جراح عمومی و فلوشیپ جراحی گوارش بیمارستان بهارلو گفت: بالابودن مرگ و میر ناشی از تصادفات و سرطان در کشور، نقش جراحان عمومی را در مراکز درمانی دو چندان می‌کند.

جراحان عمومی، خط اول درمان در تصادفات و سرطان‌ها هستند

سلامت نیوز:جراح عمومی و فلوشیپ جراحی گوارش بیمارستان بهارلو گفت: بالابودن مرگ و میر ناشی از تصادفات و سرطان در کشور، نقش جراحان عمومی را در مراکز درمانی دو چندان می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر وحید معتمدی  با اشاره به اینکه جراحی عمومی یک رشته‌ای چند وجهی است، گفت: جراحان، خط اول درمان در حوادث (تصادفات، نزاع) و بلایای طبیعی هستند و با توجه به وسعت زمینه کاری خود غالبا در سایر بیماری‌ها مثل سرطان‌ها نقش پایه‌ای و مشاوره‌ای جدی دارند.

وی افزود: بالابودن آمار تصادفات و ابتلا به برخی سرطان‌ها در کشور، نقش جراحان عمومی در مراکز درمانی را به شکل جدی افزایش داده است. از طرفی در بسیاری از رشته‌های دیگر جراحی یا غیرجراحی، مشورت گرفتن از جراح عمومی یا حتی حضور جراح عمومی در برخی‌ جراحی‌ها نظیر جراحی زنان، ارتوپدی، مغز و اعصاب، اورولوژی و... ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تضعیف رشته جراحی عمومی، ضعف تمام رشته‌های پزشکی را به دنبال خواهد داشت، گفت: توسعه حوزه جراحی‌های مختلف منوط به رشد در رشته جراحی عمومی است.

معتمدی با تاکید بر اینکه هیچ رشته جراحی مستقل از جراحی عمومی نیست، افزود: چه در رشته‌های فوق تخصصی جراحی عمومی که در ادامه این رشته هستند مثل جراحی گوارش، لاپاراسکوپی، جراحی پلاستیک، قلب و غیره و چه رشته‌های مستقل از جراحی عمومی از جمله جراحی زنان، مغز و اعصاب، جراحی کلیه و مجاری ادرار، جراحی ارتوپدی و دیگر موارد، این مورد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان جراحی عمومی در تمام مسائل از جمله تروما نقش بسیار مهمی را در مراکز درمان ایفا می‌کنند. در واقع در فوریت‌های جراحی مانند تصادف، سیل، زلزله و غیره که شمار مصدومان بیش از یک نفر است، جراحان عمومی برای نجات جان مصدومین نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارند.

معتمدی افزود: در بخش‌های اورژانس، متخصصان جراحی عمومی اولین افرادی هستند که با بیمار روبرو می‌شوند و نقش بی‌بدیلی در درمان و بهبود بیماران دارند. مراجعه بیماران به بخش اورژانس به گونه‌ای است که بیمار و همراهان آن از شرایط روحی مناسبی برخوردار نیستند و این موضوع گاهی موجب رنجش متخصصان جراحی عمومی می‌شود.

به گفته معتمدی، در زمان بحران، حجم ضایعات وارده متعدد و متکثر است و پزشکی می‌تواند کارآمد باشد که بتواند بیماری‌های مختلف را اداره کند. به عبارتی یک جراح عمومی باید از قفسه صدری، قلب و کلیه گرفته تا سیستم گوارشی و ... اطلاعات اداره یک بیمار اورژانسی را داشته باشد.

وی در پایان گفت: با توجه به این مسایل می‌توان به اهمیت رشته جراحی عمومی و حفظ جایگاه آن به عنوان زیربنای تمام رشته‌های جراحی پی برد و اقدامات لازم را در این راستا انجام داد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha