معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح قانون دریافت ویزیت مجدد پزشکان از بیمارانی که برای نشان دادن نتایج آزمایش‌هایشان مجددا به پزشک مراجعه می‌کنند، در عین حال بر ممنوع بودن نوشتن نسخه‌های خاص برای داروخانه‌های خاص تاکید کرد.

اخذ ویزیت مجدد پزشکان برای دیدن آزمایش بیماران، قانونی است؟

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح قانون دریافت ویزیت مجدد پزشکان از بیمارانی که برای نشان دادن نتایج آزمایش‌هایشان مجددا به پزشک مراجعه می‌کنند، در عین حال بر ممنوع بودن نوشتن نسخه‌های خاص برای داروخانه‌های خاص تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا پزشکان مجازند که برای مشاهده نتایج آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی که برای بیمار می‌نوسند، ویزیت مجدد دریافت کنند، گفت: باید توجه کرد که اگر در همان روز که ویزیت اولیه برای بیمار انجام می‌شود، بیمار برای نشان دادن نتایج آزمایش و تصویربرداری‌اش به پزشک مراجعه کند، شامل پرداخت ویزیت مجدد نمی‌شود.

وی افزود: البته اگر آزمایش یا تصویربرداری در روزهای بعد انجام شود و نتیجه آن در روزهای دیگری آورده و علاوه بر این به معاینه یا اقدام درمانی جدیدی هم منجر شود، می‌تواند شامل حق ویزیت مجدد باشد.

آقاجانی با بیان اینکه البته این درحالیست که بسیاری از پزشکان ما این حق ویزیت را هم دریافت نمی‌کنند، ادامه داد: یعنی اگر بیماران نتیجه آزمایش‌ها را در غیر روز ویزیت اولیه بیاورند و این مراجعه مجدد منجر به اقدام درمانی هم شود، بسیاری از پزشکان ما از دریافت حق ویزیت صرف‌نظر می‌کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: با این حال از نظر چارچوب و مقررات دو شرط برای این موضوع وجود دارد؛ اولین شرط این است که بیمار برای نشان دادن نتیجه آزمایش و تصویربرداری‌اش در روزی غیر از روز ویزیت اولیه به پزشک مراجعه کند و دوم اینکه اقدام درمانی جدیدی هم از سوی پزشک برایش انجام شود،  می‌تواند شامل دریافت حق ویزیت مجدد شود.

آقاجانی با بیان اینکه بنابراین وجود هر دو شرط برای دریافت حق ویزیت مجدد لازم است، ‌ گفت: البته بسیاری از پزشکان ما با بیماران این همراهی را کرده و حتی اگر دیدن نتیجه آزمایش منجر به اقدام درمانی جدید هم بشود، حق ویزیت را دریافت نمی‌کنند.

نسخه‌هایی خاص برای داروخانه‌هایی خاص

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی پزشکان نسخه خود را به گونه‌ای می‌نویسند که فقط داروخانه‌ای خاص بتواند آن را بخواند، گفت: این کار تخلف است و اصطلاحا در اقتصاد سلامت به آن "فی اسپلیتینگ" می‌گویند.

آقاجانی با تاکید مجدد بر تخلف بودن چنین اقدامی، افزود: پزشکان مجاز نیستند که بیماران‌شان را به یک داروخانه خاص ارجاع دهند. بر این اساس اگر حوزه نظارت بر درمان هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی، گزارشی در این زمینه دریافت کنند، قاعدتا با آن برخورد قانونی انجام می‌دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در عین حال این اقدام در جامعه پزشکی ایران کاری متدوال نیست، اظهار کرد: این درحالیست که اگر موردی هم از این تخلف دیده شود، این حق برای مردم وجود دارد که بتوانند آن را پیگیری کنند. وظیفه پیگیری نیز بر عهده حوزه نظارت بر درمان دانشگاه‌ها است که با این موضوع برخورد قانونی می‌کنند. در عین حال مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده چنین تخلفی با سامانه ۱۶۹۰ تماس بگیرند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha