دانشمندان فرانسوی و استرالیایی می‌گویند؛ روش جدید تحویل سلولهای بنیادی می‌تواند در آینده منجر به یك تزریق منفرد برای ترمیم و بازسازی استخوانها و مفاصل شكسته و بیمار شود.

دكتر فرانك كاروسو در مركز علوم اعصاب و فناوری اعصاب دانشگاه ملبورن و دستیاران وی نتایج این تحقیقات خود را در نشریه پیشرفتهای آكادمی ملی علوم منتشر كرده‌اند.

دكتر كاروسو در تشریح این دستاورد جدید گفت: در این روش از یك فاكتور رشد و سلولهای بنیادی در شكل قابل تزریق استفاده می‌شود. در هر نقطه از بدن كه نیاز به تولید مجدد استخوان وجود داشته باشد از این روش می‌توان بهره گرفت.

دكتر كاروسو و دستیارانش، كپسولی را از جنس پلیمرهای مصنوعی طراحی كرده‌اند كه حاوی فاكتورهای رشد است و تمایز بین سلولهای بنیادی به سلولهای بافت استخوانی را موجب می‌شود. این كپسولها بسیار كوچك و در ابعاد نانومتری تهیه می‌شوند.

محققان، این كپسول‌ها را با سلولهای بنیادی جنینی در یك تركیب ژلاتینی، ادغام كردند. سپس این تركیب را به حیوانات آزمایشگاهی تزریق و دریافتند كه كپسول فوق می‌تواند رشد مجدد استخوانها را تحریك كند. اگر این روش روی انسان با موفقیت انجام شود، نیاز به درمان‌های پرهزینه با سلولهای بنیادی برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha