سازمان پزشکی‌قانونی با اشاره به مرگ روزانه 55,4 نفر در تصادفات شهریور سال جاری، اعلام کرد: بررسی‌های انجام‌گرفته در10 سال اخیر، نشان از 22 هزار کشته در این مدت در حوادث رانندگی کشور دارد. باتوجه به افزایش حجم سفرها در آخرین ماه از فصل تابستان و بالا‌رفتن میزان تردد در جاده‌های کشور، شاهد آن هستیم که بیشترین آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز در این ماه به ثبت می‌رسد.

شهریور، ماه خونین جاده‌های ایران

سلامت نیوز: سازمان پزشکی‌قانونی با اشاره به مرگ روزانه 55,4 نفر در تصادفات شهریور سال جاری، اعلام کرد: بررسی‌های انجام‌گرفته در10 سال اخیر، نشان از 22 هزار کشته در این مدت در حوادث رانندگی کشور دارد. باتوجه به افزایش حجم سفرها در آخرین ماه از فصل تابستان و بالا‌رفتن میزان تردد در جاده‌های کشور، شاهد آن هستیم که بیشترین آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز در این ماه به ثبت می‌رسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، در 10 سال گذشته (1394-1385) 22 هزار و 684 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم، 10,8 درصد از کل تلفات رانندگی این مدت را دربر می‌گیرد.
براساس این گزارش، هر چند طی 10 سال اخیر همواره شاهد کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در شهریور هر سال نسبت به سال قبل از آن بوده‌ایم، به نحوی که این آمار از سه هزار و 240 کشته در سال 1385 به یک‌هزار و 718 کشته در سال 1394 رسیده است؛ اما تلفات تصادفات در شهریور همچنان رقم قابل توجهــــی را به خود اختصاص می‌دهــــد؛ مرگ روزانه 55,4 نفر در تصادفات شهریور.
 در ادامه این گزارش آمده است، بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی شهریور از ایام نوروز نیز بیشتر است؛ به‌عنوان نمونه در سال گذشته (1394)، 968 نفر در حوادث رانندگی نوروز جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با 48,4 نفر گزارش شده است. این درحالی است که آمار تلفات شهریور همان سال، یک‌هزار و 718 نفر یعنی روزانه 55,4 نفر بوده است.
در سال‌های گذشته (1394-1385) به طور کلی 210 هزار و 677 تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که 22 هزار و 684 نفر آن تنها مربوط به ماه شهریور است.
درحال‌حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد، سازمان بهداشت جهانی سال‌هاست برای توصیف وضعیت ایمنی یا خطرناک‌بودن جاده‌ها در کشورهای مختلف جهان از شاخص «تعداد کشته‌شدگان تصادفات» و «تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای نسبت به هر صد هزار نفر جمعیت» استفاده می‌کند؛ یعنی شاخص‌های مشخص و قابل‌احصایی که به نظر می‌رسد با این معیارها، توصیف وضعیت امن‌بودن جاده‌های کشور با معیارهای رئیس‌پلیس، چندان تطیبق نمی‌یابد.
آمار سازمان بهداشت جهانی در فاصله 21 مارس 2010 تا 20 مارس 2011 میلادی می‌گوید: ایران در گروه کشورهای دارای جاده‌های خطرناک (وضعیت قرمز) قرار دارد.
پس از آن، جمهوری دومینیکن با عدد 41,7 دارای خطرناک‌ترین جاده‌هاست و تایلند نیز با داشتن نسبت 38,1 کشته به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، سومین کشور است. ونزوئلا نیز با داشتن عدد 37,2 در ردیف پرکشتار‌ترین جاده‌هاست.
 پس از این کشورهاست که ایران با داشتن نسبت فراوانی 34,1 نفر مرگ‌و‌میر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای خطرناک‌ترین جاده‌ها قرار می‌گیرد.  این آمار همچنین می‌گوید؛ میانگین جهانی کشته‌شدگان جاده‌ای به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، اندکی بیش از 20 نفر است. یعنی ایران در بازه زمانی مشخص شده، حدود یک‌و‌نیم برابر بیشتر از میانگین جهانی، تلفات جاده‌ای دارد. همچنین گزارش سازمان بهداشت جهانی می‌گوید؛ بین میزان تصادفات جاده‌ای و سطح درآمد ملی، رابطه معکوسی وجود دارد.
این گزارش می‌افزاید؛ در سال 2010، کشورهای با درآمد کم یا متوسط دارای نرخ مرگ‌و‌میر بالاتر (18,3 و 20,1 نفر در صدهزار نفر جمعیت) جاده‌ای در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا (8,7 مرگ در صدهزار نفر) بودند. قاره آفریقا دارای بالاترین میزان مرگ‌و‌میر جاده و ترافیک، به میزان 24,1 در ازای هر صد هزار نفر جمعیت بود.
 درحالی که قاره اروپا دارای پایین‌ترین میزان مرگ‌و‌میر جاده‌ای یعنی 10,3 نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت بوده است. با این حساب، جاده‌های ایران، هنوز ناامن است؛ هر چند اگر با معیار «تصادف، تعداد خودرو» سنجیده شود، حداقل حس ناامنی سراغ مسافرانی نمی‌آید که بنا به آمار جهانی، بیش از سایر مردم در جاده‌های می‌میرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha