دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 19287

فشار خون بالا با شمار هشدار دهنده مرگ و میر سالانه در جهان مرتبط است.

هرچند فشار خون بالا ممكن است علائم ظاهری نداشته باشد اما مهمترین پیامدهای آن حمله قلبی و سكته مغزی و در كنار آن بروز نارسایی كلیوی است.

پزشكان می‌گویند؛ اگر شما چاق هستید، می‌توانید با كاهش وزن و اعمال كردن چندین تغییر كوچك در زندگی‌تان، فشار خون خود را پایین بیاورید.

شبكه خبری تورنتونیوز در مقاله‌ای پزشكی به نقل از این متخصصان، چندین روش ساده را برای كاهش فشار خون ارائه كرده كه به قرار زیر است:

- در فضای باز پیاده روی كنید، پیاده روی تند به شما كمك می‌كند كه فشار خون را پایین بیاورید. اگر این اقدام به طور صحیح انجام شود، قلب می‌تواند به طور موثرتری از اكسیژن استفاده كند. چهار تا پنج نوبت پیاده روی سریع در هفته می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی شما اعمال كند. می‌توانید با 15 دقیقه ورزش روزانه شروع كنید و به آرامی زمان و میزان سختی تمرینات را افزایش دهید.

- نفس عمیق بكشید. آموزش تنفس آرام و تكنیك‌های مدیتیشن هم می‌تواند در این خصوص روی شما تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد. این روشها به شما كمك می‌كنند كه به میزان قابل ملاحظه‌ای استرس خود را كاهش دهید و فشار خونتان را نیز در كنترل داشته باشید. سعی كنید این تكنیك را 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام دهید. نفس عمیق خود را به درون برده و سپس خارج كنید، اگر می‌توانید گاهی اوقات به یك كلاس یوگا ملحق شوید تا این روشها را بهتر یاد بگیرید.

- مواد خوراكی سرشار از پتانسیم مصرف كنید. شاید تاكنون از تاثیرات منفی سدیم روی بدن شنیده باشید و اینكه پتاسیم یك ماده معدنی ضروری برای مقابله با تاثیرات بد سدیم روی فشار خون است. میوه‌ها و سبزیجات غنی از پتاسیم هستند، سعی كنید سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی و كشمش را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایید.

- مصرف نمك را كاهش دهید. اگر در خانواده سابقه فشارخون بالا دارید یا ندارید، كاهش مصرف نمك می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت شما داشته باشد. قبل از این كه نمك به غذا بیافزایید فكر می‌كنید كه آیا واقعا به آن نیاز دارید یا نه. سعی كنید به جای نمك از دیگر چاشنی‌های گیاهی و مفید استفاده كنید. همچنین تا حد امكان از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و كنسروی و آماده بپرهیزید مثل چیپس سیب زمینی، ناگت مرغ منجمد و غیره چون این مواد سرشار از سدیم هستند.

- از مزایای شكلات تلخ غافل نشوید. انواع تلخ‌تر شكلات حاوی فلانوئیدهایی هستند كه خاصیت انعطاف پذیری عروق را بهبود می‌بخشند. برای بهره‌مندی واقعی از این ماده خوراكی شكلات حداقل حاوی 70 درصد كاكائو استفاده كنید.

- از مصرف الكل پرهیز كنید، چون مصرف این نوشیدنی سبب افزایش فشار خون می‌شود.

- از مزایای چای‌های گیاهی نیز بهره‌مند شوید. این نوشیدنی‌های گیاهی برای كاهش فشار خون مفید هستند. چای سبز از جمله این چای هاست كه در كاهش فشار خون موثر است.

- كار را كاهش داده و استراحت داشته باشید. كاهش ساعاتی كه در اداره می‌گذرانید، می‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند. كار زیاد از حد و طولانی مدت، زمان ورزش و تغذیه سالم را از شما می‌گیرد. همچنین با گوش دادن به یك موسیقی آرامش بخش می‌توانید به پایین آوردن فشار خون كمك كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha