دانشمندان انگلیسی به تكنیك نوینی دست یافته‌اند كه به كمك آن می‌توان واكسن را در دمای عادی و گرم نگهداری كرد.

‌با این روش ارزان و ساده می‌توان واكسن‌ها را حتی در دمای معمولی، پایدار نگه داشت كه به این ترتیب امكان انجام برنامه‌های واكسیناسیون و مصون سازی بویژه در كشورهای در حال توسعه بهبود پیدا می‌كند.

این فناوری حاصل مطالعات محققان دانشگاه آكسفورد است. به این ترتیب هزینه بالای نگهداری از واكسن‌ها در یخچال‌ها و فریزرها و با كنترل بالای كارمندان آموزش دیده حذف خواهد شد.

دكتر مات كوتینگهام محقق انستیتو جیمز در آكسفورد كه سرپرستی این تحقیق را عهده‌دار بوده، خاطرنشان كرد: در حال حاضر واكسن‌ها را باید در یك یخچال یا فریزر ذخیره و نگهداری كرد. برای این كار یك درمانگاه و یك پرستار، یك یخچال و یك منبع برق و همچنین وسایل نقلیه یخچال‌دار برای توزیع واكسن‌ها مورد نیاز است. بنابراین اگر بتوان كاری كرد كه واكسن‌ها در دمای عادی قابل نگهداری باشند، تمام این هزینه‌ها برطرف خواهد شد.

این محققان دریافته‌اند كه قند می‌تواند واكسن‌ها را در گرما و دمای معمولی اتاق پایدار نگه دارد. با این روش بدون این كه به دارو آسیب برسد، می‌توان با غشاهای نگهدارنده قندی، واكسن‌های ویروسی را 4 تا 6 ماه در دمای 45 درجه سانتیگراد ذخیره كرد.

شرح این دستاورد در مجله «ساینس ترانس لیشنال مدیسین» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha