یک فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر گفت: برای پیشگیری از التهاب لبه پلک و بروز عوارضی مانند گل‌مژه، بلفاریت و شالازیون، رعایت بهداشت چشم و پلک‌ها بسیار ضروری است.

سه بیماری شایع چشم که با بهداشت قابل پیشگیری‌اند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر گفت: برای پیشگیری از التهاب لبه پلک و بروز عوارضی مانند گل‌مژه، بلفاریت و شالازیون، رعایت بهداشت چشم و پلک‌ها بسیار ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی کثیری، اظهار کرد: گل‌مژه در حقیقت عفونت ریشه مژه‌ها یا فولیکول‌های مژه‌ها است که ناشی از عوامل میکروبی است. گل‌مژه تقریبا در تمام سنین شیوع دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین علل ایجاد گل مژه، عدم رعایت بهداشت لبه پلک است؛ غده‌های چربی روی لبه پلک وجود دارند که یکی از لایه‌های اشک را تشکیل می‌دهند. گاهی غلظت ترشحات چربی این غدد زیاد است و روی لبه پلک باقی می‌مانند و خشک می شوند. این وضعیت موجب التهاب لبه پلک و ایجاد محیط مناسبی برای تجمع عفونت و بروز گل‌مژه می‌شود.

متخصص بیماری‌های چشم مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهار کرد: التهاب لبه پلک را بلفاریت می‌گویند که در استان خوزستان بسیار شایع است. بلفاریت با علائم قرمزی چشم، سوزش، خارش و اشک‌ریزی و گاهی همراه با ریزش مژه‌ها نمایان می‌شود. ایجاد گل‌مژه می‌تواند به دنبال ابتلای لبه پلک به بلفاریت رخ دهد.

کثیری اظهار کرد: گل‌مژه به صورت ترشحات چرکین یا به شکل حلقوی و گردنبند مانند در اطراف مژه‌ها دیده می‌شود که همچون بلفاریت همراه با سوزش، خارش، اشک‌ریزی و گاهی مواقع به همراه چسبندگی پلک‌ها در صبح هنگام برخاستن از خواب خواهد بود.

وی با بیان این‌که گل‌مژه عارضه‌ای عودکننده است، درباره راه‌های درمان آن گفت: مهم‌ترین درمان گل مژه استفاده از قطره و پماد آنتی‌بیوتیک یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی است. عدم درمان این عارضه‌ها موجب می‌شود فرد بلفاریت مزمن داشته باشد و با عود شدن عفونت، فرد هرازگاهی دچار این‌گونه التهابات و عوارض شود.

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر عنوان کرد: با رعایت بهداشت لبه پلک می‌توان از ایجاد گل‌مژه پیشگیری کرد. یکی از راه‌های رعایت بهداشت، شست‌وشوی چشم با شامپوی بچه است؛ به این صورت که یک قطره شامپوی بچه را در مقدار کمی آب ولرم حل کنید و با یک پنبه آغشته به محلول در حالی که چشم بسته است لابه‌لای مژه‌ها شسته شود.

کثیری افزود: راه دیگر بهداشت چشم، استفاده از کمپرس آب گرم است. بسته به شدت بلفاریت، روزی سه تا پنج بار و هربار به مدت سه تا پنج دقیقه با انگشت اشاره روی لبه پلک را از گوشه داخل به خارج مالش دهید، به طوری که چربی غدد لبه پلک خارج شود.

وی به عارضه شالازیون نیز اشاره کرد و گفت: شالازیون یک توده بدون درد و متحرک در نزدیکی لبه پلک پدید می‌آید. تفاوت گل‌مژه و شالازیون در این است که گل‌مژه معمولا روی لبه پلک و اطراف مژه‌ها ظاهر می‌شود ولی شالازیون به صورت یک توده قابل لمس با فاصله از لبه پلک قرار دارد. با این حال، گل‌مژه و شالازیون تقریبا با هم اتفاق می‌افتند و بلفاریت منشا اصلی یا عامل مستعد کننده‌ای است که می‌تواند موجب بروز گل‌مژه یا شالازیون شود.

این چشم‌پزشک اظهار کرد: ریزش مژه‌ها از عوارض طولانی مدت شالازیون است و به علت ایجاد اختلال در ترکیب اشک موجب خشکی چشم می‌شود. گاهی مواقع نیز موجب رشد مژه‌های نابجا می‌شود که این مژه‌های نابجا به قرنیه برخورد می‌کند و موجب خراشیدگی قرنیه و عفونت آن و گاهی ممکن است موجب سوراخ شدن قرنیه شود.

کثیری با تاکید بر لزوم درمان سریع این گونه عوارض و همچنین ضرورت رعایت بهداشت چشم‌ها اظهارکرد: با گذشت زمان و مزمن شدن بیماری ممکن است لبه‌های پلک به سمت داخل یا خارج چرخش پیدا کند و این وضعیت موجب ریزش اشک، سوزش و خارش خواهد شد. در این مرحله راه درمان عوارض بیماری، عمل جراحی است.

وی گفت: با شدیدتر شدن التهاب لبه پلک و حاد شدن عارضه و تشخیص این‌که داروها به درمان پاسخ نمی‌دهند، تنها راه درمان انجام عمل جراحی و تخلیه عفونت است. همچنین چنانچه اندازه گل‌مژه یا عارضه شالازیون بیش از حد بزرگ شود، برای برداشتن آن می‌توان عمل جراحی را توصیه کرد.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha