سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

اتباع بیگانه در مدارس ایرانی

سلامت نیوز:«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که به ‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.» این اظهار نظر سال گذشته توسط مقام معظم رهبری انجام شد. هر چند تا قبل از این تحصیل دانش‌آموزان افغانستاتی در ایران با فراز و نشیب هایی همراه بوده است و بسیاری از اتباع خارجی به دلیل حضور غیر قانونی از تحصیل در ایران محروم شدند، اما اینک تحصیل برای افغانستانی‌ها امکان پذیر است.

به گزارش تسنیم، به گونه ای که اردیبهشت امسال مدیر امور اتباع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ۴۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ۲۳ هزار مدرسه ایران تحصیل می کنند. به گزارش ایرنا، بنا به گفته محسن عسگری پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت‌ نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس،‌ شیوه نامه ثبت ‌نام بر اساس تعیین هویت از طریق دفاتر کفالت وزارت کشور صادر شد و دفاتر کفالت، معرفی نامه ای برای مراکز بهداشتی و درمانی صادر کرد و دانش‌آموزان اتباع خارجی را مورد بررسی‌ پزشکی و واکسیناسیون قرار دادند و پس از آن به آموزش و پرورش برای تحصیل معرفی کردند.

بر همین اساس است که شرایط برای تحصیل اتباع خارجی فراهم شد، اما در این میان آنچه این مساله را به چالش می‌کشاند پرداخت هزینه توسط اتباع خارجی بود که از تمکن مالی برخوردار نیستند. تیر امسال معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج ‌از کشور مطرح کرد: پرداخت کمک‌ های داوطلبانه خانواده اتباع خارجی به مدارس مانند خانواده‌‌های ایرانی‌ انجام می ‌شود.

به گفته شاهین نوش ‌آبادی به دنبال رفع تبعیض‌های مختلفی که برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی مطرح بود و در پی مصوبه هیات دولت، دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال ۹۶-۹۵ همچون دانش‌آموزان ایرانی در مدارس حضور دارند و اخذ شهریه این دانش‌آموزان، اجباری نیست. او به کمک‌ های کمیساریای عالی پناهندگان اشاره کرد و افزود: کمیساریای عالی پناهندگان معمولا همه ساله برای پناهندگان کمک‌هایی دارد که این میزان در بحث آموزش بین سه تا چهار میلیارد تومان در سال است و بدیهی است که در مقابل هزینه انجام شده در آموزش و پرورش ایران، نیاز به بازنگری در کمک‌های کمیساریاست.

نوش‌آبادی اضافه کرد:‌ با توجه به تراکم دانش‌آموزان در برخی مناطق آموزشی و کمبود فضای تحصیلی، عموما کمک‌های کمیساریای عالی با مشارکت خیران مدرسه ‌ساز و سازمان نوسازی مدارس کشور برای ساخت فضای آموزشی در مناطق پر تراکم و فاقد فضای آموزشی هزینه می‌شود.


پرداخت کمک‌های داوطلبانه خانواده اتباع خارجی به مدارس مانند ایرانی‌ها
در حالی که نمی توان از مشکلات معیشتی خانواده های افغانستانی در ایران صرف نظر کرد، باید گفت که بسیاری از دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز از پرداخت شهریه سالانه به مدارس عاجزند، آن‌چنان که برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل باز می مانند و به چرخه کودکان کار اضافه می شوند، چرا که اغلب خانواده این کودکان به علت محدویت شغلی و عدم درآمد کافی توان پرداخت شهریه مدارس را ندارند. به همین منظور برخی بر این باورند که باید دریافت شهریه از افغانستانی ها حذف شود. معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: با ابلاغ بخشنامه در سال تحصیلی جدید، تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی و خانواده‌ های آنان آماده خواهند بود تا بر اساس مصوبه انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه، کمک های خود را به مدرسه پرداخت کنند و بنابراین دانش‌آموزان اتباع خارجی همانند خانواده های دانش‌آموزان ایران که چندین سال است به صورت داوطلبانه برای هزینه‌های مدرسه کمک می ‌کنند، در کمک به مدارس پیشقدم خواهند بود.

شاهین نوش‌آبادی با بیان اینکه هزینه سرانه یک دانش‌آموز در طول یک سال تحصیلی در مدارس دولتی به صورت میانگین حدود دو میلیون تومان است، گفت:‌ با توجه به حضور بیش از ۳۸۵ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس کشور که پیش بینی می ‌کنیم در سال تحصیلی جدید به بیش از ۴۰۰ هزار نفر برسد، سالانه قریب به ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تحصیل این دانش‌آموزان است.


اتباع خارجی فقط هزینه کتاب و بیمه را می‌پردازند
دو سال پیش بیش از۲۰۰ نفر از زنان مهاجر و پناهنده افغانستانی در اعتراض به افزایش شهریه‌ های مدارس دانش‌آموزان پناهنده، در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل تجمع کردند. این در حالی است که گفته می‌‌شود تجمع‌کنندگان خواستار حذف شهریه های مدارس برای مهاجران افغان بودند، تا جایی که ماه گذشته معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: امسال شهریه از دانش‌آموزان اتباع اخذ نمی ‌شود و آنها باید همانند سایر دانش‌آموزان هزینه‌هایی چون کتاب و بیمه را بپردازند. با توجه به اینکه پرداخت شهریه برای افغانستانی‌هایی که از اقشار کارگر و آسیب‌پذیرند با مشکلات عدیده ای رو به رو بود، امسال آنها سال تحصیلی را بدون اخذ شهریه آغاز می کنند و قطع به یقین به علت همین مساله نیز هر سال به تعداد دانش‌آموزان افغانستانی که از پس هزینه‌ها بر نمی‌آیند افزوده می شود.

شاهین نوش آبادی، با بیان اینکه ثبت نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی از اواخر تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد، اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی جاری همانند دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت نام می‌شوند و تنها هزینه‌هایی چون کتاب و بیمه را می پردازند. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه در روزهای اخیر تنها هشت مورد گزارش تخلف از مدارس در مورد دریافت شهریه به دست ما رسیده است، بیان کرد: با شش مدرسه متخلف برخورد شده است. او با اشاره به خدمات ارزنده دولت در این زمینه عنوان کرد: هزینه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران سالانه به ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد که در سال‌های گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان آن از محل اخذ شهریه و سه تا چهار میلیارد تومان از محل کمک‌‌های کمیساریا تامین می شد.

همچنین اردیبهشت سال گذشته رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه«هیچ دانش‌آموز افغانستانی از تحصیل بازنماند» آمار ثبت نام از دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایرانی بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته و همچنان اجرا می‌شود. او از ثبت نام مهاجران غیرمجاز نیز در مدارس کشور خبر داد و افزود: در  مورد ثبت ‌نام دانش‌آموزان مهاجر غیرقانونی تاکنون هیچ گزارشی از عدم ثبت نام این‌گونه دانش‌آموزان به آموزش و پرورش نرسیده است.

بابالو با بیان اینکه آموزش و پرورش اعتقادی به جداسازی دانش‌آموزان ایرانی از افغانستانی ندارد، خاطرنشان کرد: در بخشنامه‌ های آموزش و پرورش به‌ طور کامل تصریح شده است که هیچ نوع تبعیض و تفاوتی نباید میان دانش‌آموزان قائل شد. به گزارش فارس، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در این باره گفت:‌ حدود دو سال است که آموزش‌ هایی را برای مدیران مدارسی که دارای دانش‌آموزان اتباع خارجی هستند، برگزار می ‌کنیم. این در حالی است که معلمان بسیاری در ایران وجود دارند که با انگیزه خیرخواهانه در مدارس های خودگردان نیز در حال آموزش و پرورش اتباع خارجی هستند و درصددند که بدون کوچک ترین تبعیضی در راستای پویایی این دانش‌آموزان گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha