مدیركل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با تاكید بر این كه حتی یك بار تجربه مصرف مواد مخدر همچون شیشه و تركیبات ناشی از آمفتامین‌ها تا هفت تا هشت سال در بدن باقی می‌ماند، گفت: حتی یك‌بار استفاده از این مواد هم می‌تواند اعتیادآور باشد و از مردم به ویژه جوانان می‌خواهیم از كسب این تجربه اجتناب كنند.

سن مصرف دخانیات در كشور به12 تا 13 سالگی رسیده است
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر فرهاد اقطار در نشست خبری روز یكشنبه با بیان این مطلب به ارائه آمار عملكرد حدود یك ساله خط ملی اعتیاد (09628) كه به صورت رایگان خدمات مشاوره‌ای، درمان و پیشگیری از اعتیاد را ارائه می‌كند، پرداخت.

از اسفند سال گذشته تا پایان بهمن امسال 479 هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفتند

تنها 25 درصد تماس گیرندگان را مصرف‌كنندگان تشكیل می‌دهند

وی با بیان این كه از اسفند ماه سال گذشته تا پایان بهمن ماه امسال 479 هزار نفر با این خط تماس گرفته‌اند، تصریح كرد: 80 درصد تماس‌ها موفق بوده كه در این میان 68 درصد تماس گیرندگان را زنان و 32 درصد را مردان تشكیل داده‌اند.

به گفته مدیركل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور، 86 درصد تماس‌گیرندگان متاهل بوده‌اند و در این بین 43 درصد تماس گیرندگان دارای تحصیلات دیپلم و پیش‌دانشگاهی بوده و تحصیلات دبیرستان و راهنمایی در رده‌های بعدی تماس‌گیرندگان قرار داشته است.

وی 60 درصد زنان تماس گیرنده با این خط ملی را خانه‌دار خواند و یادآور شد: تنها 25 درصد تماس گیرندگان را مصرف‌كنندگان مواد مخدر تشكیل می‌دادند، لذا مابقی این افراد در رابطه با مسایل مربوط به همسران، برادر، پدر و غیره تماس برقرار كرده‌اند.

اقطارعنوان كرد: 3/45 درصد تماس گیرندگان را همسران، 25 درصد مادران، 15 درصد خواهران، 5/6 درصد پدر و 5/6 درصد برادر تشكیل می‌دادند.

مدیركل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با این گفته كه اغلب مشكلات طرح شده با تماس با خط ملی اعتیاد مربوط به زنانی می‌شود كه ازدواج كرده و متوجه اعتیاد همسران خود می‌شوند، بیان كرد: اغلب تماس‌ها صبح برقرار شده است و نشان می‌دهد كه زنان زمانی كه همسرانشان در خانه نیستند، بسیار راحت‌تر با این سامانه تماس برقرار می‌كنند، بنابراین از صدا و سیما نیز می‌خواهیم تا برنامه‌های مربوطه در زمینه‌ پیشگیری و درمان اعتیاد را بیشتر در زمان صبح پخش كند.

وی اظهار كرد: 76 درصد از تماس‌ها از تهران صورت گرفته و اغلب تماس گیرندگان در رابطه با مخدر شیشه سوالاتی را پرسیده‌اند.

اقطار با اشاره به این كه اولین سوالات مطرح شده پس از تماس با سامانه خط ملی اعتیاد با اولویت در مورد مخدر‌های تریاك، شیشه و كراك افغانی است، توضیح داد: استان فارس پس از تهران با 13 درصد بیشترین تماس گیرندگان را در برمی‌گیرد كه پس از فارس، استان كرمان با 3/11 درصد، یزد با 11 درصد، هرمزگان با هفت درصد و كرمانشاه با شش درصد بیشتر تماس گیرندگان را تشكیل می‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالیست كه درصد تماس‌ها از استان كهگیلویه و بویراحمد صفر و از سیستان و بلوچستان یك درصد است.

به گفته مدیركل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور، حدود 80 درصد سوالات مطرح شده در رابطه با مسایل درمانی اعتیاد بود كه در این بین سهم سوالات مربوط به پیشگیری اندك بوده است.

سن شیوع اعتیاد در كشور 29 تا 35 سال

سن مصرف دخانیات در كشور به 12 تا 13 سالگی رسیده است

وی گفت: در حالی كه سن شیوع اعتیاد در كشور بر اساس آمار و داده‌های سال 86، 29 تا 35 سال است، سن مصرف دخانیات در كشور به 12 تا 13 سالگی رسیده كه كودكان در این سن اولین پك زدن به سیگار را تجربه می‌كنند.

مدیركل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور دریچه ورود به اعتیاد در كشور را دخانیات ذكر كرد و با انتقاد از مصرف قلیان به صورت علنی در پارك‌ها و قهوه‌خانه‌ها آن هم توسط والدین در حضور فرزندانشان، خاطرنشان كرد: متاسفانه استفاده از قلیان آن هم به صورت علنی آسیب‌های زیادی وارد كرده و فرهنگ خانواده‌ها را تغییر می‌دهد، چرا كه با استفاده از قلیان توسط والدین الگوی فرهنگی نامناسبی ترویج می‌یابد كه این امر باعث بی‌تاثیر شدن اقدامات فرهنگی در زمینه‌ پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر می‌شود.

اقطار ضمن یادآوری آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 86 تعداد معتادان كشور را یك میلیون و 200 هزار نفر خواند در حالی كه گفت در این آمار، آمار سایر اعتیادها همچون مصرف الكل ذكر نشده است، اضافه كرد: این در حالیست كه 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی از مخدر استفاده می‌كنند.

وی ادامه داد: حدود شش درصد این معتادان را زنان و 94 درصد را مردان تشكیل می‌دهند.

برای حدود 111 كمپ مجوز و پروانه فعالیت صادر شده است

 مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور ضمن اشاره به اصلاح دستورالعمل‌ كمپ‌های ترك اعتیاد اعلام كرد: برای حدود 111 كمپ مجوز و پروانه فعالیت صادر شده است، این در حالیست كه پرونده‌ صدور مجوز برای 40 تا 50 كمپ نیز در حال بررسی است.

وی با اشاره به آمار عملكرد 9 ماهه 77 كمپ مجاز اظهار كرد: این تعداد بیش از 15 هزار و 300 نفر را پوشش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، اقطار در مورد برخورد نیروی انتظامی با كمپ‌های ترك اعتیاد غیرمجاز و فاقد پروانه فعالیت نیز، تصریح كرد: 95 درصد از كمپ‌های ترك اعتیاد غیرمجاز هستند و این در حالیست كه فرصت آن‌ها برای دریافت مجوز تا پایان امسال بود، لذا از سال آینده نیروی انتظامی موظف به تعطیلی و برخورد با این گونه كمپ‌هاست.

وی دلیل اصلی تعطیلی كمپ‌های غیرمجاز را استفاده از روش‌های غیرقانونی و غیراصولی برای ترك اعتیاد خواند و گفت: در این گونه كمپ‌ها معتادان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی مواردی از قتل و مسایل جنسی نیز اتفاق افتاده است، لذا سازمان بهزیستی نسبت به این گونه كمپ‌ها هیچ گونه تعهدی نداشته و در برابر حوادث روی داده پاسخگو نیست.

مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با انتقاد از این كه برخی دستگاه‌ها و خیران از كمپ‌های غیرمجاز حمایت می‌كنند، اضافه كرد: استفاده از روش‌هایی همچون انداختن معتادان در آب سرد و یا بستن آن‌ها را قبول نداریم. این در حالیست كه چندین سال است كه صاحبان كمپ‌های غیرمجاز در باغات و مكان‌هایی كه خیران در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، فعالیت می‌كنند.

وی تعداد كمپ‌های غیرمجاز شناسایی شده را حدود یكهزار كمپ اعلام كرد.

وی در این باره افزود: بر اساس دستورالعمل‌ موجود كمپ‌های ترك اعتیاد زنان و مردان همچون شلترها باید از یكدیگر جدا باشند، به طوری كه در حال حاضر از 111 كمپ مجاز، چهار كمپ ویژه زنان در كشور فعال است.

 خبرنگاری در مورد تعداد محصلان معتاد در آموزش و پرورش سوال كرد كه مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به این موضوع از خبرنگاران خواست تا این آمار را از آموزش و پرورش سوال كنند.

وی با اشاره به آنچه از طریق رسانه‌ها مطلع شده است، تاكید كرد: سیستمی در آموزش و پرورش وجود دارد كه بر اساس آن هر دانش‌آموزی كه معتاد شود، اخراج می‌شود كه ما این موضوع را قبول نداریم، چرا كه با اخراج دانش‌آموز، وی وارد مدرسه دیگری شده و یا به اجتماع وارد می‌شود، بنابراین از تعداد معتادان كاسته نمی‌شود.

اقطار با تاكید بر این كه این در حالیست كه چنین دانش‌آموزانی باید تحت درمان و مشاوره قرار گیرند، عنوان كرد: آمارهای ارائه شده در سال 86 حاكیست كه اكثر معتادان دارای تحصیلات پایین بوده و یا این كه جزو ترك تحصیل‌كرده‌ها هستند، این در حالیست كه باید این امر را مد نظر قرار داد كه وقتی دانش‌آموزی از مدرسه اخراج می‌شود، دسترسی به وی به منظور پوشش درمانی مشكل‌تر و آسیب‌های وارده به وی جدی‌تر می‌شود.

برنامه درمانی برای محصلان معتاد تعریف شود

وی از مسوولان خواست تا برنامه‌ درمانی برای دانش‌آموزان معتاد تعریف كنند، چرا كه چنین برنامه و یا سیاستی در مورد محصلان معتاد وجود ندارد.

مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در ادامه این بحث به تهیه پیش‌نویس طرح جامع ملی پیشگیری از اعتیاد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره كرد كه این طرح وظایف دستگاه‌های مختلف در امر پیشگیری از اعتیاد را شفاف و مشخص می‌كند، لذا آن‌ها دیگر نمی‌توانند از وظایفی كه بر عهده آن‌ها گذارده شده شانه خالی كنند.

وی در ادامه با تاكید بر این كه دیگر توزیع بروشورهای آموزشی پیشگیری از مواد مخدر در مدارس جوابگو نیست، لذا این بروشورها را جمع‌آوری كردیم، خاطر نشان كرد: گفته می‌شود حتی سوء مصرف و عوارض مواد مخدر را در مدارس عنوان نكنید، چرا كه باعث برانگیخته شدن حس كنجكاوی دانش‌آموزان می‌شود.

اقطار در عین حال شایع‌ترین علت بروز اعتیاد را كنجكاوی و لذت و تفریح با استفاده از مصرف مواد مخدر ذكر كرد و ادامه داد: به همین دلیل كه ترویج برنامه‌های سلامت محور، ارائه مشاوره، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، شناسایی آسیب دیدگان و ارجاع آن‌ها و غیره به عنوان رویكرد جدید، جایگزین توزیع بروشور شده است.

افزایش تعداد دستگاه‌های خودپردازهای سرنگ به 10 دستگاه

افزایش تعداد دستگاه‌های خودپردازهای سرنگ به 10 دستگاه در مراكز كاهش آسیب‌ (DIC) و فعال شدن آن‌ها تا پایان امسال از دیگر مسایل طرح شده توسط مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور بود.

وی با بیان این كه این دستگاه‌ها در حال حاضر به صورت پایلوت تنها در استان تهران راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: پس از بررسی‌ و ارزیابی‌های لازم درباره اجرای طرح پایلوت یاد شده این طرح می‌تواند به برخی از استان‌های دیگر كه اعتیاد تزریقی در آنجا نیز بالاست، منتقل شود كه در این زمینه در انتظار نتایج ارزشیابی دستگاه‌های خودپرداز توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم تا این برنامه را در دستور كار قرار دهیم.

امسال یك میلیارد تومان یارانه‌ به مراكز ترك اعتیاد پرداخت شده است

 اقطار با بیان این كه در 9 ماهه نخست امسال 25 مركز دولتی درمان اعتیاد با روش سم‌زدایی بیش از هشت هزار و 700 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند، عنوان كرد: امسال یك میلیارد تومان از محل اعتبارات بهزیستی به منظور پرداخت یارانه‌ به مراكز ترك اعتیاد ارائه شده است.

وی تعداد مراكز غیر دولتی درمان اعتیاد را 734 مركز خواند كه این مراكز در مجموع بیش از 167 هزار و 100 نفر را پذیرش كرده است.

مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در عین حال تعداد مراكز بستری غیردولتی را 36 مركز عنوان كرد كه در 9 ماهه ابتدای امسال بیش از پنج هزار و 900 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در عین حال تعداد مراكز بستری غیردولتی را 36 مركز عنوان كرد كه در 9 ماهه ابتدای امسال بیش از پنج هزار و 900 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

به گفته وی این در حالیست كه بیش از دو هزار و 700 نفر نیز با استفاده از روش MMT در مراكز دولتی و بیش از 66 هزار و 500 نفر به وسیله بخش خصوصی تحت درمان قرار گرفته‌اند.

ارائه آمار و عملكرد مراكز گذری كاهش آسیب (DIC ) از دیگر موضوعات طرح شده توسط اقطار بود.

وی در این زمینه گفت: با وجود 95 مركز گذری در 9 ماهه امسال بیش از 31 هزار و 700 نفر تحت پوشش برنامه‌های آموزشی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر قرار گرفتند.

به گفته مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور این در حالیست كه 161 تیم سیار نیز با ورود به محل‌ پاتوق معتادان تزریقی و ارائه آموزش‌های لازم و با جلب اعتماد آن‌ها را به مراكز كاهش آسیب ارجاع می‌دهند.

وی تعداد جمعیت تحت پوشش تیم سیار را بیش از 23 هزار و 700 نفر اعلام كرد.

اقطار با اشاره به وجود 34 شلتر (سرپناه شبانه معتادان) نیز ، یادآور شد: این تعداد دارای 926 تخت بوده و بیش از 15 هزار و 700 نفر در 9 ماهه ابتدای امسال تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، بیشترین شلترهای موجود در استان‌های تهران، خراسان رضوی و كرمان قرار دارند.

مدیر كل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با تاكید بر این كه 60 درصد از معتادان در حال درمان با استفاده از مراكز سرپایی، بستری، شلترها و كمپ‌ها توسط بهزیستی پوشش داده می‌شوند، خاطر نشان كرد: استفاده از روش سم‌زدایی باعث پاكی 35 تا 40 درصدی معتادان می‌شود كه استفاده از این روش به تنهایی ارزشی ندارد.

وی به ارائه روش‌های حمایتی پس از خروج معتادان از مراكز سم‌زدایی تاكید كرد و یادآور شد: در غیر این صورت استفاده از روش یاد شده به نوعی هدر دادن اعتبار و پول است.

 اقطار در این نشست خبری خود همچنین به ارائه برنامه مصون سازی كودكان در برابر اعتیاد در مهدهای كودك، محیط‌های محله شهری، محیط‌های كاری و آموزشی نیز اشاره كرد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha