دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 192331

یکی از بهترین روش‌ها برای اندازه‌گیری چربی بدن غوطه ور شدن در آب است. اما شاید تعداد بسیار کمی از ما امکان استفاده از این روش را داشته باشیم.

۳ روش اندازه گیری میزان چربی بدن

سلامت نیوز: یکی از بهترین روش‌ها برای اندازه‌گیری چربی بدن غوطه ور شدن در آب است. اما شاید تعداد بسیار کمی از ما امکان استفاده از این روش را داشته باشیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه روش‌های راحت‌تری هم برای اندازه‌گیری چربی بدن وجود دارد.


برای اندازه گیری میزان چربی بودن خود به این سه روش به این اصول راهنما توجه کنید:


شاخص توده بدنی: برای اندازه گیری شاخص توده بدنی یا بی ام آی باید وزنتان را به کیلوگرم اندازه بگیرید و آن را بر مجذور (توان دوی) قدتان به متر تقسیم کنید. این معیار در واقع به شما می‌گوید به ازای هر سانتی متر قدتان چند گرم وزن را حمل می‌کنید.


دور کمر: با این شاخص، دیگر وزن کل بدن مطرح نیست،‌ بلکه چربی فعال از لحاظ سوخت و ساز و چربی زیانباری که در اطراف اندام‌های درون شکم جمع می‌شود، ارزیابی می‌شود. اندازه‌گیری دور کمر نسبت به بی ام آی یا شاخص توده بدنی، شاخص بهتری برای پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت است و به همان اندازه بی ام آی، شاخص خوبی برای پیش بینی خطر بیماری قلبی است. بنابراین با اندازه‌گیری دور کمر می‌توان گروه قابل‌توجهی را که بی ام آی آن‌ها در محدوده سالم قرار می‌گیرد (18.5 تا 24.9)، اما دور کمر بالا آن‌ها را در معرض دیابت و بیماری قلبی قرار می‌دهد، تشخیص داد.


نسبت دور کمر به دور باسن: این روش با یک محاسبه ساده به دست می‌آید: تقسیم کردن اندازه دور کمر بر اندازه دور باسن. هر چه این نسبت کمتر باشد، از لحاظ سلامتی بهتر است. برای زنان خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات بهداشتی با بالا رفتن این نسبت از 0.85 افزایش می‌یابد، برای مردان حد فاصل نسبت طبیعی و غیرطبیعی را در حدود 0.9 قرار می‌دهند.

 منبع: healthday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha