کشور سوئد از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز کشت و واردات این محصولات را به طور کامل ممنوع نکرده است البته میزان این محصولات نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش یافته و نقاط محدودی به کشت این محصولات اختصاص دارد.

کشت محدود محصولات تراریخته در سوئد

سلامت نیوز: کشور سوئد از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز کشت و واردات این محصولات را به طور کامل ممنوع نکرده است البته میزان این محصولات نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش یافته و نقاط محدودی به کشت این محصولات اختصاص دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم از سال 1998 کشت محصولات تراریخته در کشور سوئد به‌صورت وسیع و گسترده وجود داشت اما روند کشت آنها سال به سال کاهش یافت؛ در سال 2008 شبکه‌ای در این کشور به وجود آمد که مناطق کشت محصولات تراریخته در این کشور را مشخص می‌کرد.

در سال 2009 کشت این محصولات نسبت به گذشته بسیار کاهش یافت؛ نقشه زیر مناطق کشت محصولات تراریخته در کشور سوئد در سال 2009 را نشان می‌دهد.

نقاط سبز، مناطق کشت محصولات تراریخته در کشور سوئد

در سال 2009 کشاورزان سوئدی اعلام کردند که از محصولات تراریخته برای تجارت و بهره‌های اقتصادی استفاده نمی‌کنند؛ برخی از مردم و کشاورزانی که مخالف کشت این محصولات در کشور خود بودند با عنوان گروه «صلح‌ سبز» که در تمام کشورهای اروپایی نیز به وجود آمده بودند، به خیابانها آمدند و اعتراضاتی را علیه این محصولات داشتند.

در سال 2013، دولت سوئد کشت برخی از محصولات تراریخته که توأم با فرآورده‌های حیوانی بودند را ممنوع کرد که از جمله این محصولات می‌توان به فرآورده‌های لبنی، گوشت گاو و گوسفند و تخم‌ مرغ اشاره کرد که تا پیش از تصویب این قانون، همه این محصولات به‌صورت تراریخته به دست ‌می‌آمدند؛ در سوئد بین سالهای 2006 و 2011 به غیر از سویای گوشت خوک، دیگر فرآورده‌های گوشتی به‌صورت تراریخته به دست می‌آمدند.

در سال 2014 یکی از انجمنهای گوشت و مرغ کشور سوئد اعلام کرد که با وجود شک و شبهه‌های بسیار زیادی که محصولات تراریخته دارند، قصد دارد که بار دیگر از این محصولات در سطح کشور استفاده کند همچنین بزرگترین وارد‌کننده خوراک دام این کشور نیز در این سال واردات این محصولات را افزایش دادند.

یکی از مزارع کشور سوئد به نام Opendoor در سالهای اخیر به انجام آزمایشها و آمارگیریهای متعدد محصولات تراریخته پرداخته است که از نتایج اصلی آن می‌توان به خطرناک بودن آنها برای انسانها و کاهش تدریجی کشت این محصولات از سال 1998 تا سال 2015 در کشور سوئد اشاره کرد.

مطابق گزارش برخی از رسانه‌های سوئدی، دولت این کشور در سال 2015 قوانین جدیدی بر روی محصولات تراریخته اعمال کرد که مطابق این قوانین، دولت سوئد بر روی هر محصول تراریخته‌ای که توسط کارشناسان و محققان حوزه کشاورزی اتحادیه اروپا بررسی می‌شوند، پس از اعلام نتایج تحقیقات، تصمیم بر کشت یا عدم کشت آنها می‌گرفت به‌عنوان مثال محصولات تراریخته‌ای که با ترکیبات آمونیوم همراه می‌شدند یا محصولات تراریخته‌ای که بیش از اندازه به آنها سم تزریق می‌شود، مورد تأیید این کشور نیستند.

وزیر کشاورزی کشور سوئد در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های سوئدی گفته بود: ما نمی‌خواهیم از محصولاتی استفاده کنیم که در آنها از مواد شیمیایی استفاده شده باشد.

با این وجود سوئد از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز کشت و واردات این محصولات در کشور خود را به طور کامل ممنوع نکرده است البته لازم به ذکر است که میزان این محصولات نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش یافته و نقاط محدودی به کشت این محصولات اختصاص دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha