این کار مونسانتو توهینی به کشاورزان و صنعت هند است. گرفتن پول زیاد از کشاورزان و پولدار کردن سهامداران خارجی دست کمی از استعمار طولانی مدت انگلیس از هند ندارد.فقط در آن زمان از کشاورزان خراج و مالیات گرفته می‌شود و الان بابت تکنولوژی که به آن‌ها می‌دهند از آن‌ها پول دریافت می‌کنند.

سوءاستفاده از کشاورزان فقیر هندی از طریق تکنولوژی دستکاری ژنتیکی

سلامت نیوز:روزنامه گاردین در شماره امروز خود در مطلبی تحت عنوان  "قیمت بذرهای تراریخته بایدبه نفع کشاورزان باشد" نوشت : هیچ چیز بدی در مورد انتقال ژن‌ها وجود ندارد اما چیزی که غلط است این است که از این تکنولوژی برای بهره برداری و سواستفاده از کشاورز‌های فقیر در راستای منافع شرکت‌های ثروتمند استفاده کنیم. دعوای بین مونسانتو و دولت هند نشان‌ دهنده همین موضوع است.

به گزارش سلامت نیوز پنبه‌های تراریخته صنعت پنبه هند را از زمان معرفی این تکنولوژی در اوایل قرن اخیر، به کل تغییر داده است. با پیوند دی ان ای از یک نوع باکتری که حشرات و آفت‌ها را مسموم می‌کند، این نوع پنبه‌ها را در برابر آفت‌ها مقاوم کرده است.

همین موضوع هند را به دومین کشور صادر کننده پنبه تبدیل کرده است. اما اینجا دو مساله وجود دارد. بسیاری از مردم، نه تنها مردم امریکا، از عواقب ناخواسته تراریخته‌ها نگران باشند. پنبه‌هایی هم که در هند تولید میشود انحصارا برای شرکت بزرگ مونسانتو است که شهرت بدی در زمینه این تکنولوژی دارد.

دانه‌ها باید هر سال از نو تولید شوند و دستورالعمل‌های ژنتیکی هم باید هر روز بهینه شوند چرا که انگل‌‌ها هم روز به روز بیشتر امنیت و سلامتی گیاهان را تهدید می‌کند.

درگیر بودن انگل با میزبان هم یک مبارزه و کشمکش همیشگی است و این باکتری‌های سمی که به گیاه تزریق می‌شود مقاوت آن را در برابر این انگل‌ها بیشتر می‌کند.

همین دو فاکتور درآمد ثابت مونسانتو را تضمین می‌کند. این کار مونسانتو توهینی به کشاورزان و صنعت هند است. گرفتن پول زیاد از کشاورزان و پولدار کردن سهامداران خارجی دست کمی از استعمار طولانی مدت انگلیس از هند ندارد.

فقط در آن زمان از کشاورزان خراج و مالیات گرفته می‌شود و الان بابت تکنولوژی که به آن‌ها می‌دهند از آن‌ها پول دریافت می‌کنند. حتی گفته شده است که کشاورزان خود خواستار دانه‌های نسخه تراریخته بودند.

دولت هند سعی کرد که قیمت این دانه‌های تراریخته را کم کند. حالا بین مسئولین مونسانتو دولت هند مذاکراتی شکل گرفته است تا به قیمتی عادلانه برسند.

اما حتی همین مذاکرات هم قرار نیست در راستای قیمت عادلانه باشد، بلکه فقط سودآوری مونسانتو مهم است. دولت هند این حق را دارد تا از کشاورزانش دفاع کند.

شاید بذرهای مونسانتو توانسته باشد به صنعت پنبه هند کمک کند، اما یک راه حل دائمی برای مشکل آفت‌های کشاورزی نیست. در اینجا گفتن ان نکته ضروری است که چون بذرها عقیم هستند بنابراین كشاورزان مجبورند هرسال بذرجدید بخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha