یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 192782

نمایندگان مردم تهران در خانه ملت با یادآوری فرونشست های اخیر زمین در مناطق مختلف تهران، وضعیت پایتخت را بحرانی خواندند و بر این نکته تاکید کردند که باید راهکار جدی برای رفع معضلات پایتخت مدنظر قرار گیرد.

تهران روی گسل بحران

سلامت نیوز:نمایندگان مردم تهران در خانه ملت با یادآوری فرونشست های اخیر زمین در مناطق مختلف تهران، وضعیت پایتخت را بحرانی خواندند و بر این نکته تاکید کردند که باید راهکار جدی برای رفع معضلات پایتخت مدنظر قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،؛ فرونشست زمین در منطقه شهران، ایجاد گودال در خیابان رجب نیا در منطقه شوش، نشست زمین در غرب تهران در محدوده خیابان پیامبر (ص) و نشست محوطه کارگاهی مترو در ایستگاه در حال ساخت کیانشهر از حوادثی بود که در فاصله حدود دو ماه در شهر تهران به وقوع پیوست حوادثی که علاوه بر خسارت های مالی منجر به خسارت های جانی نیز شد.

به عقیده کارشناسان وقوع این حوادث زنگ خطری نسبت به بحرانی بودن وضعیت تهران است، زنگ خطری که بارها به صدا در آمده اما راهکاری برای آن اتخاذ نشده است، باید این نکته را مدنظر قرار داد که چنین وضعیت نامطلوبی اگرچه نیازمند اتخاذ راهکاری کوتاه مدت برای رهایی از بحران است اما برنامه های بلندمدتی را می طلبد که نقش پیشگیرانه ای برای این گونه حوادث داشته باشد.

خانه ملت با جمعی از نمایندگان تهران گفت وگویی در مورد حوادث مختلف در شهر تهران انجام داده که هریک از آنها نظارت شهرداری بر عملکرد پیمانکاران را بیش از پیش ضروری می دانند.

 
نعمتی: جای خالی مدیریت واحد شهری در پایتخت

بهروز نعمتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تهران در  وضعیت بحرانی قرار دارد، افزود: آنچه که امروز در وضعیت مدیریت شهری کلانشهرها به ویژه تهران باید مورد توجه قرار گیرد مبلمان شهری است این درحالی است که متاسفانه این امر مورد بی توجهی مسئولان مربوطه شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چندی پیش در منطقه طرشت انفجاری در خطوط انتقال برق اتفاق افتاد و در منطقه 15 نیز فرورفتگی زمین را شاهد بودیم که همه این موارد مردم را دچار مشکل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در زمان وقوع حادثه در تهران، مسئولان به جای پذیرفتن مسئولیت حادثه، آن را پاسکاری می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه در زمان وقوع حادثه ای، همه مسئولان در تلاشند تا تقصیر را به حوزه دیگری مرتبط کنند و هیچ مقام مسئولی مسئولیت آن را نمی پذیرد و همه دستگاه ها خود را مبرا از آن می دادند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد جایگاه کلان مدیریت شهری در کلانشهرها به ویژه تهران بسیار خالی است و باید بپذیریم که مجموعه‌های مختلف باید تحت مدیریت یک دستگاه فعالیت خود را انجام دهند زیرا اکنون موضوعات مختلف در حوزه پایتخت در هم گره خورده که متاسفانه دود آن نیز برچشم مردم می رود.

نعمتی تاکید کرد: واقعیت آن است که بررسی‌های کارشناسی روی وضعیت تهران صورت گرفته و جمع‌بندی‌ها نیز در این زمینه انجام شده است اما منیت های شخصی، سیاسی و گروهی باعث شده تا نسبت به حوادث رخ داده تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ نشود؛ بسیاری از مدیران تا قبل از پذیرفتن مسئولیت، مدعی اجرایی شدن مدیریت شهری هستند اما به محض دراختیار گرفتن مسئولیت ها، تنها از جایگاه مسئولیت خود دفاع می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، ادامه داد: باید همه مسئولان به فکر آن باشند تا یک مدیریت بحران سریع و جدی اتفاق افتاد زیرا وقایعی مانند فرورفتگی های زمین یا انفجار خطوط انتقال برق نوعی هشدار به مسئولان مربوطه است و بدون شک اگر وقایعی در ابعاد بزرگتر مانند زلزله‌ای در تهران رخ دهد فجایع بیش از آنچه که انتظار است خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: با این نوع مدیریت ها نمی توان تهران را اداره کرد و به نظر می رسد وزارت کشور به عنوان مجموعه حاکمیتی باید این مشکلات را بررسی و رفع کند، اکنون باید استاندار، فرماندار و مجموعه شهرداری کنار هم قرار گیرند تا هم در مواردی مانع از وقوع حادثه شده و هم در صورت بروز حادثه بتوان به درستی آن را مدیریت کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: پیشنهاد ما آن است که باید فکری اساسی برای کلانشهرهای کشور داشته باشیم تا بعدها دچار خسران و افسوس نشویم؛ امروزه قوانین خوبی در راستای مدیریت کلانشهرها وجود دارد اما با این حال، این آمادگی در مجلس وجود دارد تا خلاءهای قانونی در این زمینه را رفع کند.

 
نجفی: شهرداری با ارتقا استانداردها از بروز حوادث جلوگیری کند

محمدرضا نجفی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره حوادث رخ داده در مناطق مختلف تهران از جمله حادثه اخیر مترو کیانشهر، افزود: با توجه به رشد فزاینده‌ای که در حوادث شهری اعم از حوادث رخ داده در تونل‌ها و مترو یا درگیری‌هایی که عوامل شهرداری با مردم در مقوله سد معبرها داشتند، به نظر می‌رسد دامنه و گستره این موارد به گونه‌ای است که نیازمند اقدامی جامع و اصولی است که تا نه تنها این رشد فزاینده را کنترل کند بلکه آن را به حداقل و در نهایت به صفر برساند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دنیایی که با رشد تکنولوژی، تدوین ضوابط و استانداردهای عالی و ایمنی قبل از انجام کار روبرو هستیم، اینگونه حوادث قابل مدیریت و پیشگیری است لذا دلیلی وجود ندارد که امروز با دانش عمیق و گسترده‌ای که در حوزه مدیریت خاک وجود دارد شاهد ریزش و نشست در تونل‌ها یا مترو باشیم و با آسیب‌های جانی  و مالی زیادی روبرو شویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه از شهرداری انتظار است با انجام اقدامات زیربنایی و اصولی مانع از وقوع اینگونه حوادث شود، تصریح کرد: شهرداری باید ضمن انجام این کارهای زیربنایی و اصولی در شهر و توسعه قابل قبولی که باید به این زیربناها و زیرساخت‌ها دهد، می‌تواند با ارتقاء استانداردها و نظارت و کنترل در تمام مراحل کار مانع اینگونه حوادث شود.

وی یادآور شد: اگرچه شهرداری پروژه های خود را به پیمانکار واگذار می‌کند اما در نهایت مسئولیت نهایی حقوقی و کیفری این اقدامات متوجه شهرداری است لذا باید تدوین قراردادها و نظارتی که بر کار پیمانکار انجام می‌گیرد به گونه‌ای باشد تا تمام محاسبات، برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌های لازم از ابتدا تا نهایت صورت ‌گیرد تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم که این مهم جزو مطالبه عمومی و به حق مردم از دستگاه ها به ویژه شهرداری است.

نجفی افزود: به نظر می رسد ستاد مدیریت بحران شهری که از سوی شهرداری ایجاد شد می‌تواند نقش موثری را با هماهنگی دستگاه های مسئول اعم از ادارات مختلف مانند برق، آتش نشانی و ... داشته باشد و در این میان نیاز است این دستگاه ها فعال تر عمل کنند زیرا صرف ایجاد یک ستاد و بودن اسامی آن دستگاه‌ها در آن ستاد رافع مسائل و نیازهای شهر تهران نیست.

 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، ادامه داد: زمانی که حادثه ای رخ می دهد باید ستاد مدیریت شهری با مدیریت مناسب به صورت جدی وارد عمل شوند و لازم است همه دستگاه های مسئول نیز به کمک این ستاد بشتابند و کوتاهی و قصور از سوی هیچ دستگاهی در حضور و فعالیت های تیمی پذیرفته نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: علاوه بر آنکه باید در کنترل پروژه‌های شهرداری یک نظام برنامه‌ریزی وجود داشته باشد باید همه دستگاه‌های مسئول در ستاد مدیریت بحران نیز در زمان وقوع حادثه وارد عمل شوند زیرا به نظر می رسد یکی از نقاط ضعف آن است که دستگاه ها حضور کافی و به هنگام در زمان وقوع حوادث ندارند.

وی با تاکید بر ضرورت تعیین وظایف همه دستگاه های مسئول در برنامه ششم توسعه و لایحه مدیریت جامع شهری، یادآور شد: در برنامه ششم توسعه کشور و لایحه مدیریت جامع شهری باید وظایف و تکالیف همه حوزه‌ها در این بخش‌ مشخص شود تا این موارد در قالب قانون تعیین گردد و بتوان به صورت مدیریتی جامع، موضوعات شهری و کلانشهرها را دنبال کرد.

نجفی افزود: در برنامه سوم توسعه، احکام برنامه به گونه‌ای بود که تا حدی تکلیف مدیریت جامع را روشن می‌کرد لذا به نظر می‌رسد مطلوب است بخشی از آن احکام جامع مدیریت شهری در برنامه سوم توسعه نیز در برنامه ششم یا در لایحه مدیریت شهری دولت گنجانده شود تا بتوان این را تبدیل به قانون کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، ادامه داد:  نخستین موضوعی که شهرداری در مدیریت شهری باید در پروژه‌ها در نظر گرفته و با دقت و جامعیت به آن بپردازند بحث محاسبات و طراحی پروژه‌ها مبتنی بر استانداردهای قابل قبول است که در این میان باید پیمانکاران را ملزم به رعایت این استانداردها و ناظران را ملزم به نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران کرد.

نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران، مجلس از ورود این مجمع نسبت به حوادث رخ داده در شهر تهران خبر داد و گفت: بدون شک مجمع این موارد را بررسی خواهد کرد و در راستای تعاملاتی که نمایندگان با شهرداری و شورای شهر خواهند داشت این موضوعات را به طور جدی مورد بررسی قرار می دهد زیرا بخشی از فلسفه وجودی شهرداری و مجمع نمایندگان بررسی چنین موضوعاتی است و به طور حتم این موارد از موضوعات مورد گفت‌وگو و تعاملات فیمابین ما خواهد بود.
 

مافی: شهرداری باید بر پروژه هایی که به پیمانکاران می دهد نظارت و بازرسی دقیقی انجام دهد

پروانه مافی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به حوادث اخیر در مناطق مختلف شهر تهران، افزود: شهرداری در ساخت و سازهای اخیر به ویژه در بحث مترو باید دقت نظر بیشتری داشته باشد زیرا ممکن است همین بی توجهی ها حوادث ناگواری را رقم زند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری حادثه شهران، ادامه داد: اگر حادثه در شهران، ساعت 8 صبح اتفاق می افتاد و مردم بسیاری در رفت و آمد بودند، ممکن بود خسارت های جانی و مالی زیادی رخ دهد به گونه ای که این خسارت ها قابل جبران نبود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید بر اینکه توجه و دقت پیمانکاران مترو، باید بیش از پیش باشد، تصریح کرد: حادثه اتوبان ستاری نیز، موضوعی مشابه حادثه شهران است و این مهم نشان می دهد که شهرداری باید بر پروژه هایی که به پیمانکاران می دهد نظارت و بازرسی دقیقی انجام دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه بازرسی حین عمل و فعالیت وجود ندارد و همیشه بازرسی ها بعد از فعالیت است که این اقدام نمی‌تواند مفید واقع شود لذا به نظر می رسد ارزیابی و نظارت باید در زمان فعالیت صورت گیرد تا اگر کم کاری و بی دقتی وجود دارد حین عمل رفع شود لذا کنترل و نظارت شهرداری باید افزایش یابد و بازرسی در انجام فعالیت ها با دقت صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، گفت: البته این حوادث در کمیسیون شوراها بررسی می شود و با شروع به کار مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار می دهیم تا بررسی دقیقی روی آن انجام شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha