عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از وجود نگاه تساهل‌وتسامح به کمپ‌های ترک اعتیاد زنان، گفت: عوامل انتظامی و قضایی از ادامه فعالیت کمپ‌های بدون مجوز و غیرعلمی ترک اعتیاد خودداری کند.

کمپ‌های بدون مجوز از سوی عوامل انتظامی پلمب شود

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از وجود نگاه تساهل‌وتسامح به کمپ‌های ترک اعتیاد زنان، گفت: عوامل انتظامی و قضایی از ادامه فعالیت کمپ‌های بدون مجوز و غیرعلمی ترک اعتیاد خودداری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،همایون هاشمی  درباره وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد به خصوص برای زنان معتاد، گفت: در سال‌های اخیر سن مصرف مواد مخدر پایین آمده و به لحاظ جنسیتی هم مصرف به سمت جنس مونث پیش رفته است، مسئولان حوزه اجرا با توجه به این موارد کمپ‌های ترک اعتیاد زنان را راه‌اندازی کردند اما نسبت به استاندار‌سازی و بهبود وضعیت آنها باید اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمپ‌ها و مراکز سرپایی تخصصی ترک اعتیاد زنان در حال افزایش است، تصریح کرد: متاسفانه این نشان از بروز آسیب جدی در این زمینه است، با این حال این کمپ‌ها باید از ویژگی خاص‌تر فرهنگی، تخصصی و درمانی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه زنان بخش مولد جامعه هستند، افزود: زنان به لحاظ دینی و فرهنگی قابل تکریم هستند، این قشر خانواده فرزندان را به لحاظ انسانی پرورش می‌دهند، بنابراین زمانی که درگیر آسیب باشند خانواده و جامعه در آینده آسیب جدی خواهد دید که ضرورت دارد در این زمینه ستاد مبارزه با مواد مخدر گایدلاین‌ها را تدوین و ابلاغ  کند.

هاشمی با بیان اینکه با تساهل و تسامح نباید به این معضل نگاه کرد، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری برای بانوان باید با جدیت بیشتری ورود پیدا کند، همچنین در حوزه بازتوانی نیز ورود پیدا کند چراکه در حوزه بازتوانی کم‌کاری بسیار است و زنان در کمپ‌های ترک اعتیاد تنها برای دوره‌های 40 روز تا دو ماه نگهداری می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از به کارگیری روش‌های غیرعلمی ترک اعتیاد در برخی از کمپ‌ها، گفت: علاوه بر این برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد مجوز‌های لازم را هم ندارند، لذا با نگاه سخت‌گیرانه و مداخله عوامل انتظامی و قضایی باید کمپ‌های بدون مجوز بسته شود به خصوص کمپ ترک اعتیاد زنان در اولویت قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر حضور مسئول فنی پزشک در کمپ‌های ترک اعتیاد، ادامه داد: در بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد پزشک فنی حضور ندارد، در حالیکه با توجه به ویژگی‌های خاص زنان، این کمپ‌ها نیازمند نظارت خاص و ویژه هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، درمان سرپایی و ارائه متادون  به معتادن بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و صدور مجوز کمپ‌های ترک اعتیاد بر عهده سازمان بهزیستی است، اما وزارت بهداشت و درمان باید به حوزه بهداشتی و درمانی کمپ‌ها هم ورود و نظارت کند اما در حوزه صدور مجوز می‌توان سازمان بهزیستی را عهده‌دار کرد چراکه ساختار این کار هم در این سازمان وجود دارد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha