سال‌هاست که عنوان پزشک خانواده را می‌شنویم، اما تا امروز تنها دو استان فارس و مازندران‌ موفق به اجرای طرحی شده‌اند، که به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، تنها نسخه تجربه شده در نظام‌های درمانی موفق بوده است. با این حال زمزمه‌هایی از نارضایتی‌ در این دو استان شنیده می‌شود و برخی پزشکان و مردم از اجرای این طرح چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

سلامت نیوز: سال‌هاست که عنوان پزشک خانواده را می‌شنویم، اما تا امروز تنها دو استان فارس و مازندران‌ موفق به اجرای طرحی شده‌اند، که به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، تنها نسخه تجربه شده در نظام‌های درمانی موفق بوده است. با این حال زمزمه‌هایی از نارضایتی‌ در این دو استان شنیده می‌شود و برخی پزشکان و مردم از اجرای این طرح چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه می نویسد: برخی معتقدند این نارضایتی‌ها به دلیل کاهش مراجعات مستقیم به پزشکان عمومی است و همین موضوع نیز مانع اجرای سراسری این طرح بعد از 12 سال شده است. در روزهای گذشته‌ نمایندگان این دو استان  در مجلس شورای اسلامی از هزینه‌های این طرح و همچنین  فراهم نشدن بستر‌های لازم برای اجرای آن گلایه کرده‌اند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اجرای پزشک خانواده می‌تواند در دراز‌مدت هزینه‌های درمان را کم کند.

 پزشک خانواده چه می‌کند؟
بر اساس طرح پزشک خانواده، هر ایرانی به صورت مستمر تحت‌نظر یک پزشک عمومی خواهد بود. این استمرار به منظور ویزیت برای افراد گروه‌های سنی کودک و سالمند و همچنین بیماران خاص در فواصل زمانی کمتری انجام می‌شود. این در حالی است که همه افراد در پوشش پزشک خانواده برای بیماری‌های مختلف می‌توانند به این پزشکان مراجعه کنند و در صورتی که نیازمند دریافت خدمات پزشکی تخصصی باشند، به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند. ویزیت ‌2500 تومانی و داروهایی که تنها هزینه آن به منظور خدمات فنی داروخانه‌ها در نظر گرفته شده است. در کنار آن تزریق آمپول و سرم رایگان، بسته‌های سلامت مثل دریافت مکمل‌ها، واکسیناسیون و... همه جزء مواردی هستند‌ که هزینه‌های درمان کشور را افزایش داده است. دیروز شمس‌الله شریعت‌نژاد، نماینده تنکابن و رامسر در مجلس نیز از این بالا رفتن هزینه‌های در‌مان کشور پس از اجرای طرح پزشک خانواده در این استان انتقاد کرد. این نماینده  مجلس شورای اسلامی گفت: «در اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده باید اعتبارات ویژه به این طرح اختصاص داده می‌شد تا بتوان به دقت ایرادات آن را شناسایی کرد. اما عدم‌تخصیص اعتبارات مناسب باعث شد این طرح موجب نارضایتی مردم شود.»

در حالی که سه سال و نیم از اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران می‌گذرد‌، تنها 85 درصد جمعیت شهری این استان در پوشش بیمه قرار دارند و بخشی از مردم که در پوشش بیمه نیروهای مسلح و بانک‌ها هستند، در قالب این طرح قرار نگرفته‌اند. مختار هدایتی، رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان خانواده مازندران است. او این طرح را در این استان موفق می‌داند و به «فرهیختگان» می‌گوید: «تاکنون پرونده هر فردی کاغذی بوده، اما خوشبختانه‌ چندی است که اجرای این بانک نرم‌افزاری اطلاعات  در حال شکل‌گیری است.» او به تاخیر سه ماهه بیمه تامین اجتماعی در پرداخت هزینه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه امسال سایر بیمه‌های طرف قرار‌داد با این طرح پرداختی‌های به موقع داشته‌اند. ولی با این حال معتقدیم اجرای طرح پزشک خانواده سال‌هاست که در کشورهای اروپایی در حال اجراست و موفق بوده و ما نیز باید سعی کنیم این تجربه موفق را با رفع اشکالات آن گسترش دهیم.»

علی بهجو، یکی از اجرا‌کنندگان طرح پزشک‌خانواده در فارس، می‌گوید: «80 تا 85 درصد خدمات درمان در سطح اول یعنی پزشکان عمومی قابل تشخیص و درمان است و تنها 10 درصد بیماران نیازمند ویزیت پزشک متخصص و پنج درصد نیازمند ویزیت پزشک فوق‌تخصص هستند. این در حالی است که خارج از طرح پزشک خانواده،  مراجعات به پزشک عمومی خیلی کمتر است.»


به اعتقاد او ، پیش از این دهک‌های پایین جامعه در بسیاری از موارد از خدمات درمانی استفاده نمی‌کرده‌اند، اما در این طرح همه این دهک‌ها در پوشش قرار گرفته‌اند. این موفقیت بزرگی است و امیدواریم این طرح در همه کشور به زودی اجرایی شود. به اعتقاد او، از آنجایی که در حال حاضر اوج شکل‌گیری پرونده‌های پزشک خانواده در این دو استان است، هزینه‌های پاراکلینیکی باعث افزایش هزینه‌های بیمه شده، اما در دراز‌مدت، مراقبت‌های مستمر مخصوصا در خصوص افرادی که بیماری‌های دیابت، فشار خون، سرطان و ... دارند، می‌تواند از هزینه‌های این طرح بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha