نتایج یک پژوهش پرستاری در کشور نشان داد میزان فرسودگی شغلی در پرستاران براساس تأهل، شرایط کار، سن و رسمی یا قراردادی بودن ارتباط دارد هم‌چنین مثبت‌اندیشی منجر به افزایش سخت‌رویی و تاب‌آوری و کاهش فرسودگی شغلی می‌شود.

آموزش مثبت‌اندیشی در پرستاران ، کاهش فرسودگی شغلی را در بر دارد

سلامت نیوز:نتایج یک پژوهش پرستاری در کشور نشان داد میزان فرسودگی شغلی در پرستاران براساس تأهل، شرایط کار، سن و رسمی یا قراردادی بودن ارتباط دارد هم‌چنین مثبت‌اندیشی منجر به افزایش سخت‌رویی و تاب‌آوری و کاهش فرسودگی شغلی می‌شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از پایگاه سازمان نظام پرستاری ، این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس‌‌آزمون  و گروه کنترل با عنوان «تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر سخت‌رویی، تاب‌آوری فرسودگی و شغلی زنان پرستار» بود.

نمونه آماری مورد نیاز این پژوهش به‌صورت تصادفی منظم از میان پرستاران زن شاغل به‌کار در بیمارستان‌های دولتی شهرستان قوچان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و گروه کنترل (۲۰ نفر) قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون، مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون و پرسشنامه سخت‌رویی کوباسا انجام شد.

آموزش خوش‌بینی به صورت گروهی طی ۸ جلسه (هر جلسه ۹۰ دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها براساس نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه ۱۶ تحلیل شد.

با توجه به استرس‌زا بودن حرفه پرستاری مداخله‌های روانشناختی با هدف افزایش سخت‌رویی و تاب‌آوری می‌تواند فرسودگس شغلی آن‌ها را کاهش داده و رضایت شغلی و بهبود کیفیت خدمات حاصل شود.

پرستاران به‌علت شرایط سخت شغلی، بل عوامل تنیدگی‌زای متعددی روبرو هستند که می‌تواند بر سلامت جسم و روان هم‌چنین شرایط شغلی آن‌ها تأثیر بگذارد.

در زندگی امروزی بیش از هر زمان دیگری شاهد تجربه استرس‌زایی هستیم که بهداشت روان افراد را به مخاطره می‌اندازد و باعث بروز ناراحتی‌های روانی در انسان می‌شود یکی از عوامل موثر بر عملکرد افراد در سازمان‌های استرس شغلی ناشی از سختی شغلی است که سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha