یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 192269

دلایل مختلفی برای ایجاد فضاهای بین دندانی وجود دارد؛ از جمله متناسب نبودن ابعاد دندان‌ها با طول قوس فکی، مشکلات و عادات کودکی مانند انگشت مکیدن، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی بدون نظارت دندانپزشک، دندان‌های اضافی یا کمبود دندان‌ها به صورت مادرزادی.

دندان‌هایی که از هم فاصله دارند

سلامت نیوزـ*دکتر کیوان ساعتی:  دلایل مختلفی برای ایجاد فضاهای بین دندانی وجود دارد؛ از جمله متناسب نبودن ابعاد دندان‌ها با طول قوس فکی، مشکلات و عادات کودکی مانند انگشت مکیدن، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی بدون نظارت دندانپزشک، دندان‌های اضافی یا کمبود دندان‌ها به صورت مادرزادی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، امروزه با توجه به خواست بیماران برای لبخند متناسب و زیبا، بستن این فضاهای بین دندانی پیشین از بیشترین خواسته‌های بیماران است. فضاهای پر نشده و زیاد در دندان‌های خلفی و پشتی باعث گیر کردن غذا، تحلیل استخوان، افزایش میزان پوسیدگی و در نهایت بوی بد دهان و مشکلات لثه‌ای می‌شود که موارد بالا اهمیت بستن فضاهای بین دندانی را به صورت مناسب یادآوری می‌کند.

برای بستن فضاها چند راه وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

1ـ ارتودنسی با استفاده از درمان ثابت و متحرک که البته زیر نظر متخصصان، این فضاها به زیبایی بسته می‌شود .

2ـ درمان‌های زیبایی مانند لمینیت از جنس مواد همرنگ دندان برای تغییر رنگ، شکل و بستن فضاهای دندانی که می‌تواند کامپوزیت یا سرامیک باشند.

البته دو روش بالا مزایا و معایب خود را دارد که با صلاح دندانپزشک برای بیماران توصیه می‌شود.

از دیگر دلایل زودتر از موعد کشیدن دندان‌های شیری، کشیدن بدون جایگزینی دندان‌های دائمی است که متاسفانه به دلیل ناآگاهی یا گاهی دلایل اقتصادی به وقوع می‌پیوندد که تصحیح این حالت بسیار مشکل است.

فاصله دندان‌ها در بزرگسالی به دلیل مشکلات لثه‌ای بسیار شایع است‌؛ بخصوص هنگامی که فرد متوجه این منظور طی زمانی کوتاه در دوران پس از بلوغ می‌شود که خونریزی لثه‌ها و رنگ قرمز آنها و همچنین بوی بد دهان گواهی بر آن است.

در درمان این مشکلات توجه به دلیل اصلی مشکل‌گشاست، چراکه درمان علامتی فاصله‌های دندانی فقط در مدت کوتاهی پاسخگوست و در ادامه و با گذشت زمان این فاصله‌ها دوباره ایجاد می‌شود.

دلایل مکیدن انگشت در دوران رویش دندان‌های دائمی از دلایلی است که با هدایت ناصحیح دندان‌های رویش یافته به ایجاد فاصله منجر می‌شود.

مهم‌ترین دلایل زمانی است که سایز دندان‌ها کوچک بوده یا تعداد آنها به صورت مادرزادی کمتر از حد طبیعی باشد که با باقی ماندن دندان شیری تا بزرگسالی قابل شناخت است. در این دو حالت فاصله بین دندان‌ها بیش از حد نرمال است که هم در زیبایی و هم در تکلم تاثیر دارد.

* متخصص دندانپزشکی ترمیمی


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha