وجود مخدر در تنباکوهای میوه ای، موضوعی است که در چند وقت اخیر حسابی خبر ساز شده و بر همین اساس وزارت بهداشت می گوید از اول مهرماه استفاده از تنباکوهای معطر ممنوع می‌شود؛ اما از سوی دیگر پلیس وجود هرگونه مخدر در تنباکوهای کارخانه ای را تکذیب کرده تا رییس اتحادیه قهوه خانه دارها از وضعیت موجود شاکی باشد و می گوید:ادعای وزارت بهداشت ثابت نشود، از آنها شکایت می کند.

یک بام و دو هوای قلیان

سلامت نیوز: وجود مخدر در تنباکوهای میوه ای، موضوعی است که در چند وقت اخیر حسابی خبر ساز شده و بر همین اساس وزارت بهداشت می گوید از اول مهرماه استفاده از تنباکوهای معطر ممنوع می‌شود؛ اما از سوی دیگر پلیس وجود هرگونه مخدر در تنباکوهای کارخانه ای را تکذیب کرده تا رییس اتحادیه قهوه خانه دارها از وضعیت موجود شاکی باشد و می گوید:ادعای وزارت بهداشت ثابت نشود، از آنها شکایت می کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نسل فردا در ادامه می نویسد: از سوی دیگر وزارت بهداشتی ها هنوز سر حرفشان هستند.مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت، استفاده از عطر و طعم در تنباکوها را مصداق تبلیغ مواد دخانی دانست و افزود: وقتی از این مواد در تنباکوهای ساده استفاده می‌شود، نرمی دود حاصل از مصرف قلیان احساس خوشایندی در فرد ایجاد و او تصور می‌کند مشکلی ایجاد نخواهد شد. از طرف دیگر، به تنباکوها اسانس‌های شیمیایی به نام میوه‌های پرفایده‌ای مثل سیب و پرتقال می‌زنند که افراد تصور کنند برای آنها خاصیت دارد. این اقدام گمراهی محض است.

ثابت نکنند، شکایت می کنیم
محسن نظری، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی با اشاره به اینکه هیچ گزارشی از وجود مواد مخدر در قلیان‌ها ارایه نشده است، گفت: در صورت عدم اثبات این مسئله از وزارت بهداشت به دلیل اتهام وارده شکایت می‌کنیم.
نظری با اشاره به اینکه مسئله‌ وجود مواد مخدر در قلیان‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است، بیان کرد: در صورت عدم اثبات این مسئله از وزارت بهداشت به عنوان نهادی که این مسئله را عنوان کرده است و به صنف قهوه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی اتهام وارد کرده، شکایت خواهیم کرد و در حال حاضر نیز موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به مسئله عنوان شده توسط بهداشت، نامه‌ای به رییس دایره مبارزه با مواد مخدر ناجا، معاونت وزارت بهداشت و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو زدیم تا اگر در خصوص اثبات این مسئله مدرکی وجود دارد، ارایه کنند، چرا که وجود مواد دخانی در قلیان‌ها مصداق بارز مواد مخدر است.
رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی با بیان اینکه پس از نامه ارایه شده به وزارت بهداشت، ناجا و سازمان غذا و دارو دو ماه است که هیچ پاسخی در این رابطه ارایه نشده است، گفت: دو ماه است که این نامه در اختیار مراجع اشاره شده قرار گرفته، اما هنوز هیچگونه پاسخی از سوی آنها جهت اثبات وجود مواد مخدر در قلیان‌ها داده نشده است. وزارت بهداشت عنوان کرده که متصدی وجود مواد مخدر در قلیان‌ها واحدهای صنفی هستند؛ ولی تاکنون چنین مسئله‌ای اثبات نشده است.
نظری ادامه داد: مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ دهد و مراجع ذیصلاح از جمله وزارت بهداشت و نیروی انتظامی، واحد صنفی مربوطه را پلمب نکنند؛ تا این لحظه که در حال پیگیری مسئله هستیم، حتی یک پرونده به مراجع قضایی ارسال نشده است.


پلیس: موادمخدر در تنباکو پیدا نشد
سردار مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر با اشاره به موارد مطرح شده در مورد آلودگی تنباکوی قلیان به موادمخدر گفت: ما موردی از تنباکوهای آغشته به مخدر را مشاهده نکرده‌ایم.
زاهدیان در مورد صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر وجود مخدر در تنباکوی قلیان گفت: ما نمونه برداری از بازار انجام دادیم؛ اما هیچ موردی از تنباکوهای آغشته به قلیان مشاهده نشد.
وی افزود: این موضوع به آن معنی نیست که بگوییم 100 درصد تنباکوها پاک هستند یا تنباکوی آغشته به مواد نداریم. بلکه آنچه ما نمونه برداری کردیم، نشان می‌دهد که موادمخدر در تنباکوهای بسته بندی وجود ندارد.رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: در برخی موارد گزارش‌هایی از تخلفات قهوه‌خانه‌ها داشتیم که مخدر را با تنباکو مخلوط می‌کردند که با آنها برخورد شده است.


تایید نمی کنیم!
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این زمینه عنوان کرده بود که وجود مواد مخدر در همه قلیان‌ها را تایید نمی‌کنیم. وی همچنین درباره جمع آوری قلیان‌های آلوده به مواد مخدر در قهوه‌خانه‌ها اظهار کرده بود: در اینکه قلیان یک مولفه در تضعیف سلامت جامعه است و می تواند جوانان ما را آلوده کند، شکی وجود ندارد؛ مواردی در گذشته دال بر وجود مواد مخدر در قلیان‌ها  گزارش شده است، اما اینکه هرنوع تنباکو یا موادی که در قلیان‌هاست آلوده به موادمخدر باشد را تایید نمی‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha