رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، از موافقت خانواده بیمار مرگ مغزی تبعه افغانستان برای اهدای اعضای او به بیماران ایرانی خبر داد و گفت: به رغم این رضایت، اما چنین کاری را انجام ندادیم.

ماجرای پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی افغان

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، از موافقت خانواده بیمار مرگ مغزی تبعه افغانستان برای اهدای اعضای او به بیماران ایرانی خبر داد و گفت: به رغم این رضایت، اما چنین کاری را انجام ندادیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید محمد کاظمینی روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت، اظهارداشت: سال گذشته ۳۵۰۰ مورد پیوند عضو در کشور انجام شده است که در منطقه و دنیا، کم نظیر است.

وی با اشاره به افزایش پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در کشور، گفت: آمارها نشان می دهد ۵۷ درصد موارد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی انجام شده است که نشان از ارتقای سطح فرهنگ مردم در اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی است.

کاظمینی به حواشی پیرامون پیوند عضو اتباع افاغنه مقیم ایران اشاره کرد و افزود: دو سال پیش پیوند عضو از افراد خارجی در کشور ممنوع شد و موضوع دستور وزیر برای پیوند عضو اتباع افغان در ایران مربوط به ۱۹ بهمن سال ۹۳ است که برخی رسانه ها دوباره آن را بازتاب داده اند.

وی از آموزش پزشکان متخصص پیوند تبعه افغانستان در شهرهای شیراز و مشهد خبر داد و گفت: متخصصین ایرانی برای پیوند عضو به کشور افغانستان نیز می روند، بطوریکه در هفته گذشته ۷ مورد پیوند کلیه در هرات توسط متخصصین ایرانی انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت به ماجرای مرگ مغزی یک بیمار افغان در بیمارستان شریعتی تهران اشاره کرد و افزود: هفته گذشته یک تبعه افغان مقیم ایران دچار مرگ مغزی شد که خانواد او رضایت دادند اعضای بدن بیمار به بیماران ایرانی پیوند زده شود.

وی ادامه داد: به رغم رضایت کتبی خانواده بیمار مرگ مغزی، اما چنین کاری را نکردیم و فقط دو کلیه او به دو هموطنش پیوند زده شد و چون برای قلب و کبد او درخواست وجود نداشت، استفاده نگردید.

کاظمینی در ارائه گزارشی از پیوند عضو در کشور اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۲۵۰۰ مورد پیوند کلیه، ۱۰۵ مورد پیوند قلب، ۸۰۵ مورد پیوند کبد، ۲۰ پیوند ریه، ۶ هزار پیوند قرنیه و ۱۰۰۰ مورد پیوند مغز و استخوان در کشور انجام شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha