شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 19267

پزشکان 6 عضو حیاتی روده بزرگ و کوچک، معده، کبد، طحال و پانکراس دختری جوان را از بدن اون خارج کردند.

اخیرا اعلام شده که طی یک عمل جراحی انجام شده روی دختری جوان، حدود 6 ارگان از بدن وی خارج شده است. در چنین شرایطی ایا امکان حیات وی وجود دارد یا لازم است که سریعا پیوند عضو انجام شود؟
به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،طبق این خبر اعلام شده که روده بزرگ و کوچک، معده، کبد، طحال و پانکراس این دختر جوان خارج شده است. اما کبد، روده بزرگ و کوچک وی جایگزین شده بود و بقیه ارگانها قابل استفاده نبوده است. به طور کلی می توان گفت که بین شش ارگان ذکر شده آنچه بیش از همه حیاتی می باشد کبد است که حتما نیاز به پیوند مدل سالم آن می باشد. لازم به ذکر است که تنها تکه ای سالم از کبد می توند تاثیر سازنده شگرفی داشته باشد و فرد را از مرگ نجات دهد. در مورد سایر ارگانها باید گفت که مثلا عدم وجود طحال و معده مشکلات کمتری ایجاد می کند. به طور کلی طحال فیلتراسیون سلولهای قرمز و سفید خون که دچار آسیب و فرسودگی شده است را انجام می دهد. همچنین به بدن علیه عفونت کمک می کند. اما ارگان لازم و ضروری نمی باشد. هزاران نفر در اطراف ما بدون طحال زندگی می کنند. به عنوان بخشی از سیستم ایمنی می توان گفت که طحال در ارتقا تولید آنتی بادی های بدن بعد از دریافت واکسن و یا در هنگام بروز عفونت عمل می کند. آنتی بادی ها مولکول هایی هستند که باکتری ها و ویروس ها را بلوکه کرده و مانع از ورود آنها به سلولهای سالم می شوند.  سیستم ایمنی بدون وجود طحال کارایی خود را حفظ می کند اما نه به طور موثر. در وضعیت های غیر اورژانسی پزشکان به بیمارانی که نیازمند طحال می باشند ایمنی سازی القا می کنند. با این نوع ایمنی سازی بدن قادر به تولید آنتی بادی خواهد بود.

همان طور که جراحان در این مورد انجام داده اند کیسه ای برای نگه داشتن غذا اختراع می شود که مثل معده عمل می کند.

اگر روده کوچک خارج شود و جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشود ، فرد قادر به خوردن و آشامیدن نخواهد بود.یک فرد بزرگسال طبیعی 20 فوت روده کوچک دارد که باعث جذب موثر کالری و مواد مغذی می شود. حداقل 5 فوت از این مقدار برای ادامه حیات ضروری است. اگر کمتر از این طول باقی بماند تغذیه تنها از طریق درون سیاهرگی امکان پذیر است.

مهم ترین عملکرد روده بزرگ بازجذب آب از ترکیبات باقی مانده غذا است. با توجه به این مسئله وجود آن حیاتی نمی باشد.

بسیاری از افراد امروزه بدون پانکراس زندگی می کنند و این مشکل بزرگی است. پانکراس مسئول تولید آنزیم های گوارشی و هورمونی می باشد. افرادی که فاقد غده پانکراس می باشند نیازمند تزریق مرتب انسولین جهت کنترل سطح قند خون می باشند.

به طور کلی  افرادی مثل این دختر جوان باید نوع رژیم غذایی خود را با توجه به شرایطی که دارند تنظیم نمایند. مثلا تنها قادر به مصرف قندها و پروتئین های ساده و چربی های ضروری می باشند و بعلاوه باید آنزیم های هضم غذا را به صورت قرص دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha