رییس سازمان غذا و دارو از توزیع داروی اکسی کدون در ۲۰۰ داروخانه منتخب خبر داد و گفت: اعتراض درمانگران اعتیاد در این زمینه قابل قبول نیست؛ چرا که این دارو در زمره داروهای درمان کننده اعتیاد قرار نمی‌گیرد.

توزیع داروی "اکسی کدون" در ۲۰۰ داروخانه منتخب

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو از توزیع داروی اکسی کدون در ۲۰۰ داروخانه منتخب خبر داد و گفت: اعتراض درمانگران اعتیاد در این زمینه قابل قبول نیست؛ چرا که این دارو در زمره داروهای درمان کننده اعتیاد قرار نمی‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر رسول دیناروند در نشست خبری دومین نمایشگاه ایران‌فارما با بیان این که در حال حاضر ۳۰ درصد بازار دارویی ما وارداتی است، گفت: هدف ما در برنامه ششم توسعه این است که سهم داروی تولید داخل در بازار دارویی به ۷۵ درصد برسد و این یعنی وارداتمان ۲۵ درصد بازار را به خود اختصاص دهد. البته مطمئنم می‌توانیم این اقدام را با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در زمینه‌ واردات داروهای مشابه تولید داخل انجام می‌گیرد، ظرف دو سال آینده انجام دهیم.

وی با بیان این که البته هدف نهایی صنعت داروسازی کشور فقط افزایش سهم تولید داخل در بازار نیست، گفت: هدف نهایی ما باید رسیدن به تراز مثبت تجاری باشد یعنی اگر یک میلیارد دلار واردات داریم، بیش از این میزان صادرات داشته باشیم.

دیناروند با بیان این که صنایع ما زبان بین‌المللی را نمی‌دانند، گفت: ما فکر می‌کنیم در حوزه سلامت به راحتی می‌توانیم دو میلیارد دلار در طی ۲ تا ۳ سال از محل‌های مختلف کسب کنیم. باید توجه کرد که کشورهای دنیا نیز برای حضور در این حوزه علاقه جدی دارند اما شرایط بین‌المللی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده و دنیا ممکن است تا چند انتخابات آینده به نتیجه برسد که اولین انتخابات، انتخابات کشوری است که سردمدار تحریم‌ها علیه ایران است و البته ما هم انتخاباتی را در پیش رو داریم. بنابراین این سیاست صبر در دنیا وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در عین حال در حوزه داروسازی همه شرکت‌های بزرگ دنیا برای تولید دارو در ایران اظهار علاقه کرده‌اند.

وی با بیان این که بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست ما در پسابرجام باز کردن راه واردات نیست، گفت: هدف ما استفاده از سرمایه‌گذاری برای تولید و توسعه صادرات در کشور است. بنابراین بیش از انتقال تکنولوژی باید نگاهمان به سمت سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای تولید در داخل کشور باشد؛ چرا که انتقال تکنولوژی را می‌توان بدون سرمایه‌گذاری هم ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین هدف ما این است که سرمایه خارجی را به ایران بیاوریم و در ایران تولید انجام دهیم.

دیناروند در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان صادرات دارویی ایران گفت: در طول شش سال گذشته صادرات دارویمان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، یعنی سقف صادرات ما که ۲۰۰ میلیون دلار بوده در سال ۹۳ حاصل شده است. از طرفی یک میلیارد دلار واردات دارو را داریم و این موضوع این را نشان می‌دهد که تراز تجاری ما هنوز منفی است. در عین حال صادراتمان هم بیشتر به کشورهای اطراف است اما باید بدانیم که بازار کشورهای منطقه ظرفیت بیش از این دارد.

دیناروند ادامه داد: هدف ما برای آینده این است که به تراز مثبت تجاری برسیم و این هدف یک رشد ۲۵ درصدی در سال برای صادرات را می‌طلبد و کار سختی است اما عجیب نیست.

دیناروند همچنین از ارائه امتیازاتی مانند ثبت داروهای جدید، اجازه تولید داروهای خارج از فهرست دارویی برای صادرات و غیره برای تشویق صنایع دارویی و شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی جهت توسعه صادراتشان خبر داد.

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکت‌های دارویی ایرانی در کشورهایی مثل روسیه و آذربایجان گفت: در روسیه و آذربایجان تعدادی داروی ثبت شده داریم. شرکت‌هایی مانند داروپخش به دنبال سرمایه‌گذاری در این مناطق هستند. البته در برخی کشورها باید خط تولید یا توزیع یا دفاتر بازاریابی داشته باشیم اما مشکل ما این است که شرکت‌های داروسازی‌مان کوچک‌اند به طوری که بزرگ‌ترین شرکت داروسازی ایرانی سالانه ۱۰۰ میلیون دلار فروش دارد و این بسیار اندک است. در حالی که شرکت‌های مطرح هندی فروششان بالای یک میلیارد دلار است. بنابراین ما به صنایع داروسازی قوی نیاز داریم و باید شرکت‌هایمان ادغام شوند تا بتوانند در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی گفت: این که قاچاق در ایران به صورت جدی وجود دارد فقط مربوط به حوزه سلامت نیست بلکه طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با قاچاق میزان قاچاق در کشور ۱۵ میلیارد دلار است که ۱.۵ میلیارد آن به حوزه سلامت اختصاص دارد که ۶۰ درصد همین میزان هم به محصولات آرایشی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان این که میزان قاچاق در دارو بسیار کم است به طوری که در میان کالاهای سلامت کمترین میزان قاچاق را به خود اختصاص می‌دهد گفت: البته هر میزان از قاچاق دارو مهم است؛ چرا که کالایی سلامت‌محور بوده و قاچاق آن خطرناک است که البته محصولات قاچاق عمدتاً تقلبی هستند.

دیناروند ادامه داد: هنوز در کشور ما برای داروهای برند بازار وجود دارد و در نتیجه برای پاسخ به آن بازار قاچاق ایجاد می‌شود. ما برای مبارزه با ۲ رویکرد وارد می‌شویم. اولین رویکرد سختگیری‌هایی است که در مواجهه با قاچاقچیان انجام می‌دهیم به طوری که سیاست کشور درباره قاچاق بسیار سختگیرانه شده است. دومین رویکرد نیز مجهز کردن مردم به امکاناتی است که بتوانند کالای قاچاق را تشخیص دهند که این کار را با راه‌اندازی سامانه کنترل اصالت انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره داروی جدید میگرن که تولیدکنندگان آن مدعی شده‌اند درمان قطعی میگرن محسوب می‌شود، گفت: باید توجه کرد که این فرآورده جدید نیست و به عنوان یک فرآورده گیاهی سال‌ها پیش مجوز گرفته است بنابراین از نظر ما این فرآورده مورد تأیید است اما نمی‌توان گفت که راهی است برای درمان قطعی میگرن بلکه به درمان کمک می‌کند.

دیناروند در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتراض درمانگران اعتیاد به توزیع داروی اوکسیکدون در داروخانه‌ها گفت: باید بگویم که اعتراضشان قابل قبول نیست؛ چرا که این دارو برای درمان اعتیاد به کار نمی‌رود و در زمره داروهای درمان اعتیاد مانند متادون و غیره نیست.

وی افزود: تراژدی متادون به این دلیل اتفاق افتاد که توزیعش در اختیار درمانگران اعتیاد است و در داروخانه توزیع نمی‌شود. بنابراین ما می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: البته این دارو در ۲۰۰ داروخانه منتخب ما توزیع می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر عباس کبریایی‌زاده، رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، گفت: به دلیل گسترش صنایع دارویی شرایطی برای برگزاری نمایشگاه دارو فراهم شده است.

وی افزود: بدون اغراق صنعت دارو یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر صنعت داروسازی زنجیره کاملی دارد که می‌تواند مواد اولیه را تولید کند و می توان ادعا کرد که امکان تولید همه اشکال دارویی در ایران وجود دارد.

کبریایی‌زاده با بیان این که نزدیک به ٩٨ درصد نیاز دارویی در داخل تولید می‌شود و فقط ٢ درصد به واردات اختصاص دارد، ادامه داد: بنابراین این صنعت نیاز به معرفی در داخل و خارج کشور دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha