این‌بار مساله درآمدهای نجومی علتی برای رجوع مجدد به دریافتی‌های پزشكان از نظام سلامت شده است. البته نمی‌توان گفت همه پزشكان درآمدی نجومی دارند، چراكه درآمد بخش عمده پزشكان كشور به تنهایی كفاف كشیدن یك خانواده بالای خط فقر را نمی‌دهد. اما تعداد معدودی از پزشكان درآمدهایی چندصد میلیونی و حتی میلیاردی دارند. پزشكانی كه طبابت نمی‌كنند، تجارت می‌كنند.

تجاری‌سازی، خوره‌ای به جان نظام سلامت

سلامت نیوز: این‌بار مساله درآمدهای نجومی علتی برای رجوع مجدد به دریافتی‌های پزشكان از نظام سلامت شده است. البته نمی‌توان گفت همه پزشكان درآمدی نجومی دارند، چراكه درآمد بخش عمده پزشكان كشور به تنهایی كفاف كشیدن یك خانواده بالای خط فقر را نمی‌دهد. اما تعداد معدودی از پزشكان درآمدهایی چندصد میلیونی و حتی میلیاردی دارند. پزشكانی كه طبابت نمی‌كنند، تجارت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل می نویسد: چند ماهی از چالش‌های به وجود آمده به‌دنبال افشای درآمدهای نجومی برخی مدیران دولتی در كشور می‌گذرد، چالش‌هایی كه هنوز تمام نشده‌اند و كماكان ادامه دارند. جدای از سوءاستفاده نامنصفانه رسانه‌های وابسته به جریان‌های خاص برای تخریب دولت، به دنبال این افشاگری افكار عمومی درباره موضوع درآمد در جامعه حساس شد و خبرهای مرتبط با درآمد اقشار مختلف جامعه، به اخبار داغ تبدیل شدند. این حساسیت، بعد از افشای مساله واگذاری املاك نجومی به مدیران شهرداری‌ها افزایش یافت و اكنون می‌رود كه دامن یكی از اقشار پردرآمد كشور را بگیرد: پزشكان. درآمد پزشكان همواره پرحاشیه بوده، از بحث زیرمیزی‌ها گرفته تا افزایش تعرفه‌های درمان به‌دنبال طرح تحول سلامت، همه بهانه‌هایی بودند تا درآمد پزشكان زیر ذره‌بین قرار بگیرد. اما این‌بار مساله درآمدهای نجومی علتی برای رجوع مجدد به دریافتی‌های پزشكان از نظام سلامت شده است. البته نمی‌توان گفت همه پزشكان درآمدی نجومی دارند، چراكه درآمد بخش عمده پزشكان كشور به تنهایی كفاف كشیدن یك خانواده بالای خط فقر را نمی‌دهد. اما تعداد معدودی از پزشكان درآمدهایی چندصد میلیونی و حتی میلیاردی دارند. پزشكانی كه طبابت نمی‌كنند، تجارت می‌كنند.
 

«پزشك شو تا پولدار شوی»، این توصیه‌یی بود كه اكثر خانواده‌های ایرانی در دهه‌های متوالی برای فرزندان خود داشتند. پزشكی همواره به‌عنوان شغلی با درآمد بالا شناخته می‌شد، چراكه نخست نیاز به تحصیلات و تلاش سخت داشت، دوم همواره از بازار كار خوبی برخوردار بود. اما امروزه پزشكان نمی‌توانند چندان به پولدار شدن امیدوار باشند. پزشكان عمومی درآمدهایی حداقلی دارند و حتی آنهایی كه در شرایط سخت، مانند درمانگاه‌های مناطق محروم و مرزی فعالیت ‌می‌كنند، دستمزدهایی در حد 10 تا 14میلیون تومان در ماه دریافت می‌كنند. وضعیت پزشكان متوسط نیز چندان بهتر نیست. درآمد پزشكی كه سالیان دراز درس خوانده و فشار كاری زیادی را حین خدمت متحمل می‌شود، در حدی است كه خانواده‌اش را در طبقه متوسط و در بهترین حالت متوسط رو به بالا قرار دهد.

اما چرا همچنان درآمد پزشكان درجامعه، افسانه‌یی تلقی می‌شود؟ پاسخ ساده است: چون برخی از پزشكان درآمدهای افسانه‌یی دارند.

تجارت، كسب و كاری است كه صاحبان آن بیشترین درآمد را در جامعه ایرانی دارند. درآمدی كه علی الخصوص در زمان دولت احمدی‌نژاد به رقم‌هایی نجومی رسید. طبیعی است پزشكانی كه در عرصه تجارت باشند نیز درآمدهایی نجومی دارند. تجارتی كه به لطف كم كشش بودن كالای سلامت، سود خوبی برای صاحبان خود رقم می‌زند. البته اگر سلامت را در شمار كالا به حساب آوریم.

 توزیع نابرابر درآمد، بیماری نظام سلامت

تجاری شدن درمان، مساله‌ای‌است كه بارها در كشور خبر ساز شده است. اما جنجال تازه در این مورد، چند روز پیش آغاز شد. هنگامی كه نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، با لحنی تند به انتقاد از تبعیض در توزیع درآمد نظام سلامت پرداخت.

به گزارش خانه ملت، مسعود پزشكیان با انتقاد از تفاوت پرداختی به پزشكان، ادامه داد: «چرا باید در یك سیستم برخی از اعضای هیات علمی یا درمانی در رشته‌های مشخص حقوق صد میلیونی دریافت كنند.»پزشكیان با بیان اینكه برخی پزشكان در كشور درآمد دو میلیون تومانی در ماه دارند، گفت: «حال این سوال مطرح است كه چرا تفاوت درآمد پزشكان از دو تا صد و حتی ۱۵۰میلیون در ماه است، البته همین پزشكان با حقوق میلیونی اگر در بخش خصوصی كار كنند حقوق‌های یك میلیاردی هم دریافت خواهند كرد در حالی كه در هیج جای دنیا وضعیت پرداخت بدین شكل نیست.»

وی با تاكید بر اینكه مكانیسم پرداخت باید یكسان باشد، گفت: «تفاوت حقوق به میزان دو یا سه برابر شاید پذیرفتنی باشد اما تفاوت به میزان ۱۰ تا ۲۰ برابر بین حقوق‌های دریافتی پزشكان پذیرفتنی نیست، در این زمینه مسوولان به جای سیاه نمایی باید جسارت داشته و به مردم حقیقت را بگویند.»

پزشكیان، پیش‌تر نیز به انتقاد از تفاوت پرداخت میان كاركنان نظام سلامت پرداخته و گفته بود: «در كشور ما یك پزشك با چهار ساعت كار در بیمارستان 100میلیون تومان و یك پرستار با 40ساعت كار یك‌میلیون تومان به دست می‌آورد.»

 مالیات پلكانی، درمان درآمدهای نجومی

اما واكنش جامعه پزشكی به حساسیت‌های تازه درباره دستمزدهای پزشكان چه بود؟ یكی از جالب‌ترین اظهارنظرها، مربوط به رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است كه پیشنهاد اخذ مالیات پلكانی از پزشكان را داد.

به گزارش ایرنا، علی نوبخت حقیقی در نشستی در جمع برخی متخصصان پزشكی كشور گفت: «مدتی است كه بعد از اعلام درآمدهای نجومی، مدیران، درباره درآمد پزشكان در رسانه‌ها و در محافل مختلف صحبت می‌شود، شورای عالی حقوق و دستمزد سقف درآمد معاونان رییس‌جمهوری و وزرا را 10میلیون تومان اعلام كرده و گفته است كه درباره سقف درآمد پزشكان به زودی تصمیم می‌گیرد. اگر صبر كنیم و اجازه دهیم این شورا درباره سقف درآمد پزشكان عددی را اعلام كند و اگر پیش دستی نكنیم و حرفی نزنیم و نسبت به این موضوع حساس نباشیم، ممكن است عددی را اعلام كنند كه مشكل ساز باشد و كل نظام سلامت مختل شود.»

نوبخت افزود: «پیشنهاد ما در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس این است كه مالیات پلكانی به درآمد پزشكان بسته شود. به عنوان مثال اگر درآمد پزشكی تا 30میلیون تومان در ماه بود، درصدی از آن به عنوان مالیات اخذ شود، اگر درآمد او بین 30 تا 50میلیون تومان بود این درصد بیشتر شود و اگر بین 50 تا 80میلیون تومان بود، 70درصد آن به عنوان مالیات كسر شود، به این ترتیب نظمی در زمینه درآمد پزشكان ایجاد می‌شود و مشابه روشی است كه در كشور همسایه تركیه نیز ایجاد می‌شود.»

 هرچه قانون گذار بگوید

یك روز بعد از پیشنهاد نوبخت، قائم‌مقام وزیر بهداشت به آن واكنش نشان داد و اعلام كرد كه در حال حاضر نیز مالیات پلكانی از درآمد پزشكان اخذ می‌شود. به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی درباره مالیات 70درصدی بر درآمد پزشكان، ضمن تشكر از كمیسیون بهداشت و درمان گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت درخصوص سیستم پرداخت به پزشكان پلكانی‌است كه در حال حاضر نیز اجرا می‌شود. طبق این سیستم زمانی كه كاركرد پزشكان به 40میلیون تومان رسید از هر مبلغی كه بیشتر از آن دریافت می‌كنند 55درصد كسر می‌شود. از رقم باقی‌مانده نیز 20درصد مالیات كم می‌شود. این تصمیم برای افراد بخش دولتی اعمال می‌شود.»

«تعادل» برای آگاهی از جزییات این مالیات، با عباس زارع ن‍ژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تماس گرفت. زارع‌نژاد در جواب این سوال كه خلأ بین مالیات 55درصدی و 70درصدی چگونه قرار است پر شود گفت: «تغییر این مالیات در اختیار قانون گذار است. بی‌شك اگر در قانون مالیات میزان مالیات از 55درصد به 70درصد افزایش پیدا كند، وزارت بهداشت نیز آن را اعمال خواهد كرد. حریرچی همچنین درباره ناكارآمدی نظام مالیاتی برای كاهش شكاف درآمدی در نظام سلامت گفت: در بخش دولتی، مالیات پیش از توزیع درآمد اخذ شده كه كارایی نظام مالیاتی را افزایش می‌دهد. اما اخذ مالیات در بخش خصوصی برعهده سازمان امور مالیاتی است كه ارتباطی با وزارت بهداشت ندارد.

«تعادل» همچنین تلاش كرد برای آگاهی از نظر جامعه پزشكان، با سازمان نظام پزشكی ارتباط برقرار كند، اما مسوولان این سازمان حاضر به گفت‌وگو با این رسانه نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha