خبر‌های ضد و نقیضی که در آخرین ساعات روز چهارشنبه درباره ریزش تونل مترو و گرفتار شدن کارگران زیر آوار منتشر شده بود، در روز‌های پنجشنبه و جمعه تایید شد. طی دو روز گذشته به دنبال انتشار اخبار و اظهار نظر‌های مختلف بالاخره مشخص شد که چهار کارگر در جریان حادثه مترو کیانشهر جان خود را از دست داده‌اند.

پس لرزه های مرگ کارگران بر اثر ریزش تونل مترو

سلامت نیوز: خبر‌های ضد و نقیضی که در آخرین ساعات روز چهارشنبه درباره ریزش تونل مترو و گرفتار شدن کارگران زیر آوار منتشر شده بود، در روز‌های پنجشنبه و جمعه تایید شد. طی دو روز گذشته به دنبال انتشار اخبار و اظهار نظر‌های مختلف بالاخره مشخص شد که چهار کارگر در جریان حادثه مترو کیانشهر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه می نویسد: این حادثه که حداقل شش مصدوم داشت واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت، چنانکه علاوه بر اظهار نظر رسمی معاون شهردار تهران و رئیس و چند نفر از اعضای شورای شهر، شهردار تهران نیز در پستی اینستاگرامی به ماجرا واکنش نشان داد. حوادثی که این روز‌ها در پایتخت رخ می‌دهد و در مواردی به کشته شدن تعدادی از شهروندان می‌انجامد زنگ خطر را به صدا درآورده و به نظر می‌رسد در این زمینه باید با دقت و وسواس بیشتری عمل کرد.

انتشار خبر «ریزش در تونل مترو کیانشهر» در عصر چهارشنبه مردم را ناراحت و نگران کرد، تا جایی که در نهایت مشخص شد که چهار کارگر در این حادثه کشته شدند. روز گذشته معاون شهردار تهران اعلام کرد که در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه کارگران مشغول برداشتن سگمنت‌های دستگاه حفاری مترو(TBM) بودند که چند سگمنت روی بیل مکانیکی می‌ریزد. مازیار حسینی در حالی جزئیات این حادثه را اعلام کرد که از ۱۰ نفر کارگری که در این محل مشغول به کار بودند، چهار نفر کشته و پنج نفر مصدوم شده بودند که به سرعت به مراکز درمانی منتقل شدند. این در حالی است که در ساعات اولیه پس از این حادثه شایعات زیادی درباره تعداد قربانیان حادثه منتشر شد. روز گذشته معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه هر حادثه‌ای برای ما قابل پذیرش نیست و ایمنی را خط قرمز خود قرار داده‌ایم، بیان کرد: در برخی از اخبار شایعه شده است که مامور اچ اس ای در محل حادثه نبوده، اما باید بگویم که این فرد جزو یکی از محبوس شدگان حادثه روز چهارشنبه بوده که تصاویر آن موجود است.

حسینی درباره این مساله که آیا عجله در ساخت مترو باعث این حادثه شده عنوان کرد: هیچ‌گاه ایمنی را فدای سرعت نمی کنیم. او در مورد نحوه برداشتن رینگ‌ها توسط بیل مکانیکی افزود: عملیات برداشتن رینگ‌ها بسیار سخت است، اما حادثه رخ‌داده در کیانشهر بسیار عجیب و نادر بوده است. معاون شهردار تهران با بیان اینکه پس از ریزش رینگ‌ها ۱۰ الی ۱۵ نفر در فضای کارگاه حاضر بودند که حدود ۱۰ نفر از آنها از جمله مامور «اچ اس ای» محبوس می‌شود، عنوان کرد: شش نفر از این افراد نجات پیدا کرده، اما چهار نفر از کارگران از جمله راننده بیل مکانیکی و کمک آن در لحظات ابتدایی جان خود را از دست می‌دهند. حسینی خاطرنشان کرد: خبرهای کذبی پس از این حادثه در فضاهای خبری غیر رسمی منتشر شد؛ اخباری که آمار و ارقام اشتباه اعلام می‌کرد و کاملا متناقض بود؛کدهایی که این حادثه را با حوادث دیگر همانندسازی می‌کرد؛ کلیدواژه ریزش یا بزرگ کردن واقعه، شرطی کردن جامعه بر روی برخی از واژه‌ها و اعلام خبرهایی که به نقل از کسانی بود که مسئولیتی در این زمینه نداشتند. در این حادثه نیز از تکنیک دروغ هر چه بزرگ‌تر، باورپذیرتر استفاده شد تا آنجا که اعلام شد تا ۷۰ نفر فوتی و مفقودی داشتیم. به گزارش مهر، او مطرح کرد: احتمال خطای انسانی نیز وجود دارد، اما در حال حاضر برای قطعی شدن تمامی احتمالات کمیته ای کارشناسی برای بررسی حادثه تشکیل شده است که امیدواریم تا هفته آینده گزارش نهایی در این زمینه تهیه و نتایج آن اعلام شود.


 واکنش‌های اینستاگرام
«متاسفانه این چندمین حادثه‌ای است که در ماه‌های گذشته با آن رو‌به‌رو شده‌ایم. هنوز چند ماهی از حادثه شهران و البته نشست‌های چندباره زمین که منجر به خسارت به شهروندان شد، نگذشته است و این بیانگر آن است که انجام عملیات عمرانی در شهر بیش از آنکه به سرعت در اقدام نیاز داشته باشد، به دقت در انجام کار کارشناسی محتاج است.» این اظهار نظر واکنش اینستاگرامی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر به حادثه کیانشهر بود که روز گذشته انجام شد. احمد حکیمی پور ضمن اشاره به تلاش‌های شهردار تهران برای تغییر چهره پایتخت بر این نکته تاکید کرد که نباید تاملات کارشناسی برای کسر خطاهای انسانی و محاسباتی هیچ گاه فدای سرعت شود، چرا که همه ما در برابر تامین امنیت شهروندان در کنار توسعه شهر مسئولیت داریم و باید راهبردهای درست تدوین و راهکارهای مناسب برای دستیابی به این هدف مهم اجرایی شوند. همچنین محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز به دنبال حادثه کیانشهر در صفحه اینستاگرامش ضمن تقدیر از افرادی که در رونق و آبادانی کشور نقش بسزایی دارند، نوشت: «عصر چهارشنبه چهار کارگر شریف در حادثه‌ای در کارگاه مترو کیانشهر جانشان را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند. از خداوند بزرگ برای درگذشتگان طلب آمرزش می‌کنم و امیدوارم مجروحان این حادثه سریع‌تر بهبود یابند. دوستان من در شهرداری در تلاش برای رسیدگی همه جانبه به بازماندگان و مجروحان این حادثه هستند؛ هرچند این فقدان‌ها قابل جبران نیست. هیات بررسی موظف‌اند هرچه زودتر علت این اتفاق را بیابند و برای جلوگیری از اتفاقات مشابه از هیچ کاری فروگذار نکنند.»


 ورود شورای شهر تهران به حادثه کیانشهر
با توجه به اینکه ریزش در تونل مترو کیانشهر از جنبه‌های مختلف مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است، شورای شهر نیز به نوبه خود به این مساله ورود یافته و به موضوع امنیت کار کردن در مترو نیز توجه کرده است، تا جایی که روز گذشته رئیس شورای شهر در مورد حادثه روز چهارشنبه اظهار کرد: عملیات عمرانی در ساخت ایستگاه در جریان بوده که با توجه به سست بودن خاک این حادثه رخ داده است. بنا به گفته مهدی چمران هنوز علت حادثه مشخص نیست و نیاز به بررسی دارد؛ اما شورای شهر تهران به موضوع ورود خواهد داشت و در این مورد توضیح خواهیم خواست.


 علت همه حوادث سهل‌انگاری نیست
بروز چنین حوادثی مطالباتی مردمی را به دنبال دارد، چرا که جان آدمی در آن دخیل است و ممکن است این اتفاق در مترو برای مسافران نیز پیش بیاید. کیفیت بیش از هر چیز در انجام پروژه‌های عمرانی درخواست مردم است، اما گاهی اوقات حوادث ناشی از خطاهای انسانی نیست، تا جایی که یک عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همه اتفاقات را نمی‌توان با قید سهل انگای در فعالیت‌ها همراه ساخت. به گفته ابوالفضل قناعتی نمی‌توان و نباید به راحتی از این اتفاقات بگذریم، باید علت یابی در این مورد در شورای شهر و توسط دیگر نهادهای مرتبط انجام شود و از شهرداری بخواهیم که درباره این حوادث توضیح دهد. اگر مشخص شود ضعف مدیریت باعث این اتفاق شده قطعا با مدیران مرتبط با حادثه برخورد می کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha