، این دوران نه مقطعی تحصیلی، بلکه با توجه به استفاده از نیروی کاری افراد، نوعی قرارداد کاری به‌حساب می‌آید؛ چه آنکه در صورت پذیرش در دوران رزیدنتی در بسیاری از کشور‌ها شما باید ویزای کار دریافت کنید. در این میان، نکته‌ای که همیشه به آن اشاره می‌شود؛ بحث احتساب پرداختی 900 هزار تا یک میلیون و سیصدهزار تومانی وزارت بهداشت به دستیاران به‌عنوان کمک‌هزینه و نه حقوق است؛ زیرا تعبیر این است که کلمه حقوق، نشانه شمول افراد ذیل قانون کار بوده که تعهداتی را برای طرف مقابل یعنی کارفرما به‌وجود می‌آورد.


در این گزارش، نشان می‌دهیم که براساس قوانین فعلی و احتساب حداقل دستمزد اگر با دستیاران، ذیل قانون کار و مانند کارگری ساده برخورد می‌شد، در ساده‌ترین شکل رزیدنتی، به‌جای یک میلیون تومان، دو میلیون تومان دریافتی داشتند و از مزایایی مانند بیمه نیز بهره‌مند می‌شدند.
جدول (1) حداقل مجموع دریافتی یک کارگر در سال 1395 به شکل زیر است.

جدول دستمزد رزیدنت ها و متخصصان

به‌نظر می‌رسد در نگاه اول، تفاوت خاصی بین دریافتی یک رزیدنت و حقوق پایه مصوب وزارت کار وجود نداشته باشد؛ اما این‌گونه نیست. این حقوق ذکرشده برای حداکثر 176 ساعت کار روزانه در ماه است؛ اما شرایط کاری یک رزیدنت، با محدودیت 176 ساعت کار بسیار متفاوت است. هر رزیدنت در طول ماه، بسته به متغیر‌هایی مانند سنوات و رشته خود، تعــداد روزهایی را به‌صورت کشیــــک‌های 24 ساعته کاری می‌گذراند که به فرایند درمان بیماران اورژانس، رسیدگی به بیماران بستری و پیگیری کارهای درمانی آنان می‌گذرد. در روزهای غیر‌کشیک نیز روز کاری از بامداد ساعت 5-4 در مورد رشته‌های جراحی و 7-6 در مورد سایر رشته‌ها و بعد از ظهر (19-16 در مورد رشته‌های‌جراحی و 18-14 در مورد رشته‌های غیر‌جراحی) طول می‌کشد. در مورد دستیار رشته‌های جراحی با میانگین 15کشیک در ماه، کل ساعات کاری به 448 ساعت در ماه می‌رسد. در مورد دستیاران رشته‌های غیر‌جراحی مانند داخلی در سال‌های بالا نیز این عدد با احتساب 10 کشیک در ماه به 340 ساعت می‌رسد.

برای محاسبـــه دریافتی ســـاعات اضـــافه بر 176 ساعت، به‌طور عرفی از تقسیم مزد بر عـــدد 192 و اضافه کردن 40 درصد به ازای اضافه کار استفاده می‌شود؛ به این‌صورت، هر ساعت کاری حدود پنج‌هزار تومان و هر ساعت اضافه کار، هفت‌هزار تومان برای حقوق فرد مجرد محاسبه می‌شود اما در این میان، در صورت کار در ساعات 22 تا 6 بامداد، 35 درصد نیز به ازای کار شب به فرد اضافه می‌شود. و بدین‌ترتیب، اضافه‌کاری شبانه، 75 درصد نسبت به حقوق پایه بالاتر خواهد بود و به‌این‌ترتیب، دریافتی این ساعات به هشت هزار و 750 تومان در سال 1395 می‌رسد.

جدول دستمزد رزیدنت ها و متخصصان

برای دیدن جدول در سایز واقعی بر روی آن کلیک کنید.

در جـــدول شمــــاره «2» به محاسبـــه دریافتی رزیدنت‌ها در صورت شمول ذیل قانون کار با شرایط مختلف تعداد کشیک می‌پردازیم.
البته برای ساده‌سازی محاسبات، بسیاری موارد مانند اینکه کار در روز‌های تعطیل از همان لحظه اول معادل اضافه‌کار است و اینکه تعطیلی رسمی برای دستیاران وجود ندارد و حتی به‌طور کلی این نکته که حقوق پایه مربوط به کارگر ساده است و در صورت بالاتر بودن سطح تحصیلات، امکان چانه‌زنی با کارفرما برای افزایش حقوق پایه وجود دارد، لحاظ نشده است.


به‌نظر می‌رسد با توجه به این محاسبات، در صورت مشمول کار بودن رزیدنتی، شاهد افزایش قابل‌توجهی در پرداخت‌های آنان حتی با قوانین ایران می‌توانیم باشیم. در کنار افزایش دستمزد، قانون کار، مزایایی را مانند بیمه، احتساب سنوات، عیدی و کمک‌هزینه ازدواج برای افراد در نظر می‌گیرد و البته که حق متشکل‌شدن به شکل اتحادیه‌ها برای چانه‌زنی را نیز برای آنان محفوظ می‌داند.

*کارشناس اجتماعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha