یک رادیولوژیست تاکید کرد: به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری تنها سونوگرافی برای غربالگری دوران جنینی، مشاهده اندام‌ها، موقعیت جنین و مایع درون رحم را انجام دهند.

سلامت نیوز:یک رادیولوژیست تاکید کرد: به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری تنها سونوگرافی برای غربالگری دوران جنینی، مشاهده اندام‌ها، موقعیت جنین و مایع درون رحم را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر کوروش عبدالهی‌فرد، رادیولوژیست با توجه به گسترش انجام سونوگرافی‌های غیرضروری دوران بارداری گفت: به طور کلی هیچ اجباری برای انجام سونوگرافی بارداری وجود دارد اما به افراد توصیه می‌شود در طول دوره بارداری چهار بار برای انجام سونوگرافی در زمان‌های مقرر مراجعه کنند.

وی افزود: در مجموع سونوگرافی برای غربالگری دوران جنینی، مشاهده اندام‌ها، موقعیت جنین و مایع درون رحم به زنان باردار توصیه می‌شود.
متاسفانه انجام مداخلات پزشکی غیرضروری برای برخی افراد به تفریح تبدیل شده است
 
عبدالهی‌فرد با توجه به اینکه برخی از پزشکان انجام دفعات مکرر سونوگرافی را بی‌خطر اعلام کرده‌اند، یادآور شد: انجام دفعات زیاد سونوگرافی به معنای بی‌خطر بودن مطلق آن نیست بلکه بدان معناست که مضرات آن کم‌تر از فواید آن است. نشستن در صف انتظار سونوگرافی، استرس نتایج آن و ... از عوارض احتمالی روحی و جسمی سونوگرافی است به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود در این دوران حتی خود را در معرض کم‌ترین استرس‌ها نیز قرار ندهند.

این عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران در ادامه با اشاره به افزایش تجمل‌گرایی در سونوگرافی دوران بارداری عنوان کرد: اخیرا خانواده‌ها علاوه بر تهیه آلبوم از نتایج سونوگرافی اقدام به فیلمبرداری و تصویربرداری از سونوگرافی و اولین تصویر جنین خود می‌کنند که این امر زمان انجام سونوگرافی را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن، افراد برای تکمیل آرشیو خود به دفعات مکرر و غیرضروری مراجعه می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه انجام مداخلات پزشکی غیرضروری برای برخی افراد به تفریح تبدیل شده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha