تحقیقات جدید نشان داد که با انجام تمرینات مراقبه یا مدیتیشن می توان به افزایش ضخامت مغز کمک کرد و در نهایت حساسیت به دردها را کاهش داد.

در روند انجام تحقیق در این زمینه که نتایج آن در مجلهEmotion به چاپ رسید، محققان ضخامت مغز 17 نفر که به تمرینات مراقبه (ذن مدیتیشتن) مشغول بودند را مورد آزمایش قرار دادند.

از سوی دیگر ضخامت مغز این گروه با گروهی 18 نفره از داوطلبان عادی که تمرینات یوگا و مدیتیشن انجام نداده بودند مقایسه شد. این مقایسه به این شکل انجام شد که پژوهشگران با ایجاد حرارت در ناحیه ساق پای هر دو گروه و در همان حال با انجام آزمایش ام.آر.آی مغز در صدد برآورد میزان واکنش فرد نسبت به درد بوجود آمده بودند.

نتیجه این مقایسه نشان داد که تمرینات مدیتیشن قسمت‌هایی از کورتکس مغز را ضخیم تر می کند و بر این اساس بخش مهمی از احساس درد خنثی می شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند که حالتهای فیزیکی دردآوری که فرد در زمان مراقبه به بدن خود می دهد، در نهایت و طی یک برهه زمانی طولانی به ضخامت مغز کمک می کند که این خود کاهش احساس درد را در پی دارد.

محققین تاکید دارند که از این شیوه می توان برای کنترل درد، جلوگیری از کاهش بافت مغزی به دلیل کهولت سن و همچنین بعنوان ابزاری برای کنار آمدن با آثار سکته استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مشاور مدیریت ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    خیلی جالب هست، برداشت بنده این هست که نماز و عبادتهای مذهبی به تمرکز و تحمل در بلند مدت کمک می کنه... مثلا نماز شب با کیفیتی که گفته شده و تاکید هم شده خیلی شبیه به چنین تمارینی هست که احتمال داره به ضخامت کورتکس مغز کمک کنه. متاسفانه ام آر آی در کشور ما پر هزینه و کم هست برای تحقیقات سخته استفاده ازش