دبیرکل خانه پرستار، نسبت به تبعات تکرار پرداخت های فراتر از سقف شورای حقوق و دستمزد در نظام سلامت هشدار داد و گفت: در همه جای دنیا، اختلاف پرداختی ها کمتر از ۳ برابر است.

تبعات تکرار پرداخت های نجومی پزشکان

سلامت نیوز:دبیرکل خانه پرستار، نسبت به تبعات تکرار پرداخت های فراتر از سقف شورای حقوق و دستمزد در نظام سلامت هشدار داد و گفت: در همه جای دنیا، اختلاف پرداختی ها کمتر از ۳ برابر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمد شریفی مقدم  به موضوع اختلاف پرداختی پرستار و پزشک در ایران و سایر نقاط دنیا اشاره کرد و افزود: بزرگترین معضل و تهدید نظام سلامت کشور، اختلاف فاحش پرداخت هایی است که انجام می شود. در حالی که در همه جای دنیا، این پرداخت ها بر اساس شاخص های خاصی تعیین می شود.

وی با عنوان این مطلب که پرداختی ها می بایست بر اساس اسناد بالادستی و الگو گرفتن از کشورهای موفق در این زمینه انجام شود، گفت: پرداخت ها در کشور نباید با شرع و اصول و اعتقادات ما در تضاد باشد.

شریفی مقدم با بیان این مطلب که اختلاف پرداخت ها در همه جای دنیا بیشتر از ۳ برابر نیست، افزود: تفاوت پرداختی یک متخصص با پرستار در آمریکا ۲.۷ برابر، آلمان ۲.۵ ، اسپانیا ۱.۶، فرانسه ۲.۶ ، نروژ ۲.۷، انگلیس ۲.۳ ، استرالیا ۲.۲ ، آفریقای جنوبی ۲.۵ و عربستان سعودی ۱.۵ برابر است.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم از عرف دنیا مستثنی باشیم، تصریح کرد: البته در سیاست های کلی نظام سلامت که رهبری ابلاغ فرموده اند، بر شفاف سازی هزینه ها و درآمدها تاکید شده است. ضمن اینکه با توجه به اتفاقات اخیر در موضوع پرداخت های نجومی، روسای سه گانه قوا متفق القول بر متعادل سازی پرداختی ها بر اساس تعیین در شورای حقوق و دستمزد تاکید کرده اند.

شریفی مقدم ادامه داد: انتظار می رود شورای حقوق و دستمزد بر اساس تاکیدات رهبری و مسئولین نظام، سقف پرداختی برای پزشکان را رعایت کند و اجازه ندهد اختلاف پرداختی ۱۰ تا ۲۰ برابری پزشک و پرستار دوباره تکرار شود.

وی افزود: آنچه مسلم است، تکرار پرداختی های نجومی، می تواند این شائبه را به دنبال داشته باشد که قدرتی بالاتر از قوای سه گانه برای پرداختی های تصمیم می گیرد.

شریفی مقدم با اشاره به اظهارات مسئولین وزارت بهداشت که عنوان کرده اند متوسط پرداختی متخصص در بخش دولتی ۱۳ میلیون تومان است، گفت: سقف پرداختی ها نباید بالاتر از این ارقام باشد.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه بیشترین بار خدمات به بیماران بیمارستان ها بر دوش دستیاران و پرستاران است، اظهارداشت: نباید به بهانه کمبود متخصص شاهد تکرار پرداخت های چند ده میلیونی باشیم و اگر با کمبود متخصص مواجه هستیم، اجازه بدهیم از خارج متخصص بیایید و با حقوق بسیار پایین در هر نقطه از کشور، خدمت کند.

شریفی مقدم، اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه یک متخصص به جای ۵ متخصص کار می کند را رد کرد و گفت: من معتقدم اگر پزشک متخصص در بخش دولتی تنها ساعت موظف خودش را کامل کار کند، مشکلی در ارائه خدمات به بیماران نخواهیم داشت. زیرا، قاطبه آنها در شیفت های موظفی خودشان حضور ندارند و تنها «مهر» آنها پای برگه ویزیت بیمار زده می شود.

وی با تاکید بر حمایت جامعه پرستاری از اظهارات سران قوا در برخورد با پرداخت های نجومی، تصریح کرد: تکرار پرداخت های نجومی و اختلاف بالای ۴ برابری در پرداخت های نظام سلامت، تبعات خوشایندی نخواهد داشت.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha