روز پنجشنبه 29 بهمن 17 هزار پزشک بی خبر از اتفاقی که سرنوشت آنها را به بازی می گیرد مشغول پاسخ به چهار گزینه هایی بودند که یکسال برای پاسخ درست آنها زحمت کشیده بودنداما 24 ساعت بعد آزمون ابطال و وزیر بهداشت به خاطر شجاعتی مردانه ستوده شد.

تمامی افرادی که در آزمون دستیاری دوره سی و هفتم شرکت کرده بودند با اطلاعیه ساعت 22 جمعه شب وزارت بهداشت دچار شوک شدند. اطلاعیه ای که اعلام می کرد سئوالات فروش رفته، متولیان سنجش عزل شده اند و آزمون ابطال شده است.

17 هزار پزشک عمومی که با بیش از یکسال زحمت برای آزمون سختی که آینده آنها را مشخص می کند و آنها را در راهی دیگر قرار می دهد، ناگهان در وضعیتی قرار گرفتند که نمی دانستند چه باید بکنند. البته در این میان فشار روانی که بر مجموعه های خانواده های آنها و در کل نظام سلامت هم وارد شد نباید از نظر دور داشت.

صبح شنبه اول اسفند از ساعات پر تنشی برای داوطلبان خبر می داد. ساعاتی که مشخص نبود چرا آزمون باطل شده، مقصر کیست و تکلیف آزمون مجدد چه زمانی مشخص می شود. پس از مشخص شدن تاریخ 27 فروردین جو عمومی به سمتی رفت که چرا هرساله در آستانه تنها این آزمون این قدر حرف و حدیث مطرح می شود.

به راستی مسئولان وزارت بهداشت که از اهمیت آزمون دستیاری مطلع بودند و در ساعات اولیه آزمون به خبرنگارانی که برای بازدید از حوزه آزمون رفته بودند تاکید می کردند که این آزمون بسیار حساس است و نکته ای بی مورد گفته نشود تا اذهان داوطلبان را مشوش کند چرا بخشی از این حساسیت را در حراست از برگه های سئوال به خرج ندادند.

روزهای بعد پس از ابطال خبرهای متعددی از دستگیری افراد مسئول، سئوال فروش و خریداران سئوال اعلام شد و نکته مشترک در میان همه آنها دسترسی کامل برخی افراد به کلیه سئوالات پیش از درج در دفترچه آزمون دستیاری و خرید و فروش سئوال سه شب پیش از آزمون و قیمت های نجومی 100 میلیون تومانی بود.

این موضوع که پس از ابطال آزمون دستیاری از اقدام دکتر مرضیه وحیددستجری وزیر بهداشت به عنوان اقدامی شجاعانه و کاری مردانه نام برده می شود از سویی بیانگر حمایت از این اقدام است که به هر حال پس از مدت ها حرف و حدیث در این آزمون یک بار برای همیشه (البته امیدواریم) با این موضوع به صورت علنی و شفاف برخورد شد.

اما از سوی دیگر این نکته نباید مورد غفلت واقع شود که فروش گسترده سئوالات در دوره سی و هفتم اتفاق افتاده است و این مسئله از بار مسئولیت وزیر بهداشت و وزارتخانه تحت امر وی کم نمی کند. وزیری که پیشینه آزمون دستیاری را می دانسته است و با فرآیند آزمون، طراحی سئوال، سنجش و سایر نکات مربوط به آن آشنایی داشته و از سوی دیگر با شایعات آن نیز درگیر بوده است باید با دقت بیشتری در این زمینه پیش می رفت.

نصیری قیداری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از صحبتهای وزیر بهداشت در این کمیسیون به مهر می گوید: وزیر بهداشت عنوان کرده است رفت و آمدهای افراد غیر مسئول به محل طرح سئوالات آزمون دستیاری منجر به این جمع بندی شده که باید کنکور ابطال شود. همچنین بیشتر بحث وزیر بهداشت این بوده که در گذشته وضعیت برگزاری آزمون یک وضعیت مناسبی نبوده است و آنچه الآن برای آزمون دستیاری 13 اسفند ماه انجام می شود کار درستی است نه آنچه که در گذشته به لحاظ امنیتی اتفاق می افتاده است.

نکته جالبی است. وزیر بهداشت که به گفته این نماینده مجلس خود از منتقدان وضعیت اجرایی آزمون دستیاری و حضور افراد غیرمسئول در محل طراحی سئوالات است چرا پیش از آزمون وارد عمل نشده است. شاید پاسخ این باشد که وقت تنگ بوده است و فرایند آزمون مربوط به وزیر قبل و وزراتخانه پیشین است اما وزارت بهداشتی که می تواند 13 روزه یک آزمون جدید برگزار کند به طور حتم با دقت نظر می توانست قبل از برگزاری آ‍مون 29 بهمن با اخراج عوامل غیرمسئول و اصلاح وضعیت به سرعت تدارک آزمونی مناسب را ببیند.

متاسفانه در این شرایط تنها از وزیر بهداشت به دلیل ابطال آزمون بدون توجه به اینکه تخلف در بستر وزارت وی روی داده است تقدیر می شود و وی را تنها برنده آزمون دستیاری می دانند. اما به راستی ایچنین است.

نکته ای که در سخنان برخی از نمایندگان مجلس و اساتید علوم پزشکی مسجل شده است این است که شایعات خرید و فروش سئوالات پس از اتفاق سال 82 همواره آزمون دستیاری را تهدید می کرده است و باید هشدارهای لازم به مجموعه جدید وزارت بهداشت در دولت دهم داده می شد که با دقت بیشتری آزمون را برگزار کنند، چرا که آن گونه که برخی نمایندگان مجلس گفته اند برخی افرادی که به سئوالات دسترسی داشته اند از مجموعه ای بوده اند که در آزمون های گذشته نیز دست اندرکار بودند.

در حالیکه دادستان تهران نیز به عنوان مرجع اقدام کننده از همان ساعات اولیه به موضوع ورود پیدا می کند و مشخص می شود که افرادی به افشا و خرید و فروش سئوالها اعتراف کرده اند اما در این میان عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران تاکید می کند که اقدامات و تحقیقات در این زمینه تا ریشه کن کردن و خشکاندن این فساد ادامه می یابد.

دادستان تهران تاکید می کند: مردم خاطره خوبی از این امتحان‌ها ندارند بنابراین در امتحان بعدی مطابق گزارشات واصله اقدامات بسیار خوبی قرار است انجام شود که این حوادث تکرار نشود و ما مصمم هستیم تا ریشه فساد در این بخش را بخشکانیم. البته در سالهای قبل نیز این شبهه وجود داشت و پرونده‌هایی تشکیل شد. بنابراین امیدواریم این بار با اقدامات پیشگیرانه‌ای که صورت می‌گیرد شاهد تکرار آن نباشیم.

نکته ای که دادستان هم بر آن تاکید می کند تشکیل پرونده هایی در گذشته بوده است که این مسئله نیز مسئولیت وزارت بهداشت را سنگین تر می کند که به جای تکذیب های دائم گذشته کمی به این مسئله بپردازند که ریشه این فساد در کجا بوده است.

اما در این میان موضوع آزاردهنده ای نیز ذهن داوطلبان را به خود مشغول کرده است، داوطلبانی که در دو هفته اخیر روزهای پرتنشی را از سر گذرانده اند منتظر بودند یک عذرخواهی ساده حداقل در قالب یک بیانیه از سوی وزارت بهداشت مطرح شود.

به هر حال به غیر از معدود داوطلبانی که در موضوع خرید سئوالات مقصر بوده اند قاطبه داوطلبان از اتهام بری بودند و بی خبر از همه جا تنها با ابطال آزمونی مواجه شدند که برای آن زحمت کشیده بودند و از سوی دیگر با اعلام چندین باره زمان آزمون تمرکز لازم برای آزمون مجدد نداشتند.

داوطلبانی که در تماس با رسانه ها عنوان می کردند تنها در یکی از شهرهای مرکزی ایران از میان یک هزار داوطلب 900 نفر موافق زمان آزمون مجدد نبوده اند و حتی نمایندگان مجلس نیز عنوان می کردند که نامه هایی با امضای بالای 500 نفر برای تغییر زمان آزمون مجدد برای آنها ارسال شده است.

دلایل وزارت بهداشت برای تعیین زمان آزمون مجدد نیز این گونه بیان شده است که طولانی شدن این روند به فرسودگی بیشتر داوطلبان می انجامید و استرس آنها افزایش می یافت و از سوی دیگر داوطلبانی که درس خوانده اند در این فرصت کوتاه با مرور سریع به نکات مورد نظر خود می رسند.

آزمون مجدد دستیاری در دوره سی و هفتم روز پنجشنبه 13 اسفند ماه جاری برگزار می شود و امید این است که این آزمون همانطور که وزارت بهداشت مصراً اعلام کرده است در نهایت امنیت و سلامت برگزار شود و سرنوشت 17 هزار پزشک عمومی برای حضور در دوره های تخصصی بازیچه دست سودجویان نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha